
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 323 |
تعداد مقالات | 3,394 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,867,807 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,743,314 |
تحلیل فرایند توسعه گردشگری غذاهای محلی استان گیلان؛ مسیر تحقق پایداری روستایی و موانع پیشرو | ||
روستا و توسعه پایدار فضا | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/vssd.2025.9259.1310 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد جوان* 1؛ شهرام امیرانتخابی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
گردشگری غذا، از پویاترین فعالیتهای اقتصادی عصر حاضر است که نقش مهمی در توسعه جوامع محلی ایفا میکند. این صنعت از طریق ترکیب و بکارگیری همزمان منابع داخلی و خارجی، منافع اجتماعی، اقتصادی، زیستمحیطی و فرهنگی زیادی را به همراه دارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تحلیل فرایند توسعه گردشگری غذاهای محلی استان گیلان با رویکرد پایدارسازی جوامع روستایی انجام شده است، از این رو، از نظر هدف؛ کاربردی و دارای ماهیت اکتشافی و از لحاظ روش در گروه پژوهش کیفی قرار دارد، و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تئوری زمینهای و مدل (DEMATEL) استفاده شد. نتایج نشان داد، مقولات: حمایت دولت و بخش خصوصی، در نظر گرفتن اصالت غذایی، آموزش و کسب دانش و اطلاعرسانی؛ از عوامل علی؛ اقدامات بازاریابی، رویکرد نامتمرکز توسعه گردشگری، توجه به هویت فرهنگی، محلی و ملی روستاها و بهرهگیری از تجربیات سایر روستاهای ایران بهعنوان عوامل زمینهای، و مقولات: حمایت از خلاقیت در گردشگری، مدیریت یکپارچه در بین سازمانها، برنامهریزی و مدیریت، رفع موانع حقوقی و قانونی و توسعه زیرساختها، از عوامل مداخلهگر مؤثر در توسعه گردشگری محسوب شدند. همچنین، مقولات: فراهم نمودن بستر گفتمانسازی در راستای توسعه گردشگری، سناریوهای آیندهنگاری جامع در تصمیمات مدیران، شناسایی اهمیت و ضرورت توسعه گردشگری خوراک و توسعه مشارکت در دسته راهبردهای توسعه گردشگری شناخته شدند، و سپس مقولات: پایداری سکونتگاههای روستایی، توزیع منافع گردشگری در بین همه ذینفعان و بسترسازی در توسعه مهارتها از پیامدهای حاصل از توسعه گردشگری، و در نهایت مقولات: عدم چابکی در ساختار سازمانهای ذیربط، نگاه بخشی، جزیرهای به طرحهای گردشگری، موانع سیاسی و فقدان نگاه مناسب به طرحهای گردشگری غذا، از موانع مهم بر سر راه توسعه گردشگری روستاهای گیلان هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه گردشگری؛ پایدارسازی؛ غذاهای محلی؛ جوامع روستایی؛ گیلان | ||
مراجع | ||
جعفریمهرآبادی، مریم؛ اکبری، مجید؛ عطایی، فرزانه و رازقی، فرزانه. (1396). مدلیابی ساختاری - تفسیری عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری غذا (نمونه موردی: شهر رشت). مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی، 12(40)، 681-698. https:// sanad.iau.ir/journal/jshsp/Article/535978?jid=535978
جوان، فرهاد و جمعهپور، محمود. (1404). تحلیل میزان پایدارسازی جوامع روستایی با تأکید بر توسعه گردشگری مبتنی بر ارزش مصرف غذاهای محلی (مورد مطالعه: روستاهای هدف گردشگری استان گیلان). پژوهشهای جغرافیای اقتصادی، 6(19)، https://doi.org/ 10.30470/jegr.2025.2054543.1277
جوان، فرهاد. (1400). تبیین نظام توزیع منافع گردشگری در ناحیه روستایی رضوانشهر. روستا و توسعه پایدار فضا، 2(2)، 69-94. https://doi.org/ 10.22077/vssd.2021.4838.1050
جوان، فرهاد، حسنوند، علی و عارفنژاد، محسن. (1403). شناسایی تأثیرگذارترین و تأثیرپذیرترین عوامل توسعه گردشگری روستایی در راستای اقتصاد پایدار. پژوهشهای جغرافیای اقتصادی، 5(15)، 84-98. https://doi.org/ 10.30470/jegr.2024.2022661.1143
حیدری، محمدتقی؛ احدنژاد روشتی، محسن و محرمی، سعید. (1398). تحلیلی بر بازآفرینی اقتصادی شهر با رویکرد گردشگری گاسترونومی (مطالعه موردی: رویداد جشنواره آش شهر زنجان)، اقتصاد شهری، 4(6)، 37-54. https://doi.org/ 10.22108/ue.2020.123690.1147
قنبری، ابوالفضل؛ فرزانکیا، شیرین و عبدیدایلاری، خاطره. (1400). بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای غذای محلی در جذب گردشگرات غذایی مورد مطالعه: شهر تبریز، گردشگری و توسعه، 10(1)، 95-105. https://doi.org/ 10.22034/jtd.2020.209123.1886
نعیمآبادی، نازنین و جوان، فرهاد. (1399). تحلیل عوامل اثرگذار بر طول اقامت گردشگران در بومگردیهای شهرستان مشهد. روستا و توسعه پایدار فضا، 1(1)، 69-84. https://doi.org/ 10.22077/vssd.2020.3551.1004
نیکرفتار، طیبه؛ کریمیزاده، الهه و حسینی، الهه. (1397). شناسایی عوامل مؤثر بر گردشگری غذاهای محلی در استان گیلان. گردشگری و توسعه. 7(4)، 119-133. https://doi.org/ 10.22034/jtd.2019.120397.1351
References
An, Soyoung, Choi Jinkyung, Eck, Thomas & Yim Huirang (2023), Perceived Risk and Food Tourism: Pursuing Sustainable Food Tourism Experiences, Sustainabilit, 16(1), 1-19. https:// doi.org/10.3390/su16010013.
Azman, A.M. (2012). Food tourism special events and festival in Appalachian Ohao.“knowledge in food tourism: the case of lofoten and maremma tascana. Current issues in tourism, 14(4), 355-371.
Buiatti Stefano, (2011). Food and Tourism: the role of the “Slow Food” association, Food, Agri-Culture and Tourism (book), editors: Katia Laura Sidali ksidali, Achim Spiller a.spiller & Birgit Schulze bschulze, Springer Vienna, 92-101.
Din Wani, M, Ahmad Dada, Z & Ahmad Shah, S. (2023). Can consumption of local food contribute to sustainable tourism? Evidence from the perception of domestic tourists, International Journal of Sustainable Development & World Ecology, https:// doi.org/ 10.1080/13504509.2023.2262950.
Ellis, A., Park, E., Kim, S., and Yeoman, I. (2018). What is food tourism?. Tourism Management, 68, 250-263.
Ghanbari, A., Farzankia, S. and Abdi Daylari, K. (2021). An Investigation of the factors influencing local food demand in attracting foodies (A Case Study: Tabriz City). Journal of Tourism and Development, 10(1), 95-106. https://doi.org/ 10.22034/jtd.2020.209123.1886 [In Persian]
Grbac Bruno & Milohanovic Ana. 2008. Contribution of Food Products in Creating Cultural Identity of Tourist Destination, WSEAS International Conference on Cultural Heritage and Tourism (CUHT'08), Heraklion, Crete Island, Greece, July 22-24. 83-88.
Heydari, M. T., Ahadnejad roveshti, M. and Moharami, S. (2019). An analysis of city economic regeneration with a gastronomic tourism approach (Case study: Zanjan annual Aash Festival). Urban Economics, 4(2), 37-54. https://doi.org/ 10.22108/ue.2020.123690.1147[In Persian]
Jafari mehr abadi., M, Akbari., M., Ataei., F & Razeghi., F. (2017). Interpretive Structural Modeling (ISM) of Factors Affecting Food Tourism Development (Case Study: Rasht City). Journal of Studies of Human Settlements Planning, 12(3), 681-698. https:// sanad.iau.ir/journal/jshsp/Article/535978?jid=535978 [In Persian]
Javan, F. (2021). The Explantion of Tourism Benefits System Distribution Rezvanshahr Rural Area. Village and Space Sustainable Development, 2(2), 69-94. https:// doi.org/ 10.22077/vssd.2021.4838.1050[In Persian]
Javan, F. and Jomehpour, M. (2025). Analysis of the Stability of Rural Communities with an Emphasis on Tourism Development Based on the Consumption Value of Local Foods (Case Study: Tourism Target Villages of Gilan Province). Economic Geography Research, 6(19).https://doi.org/10.30470/jegr.2025.2054543.1277 [In Persian]
Javan, F., Hasanvand, A. and Arefnezhad, M. (2024). Identification of the Most Influential and Influenced Factors in Rural Tourism Development towards Sustainable Economy. Economic Geography Research, 5(15), 84-98. https://doi.org/ 10.30470/jegr.2024.2022661.1143[In Persian]
Kivela, J., & Crorrs, C. (2005). Gustoronomy tourism; Amraingful Market segment. Journal of culinary science& tourism, 4(2-3), 39-55. https://doi.org/ 10.1300/J385v04n02_03
Lan Lawrence W., Wu Wei-Wen, Lee Yu-Ting. (2012). Promoting Food Tourism with Kansei Cuisine Design, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 40, PP. 609-615. https://doi.org/ 10.1016/j.sbspro.2012.03.238
Long Lucy M., (2013). Culinary Tourism, Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics, Springer Science-Business Media Dordrecht. https:// link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-94-007-6167-4_416- 1#page-1
Naim Abadi, N. and Javan, F. (2020). An Analysis of Factors Influencing Tourists’ Stay in Mashhad Ecotourism Resorts. Village and Space Sustainable Development, 1(1), 69-84. https://doi.org/ 10.22077/vssd.2020.3551.1004[In Persian]
Nikraftar, T., KArimizade, E. and Hosseini, E. (2019). Identification of factors influencing tourists in local food consumption: Case study of Guilan province. Journal of Tourism and Development, 7(4), 119-133. https://doi.org/ 10.22034/jtd.2019.120397.1351[In Persian]
Perrea, T., Grunert, K. G., & Krystallis, A. (2015). Consumer value perceptions of food products from emerging processing technologies: A cross-cultural exploration. Food Quality and Preference, 39, 95-108. https://doi.org/ 10.1016/j.foodqual.2014.06.009
Purnomo, A. (2021). Development of Local Food Tourism for Supporting Sustainable Indonesia Tourism Development. In Proceedings of the 3rd International Conference on Social Sciences, Laws, Arts and Humanities (BINUS-JIC 2018), pages 104-109. https://doi.org/ 10.5220/0010003301040109
Sánchez-Fernández, R., & Iniesta-Bonillo, M. Á. (2007). The concept of perceived value: a systematic review of the research. Marketing theory, 7(4), 427-451. https://doi.org/ 10.1177/1470593107083165
Soltani, M., Nejad, N. S., Azad, F. T., Taheri, B., & Gannon, M. J. (2020). Food consumption experiences: a framework for understanding food tourists' behavioral intentions. International Journal of Contemporary Hospitality Management. https://doi.org/ 10.1108/IJCHM-03-2020-0206.
Yurtseven H. Ridvan & Karakas Necati. (2013). Creating a Sustainable Gastronomic Destination: The Case of Cittaslow Gokceada-Turkey, American International Journal of Contemporary Research, 3(3), 91-100. https:// www.aijcrnet.com/journal/index/429 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 127 |