
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 314 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,546,638 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,591,253 |
سنخ شناسی مشارکت مادران کودکان دارای اختلال رشد عقلانی در آموزش فرزندان | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.8339.1066 | ||
نویسندگان | ||
محدثه باقرزاده لاکانی* 1؛ سجاد رضایی2؛ امیر قربانپور لفمجانی3 | ||
1گروه علوم انسانی ، روانشناسی و اموزش کودکان استثنایی دانشگاه گیلان رشت ایران | ||
2علوم انسانی روانشناسی دانشگاه گیلان رشت ایران | ||
3علوم انسانی روانشناسی دانشگاه گیلان ایران رشت | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر سنخشناسی مشارکت مادران کودکان کمتوان ذهنی در آموزش فرزندان است.در این پژوهش از روش کیفی و کدگذاری مضمونی برای تحلیل و سنخ شناسی دادههای پژوهش استفاده شده است. جامعه آماری مادران کودکان کمتوان ذهنی در مدرسه کودکان استثنایی شهر رشت در سال تحصیلی 1401-1402 بودند. شرکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. با در نظر گرفتن معیار اشباع نظری برای تعیین حجم نمونه، مصاحبهها تا رسیدن به اشباع ادامه یافت و در پایان تعداد شرکت کنندگان به 20 نفر رسید. نتایج مصاحبهها پس از استخراج، در 5 مقوله اصلی و 12 مقوله فرعی طبقهبندی شد. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که ، با توجه به اینکه مادران کودکان کمتوان ذهنی، طیفی از روشها را به کار میبرند که هر کدام خاص و فردی شده است و گاهی شاهد تلفیقی از روشها هستیم ،گونههای مشارکت مادران در آموزش فرزند کمتوان ذهنی کدامند؟ مضامین اصلی، پیرامون انواع مشارکت مادران شامل رجوع به مدرسه، مادرانی که مدرسه را عنصر کلیدی آموزش میدانند؛ تمسک به موسسات خصوصی، مادرانی که آموزش را مرهون جایی غیر از مدرسه میدانند ؛ عملکرد جادویی امورمقدس، مادرانی که امور ماورائی را سرلوحه قرار میدهد؛ مقابلههای مذهبی تفویضی، مادرانی که مسئولیت فرزند را به عهده اموری که به آن اعتقادات مذهبی دارند میگذارند و انفعال، مادرانی که از هر عملی جهت ارتقا فرزند خود ناامید هستند، بوده است که هر یک از این مضامین، از طریق تحلیل و ترکیب چند زیرمضمون حاصل شدهاند. یافتههای این پژوهش میتواند برای کارگزاران آموزش استثنایی، متخصصان آموزشی، معلمان و مشاوران تلویحات کاربردی فراوانی از جمله استفاده مناسب از مشارکت والدین در جهت ارتقای آموزش کودکان کم تـوان ذهنی را فراهم کند. | ||
کلیدواژهها | ||
مشارکت والدین؛ کودکان کمتوان ذهنی؛ مادران؛ آموزش؛ سنخشناسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |