
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 337 |
تعداد مقالات | 3,552 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,214,157 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,954,934 |
پایستگی تحصیلی | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.7869.1050 | ||
نویسنده | ||
محدثه دره کی* | ||
پردیس علوم رفتاری- دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
چکیده زمینه: افزایش کمی و کیفی آموزش و رشد استعدادهای دانشآموزان، از مهمترین اهداف آموزش و پرورش کشورها؛ وکمک به رفع مشکلات تحصیلی آنها همواره مورد تاکید متولیان آموزش و پرورش بوده است. یکی از عواملی که به دانشآموزان در روبهرو شدن با مسائل و چالشها کمک میکند، پایستگی تحصیلی است. هدف: هدف پژوهش حاضر، مرور مطالعات داخلی انجام شده در مورد پایستگی تحصیلی است. روش: روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع مقالات مروری نظاممند میباشد. جستوجو با استفاده از کلید واژههای پایستگیتحصیلی، سرزندگی تحصیلی، شادابی تحصیلی، ممارست تحصیلی و پایستگی آموزشی در پایگاههای اطلاعات علمی داخلی (مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی(سید)، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگ ایران) و پرتال جامع علوم انسانی) در طی سالهای 1393 تا 1403 انجام شد. با توجه به جستوجوی انجام شده در پایگاههای اطلاعات علمی، 53 پژوهش یافت شد که پس از حذف موارد نامرتبط و تکراری، 26 مقالۀ انجام شده در پیرامون پایستگی تحصیلی بررسی شد. یافتهها: مرور پژوهشهای انجام شده نشان داد، ارتباط 43 متغیر با پایستگی تحصیلی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته بود که این متغیرها در چهار مقولۀ عوامل فردی (20 متغیر)، عوامل تحصیلی (19 متغیر)، عوامل خانوادگی (2 متغیر) و عوامل مربوط به مدرسه (3 متغیر) دستهبندی شدند. نتیجهگیری: مرور پژوهشهای انجام شده حاکی از این است که پایستگی تحصیلی، یکی از تاثیرگذارترین متغیرها در جریان مواجهه و رویارویی دانشآموزان با چالشهای تحصیلی است که میتواند پیشبینی کنندۀ متغیرهای متعددی در زمینۀ آموزش و پرورش باشد همچنین خود، تحت تاثیر بسیاری از عوامل فردی و محیطی قرار دارد. کلید واژهها: پایستگی تحصیلی، تابآوری، تابآوری تحصیلی، دانشآموزان | ||
کلیدواژهها | ||
پایستگی تحصیلی؛ سرزندگی تحصیلی؛ شادابی تحصیلی؛ ممارست تحصیلی؛ پایستگی آموزشی؛ مرور نظاممند؛ چالش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |