
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 321 |
تعداد مقالات | 3,364 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,688,741 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,653,299 |
سنخشناسی مشارکت مادران کودکان دارای اختلال رشد عقلانی در آموزش فرزندان | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 11، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1403، صفحه 219-234 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.8339.1066 | ||
نویسندگان | ||
محدثه باقرزاده لاکانی* 1؛ سجاد رضایی2؛ امیر قربانپور لفمجانی3 | ||
1کارشناسی ارشد آموزش و روانشناسی کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت | ||
3دانشیار، گروه علومتربیتی و مشاوره، دانشگاه گیلان، رشت | ||
چکیده | ||
زمینه: مشارکت مادران در آموزش کودکان دارای اختلال رشدِ عقلانی گونههای متنوعی دارد. این تنوع روشها، نشاندهندۀ دغدغۀ مادران نسبت به تکمیل وظایف مادری است. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی گونههای مشارکت مادران کودکان دارای اختلال رشد عقلانی در آموزش فرزندان بود. روش: در این پژوهش از روش کیفی از نوع تحلیل مضمون و کدگذاری مضمونی برای تحلیل و سنخشناسی دادههای پژوهش استفاده شد. جامعۀ آماری مادرانِ کودکان دارای اختلال رشد عقلانی در مدرسه کودکان با نیاز ویژه (آموزشگاه دکتر خزائلی) شهر رشت در سال تحصیلی 1401-1402 بود. شرکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. با در نظر گرفتن معیار اشباع نظری برای تعیین حجم نمونه، مصاحبههای نیمهساختاریافته تا رسیدن به اشباع ادامه یافت و در پایان تعداد شرکتکنندگان به 20 نفر رسید. در پایان مصاحبه، برای اعتبار پژوهش، موافقت مصاحبهشوندگان از محتویات اظهاراتشان دریافت شد. یافتهها: نتایج مصاحبهها پس از استخراج، در 5 مضمون اصلی و 11 مضمون فرعی طبقهبندی شد. مضامین اصلی، پیرامون انواع مشارکت مادران شامل رجوع به مدرسه، تمسک به مؤسسات خصوصی، تسکین توسط جادو، مقابلههای مذهبی تفویضی و انفعال بود. هر یک از این مضامین، از طریق تحلیل و ترکیب چند زیرمضمون حاصل شد. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که مادران از روشهای گوناگون و گاهی ترکیبی برای جبران کاستیهای آموزشیِ فرزندان خود استفاده میکنند. این یافتهها میتواند پیامدهای کاربردیِ مهمی برای کارگزارانِ آموزشِ کودکان با نیاز ویژه، متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان و مشاوران داشته باشد؛ از جمله به کارگیریِ مؤثر مشارکت والدین به منظورِ ارتقای آموزش کودکان دارای اختلال رشد عقلانی. | ||
کلیدواژهها | ||
مشارکت والدین؛ کودکان دارای اختلال رشد عقلانی؛ مادران؛ آموزش؛ تحلیل مضمون | ||
مراجع | ||
Ahmad, Sh., & Ali, I. (2018). Superstitions and intellectual disability: Local discourses of science and religion in kheyber pakhtun khiva. Peshawar Ilamicus, 9(1), 23-32. https://prdb.pk/article/superstitions-and-intellectual-disability-local-discourses-2364 Al-Dababneh, K. A., Al-Zboon, E. K., & Baibers, H. (2016). Jordanian parents’ beliefs about the causes of disability and the progress of their children with disabilities: Insights on mainstream schools and segregated centres. European Journal of Special Needs Education, 32(3), 362-376. https://doi.org/10.1080/08856257.2016.1240341 Anand, A., & Faijullah Khan, M. (2020). Childs specific learning disability (sld) & Their effects on parents burden & stress: A phenomenolocial study. An International Bilingual Peer Reviewed Refereed Research Journal, 10(39), 52-61. https://www.researchgate.net/publication/351055361 Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa Chukwa, N., Okoye, U., Onyeneho, N., & Okeibunor, J. (2019). Coping strategies of families of persons with disability in lmo state of nigeria. Journal of health, population and nutrition, 38(1), 9. https://doi.org/10.1186/s41043-019-0168-2 Diken, I. H. (2006).Turkish mothers interpretations of the disability of their children with mental retardation. International Journal of Special Education (IJSE), 21(2), 8-17. https://www.researchgate.net/publication/289426752 Donkor, M., Atta, G. P., Acheampong, F., & Atta-Asiamah, E. (2024). Effects of parental involvement in education on the academic achievement of students in ghana. British Journal of Psychology Research, 12(1), 49-65. https://doi.org/10.37745/bjpr.2013/vol12n14965 Durisic, M., & Bunijevac, M. (2017). Parental involvement as a important factor for successful education. Center for Educational Policy Studies Journal, 7(3), 137-153. http://dx.doi.org/10.26529/cepsj.291 Fisher, Y. (2009). Parental Involvement: Implementing a theory. US-China Education Review, 6(11), 33-45. https://www.researchgate.net/publication/230754080 Goldman, S. E., & Burke, M. M. (2016). The effectiveness of interventions to increase parent involvement in special education: A systematic literature review and meta-analysis. Exceptionality, 25(2), 97-115. https://doi.org/10.1080/09362835.2016.1196444 Harris, J. C. (2006). Intellectual disability: Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford Academic. https://doi.org/10.1093/oso/9780195178852.001.0001 Hemming, E., & Akhurst, J. (2009). Mothers’ life-worlds in a developing context when a child has special needs. Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 9(1), 1-12. https://doi.org/10.1080/20797222.2009.11433988 John, A., & Montgomery, D. (2015). Parental explanatory models of child’s intellectual disability: A q methodology study. International Journal of Disability Development and Education, 63(3), 293-308. https://doi.org/10.1080/1034912X.2015.1085001 Lau, E. Y. H., Li, H., & Rao, N. (2011). Parental involvement and children’s readiness for school in china. Educational Research, 53(1), 95-113. https://doi.org/10.1080/00131881.2011.552243 Miryam, Sh. B., & Tizdel, E. (2015). Qualitative research: Design and application guide (4th Edition). Publisher John Wiley & Sons. https://books.google.com/books/about/Qualitative_Research.html?id=JFN_BwAAQBAJ Morgan, F., & Tan, B. K. (2011). Parental views from rural cambodia on disability causation and change. Disability and Rehabilitation, 33(21-22), 2114-2120. https://doi.org/10.3109/09638288.2011.560334 Narayan, J., Chakravarti, S. N., David, J., & Kanniappan, M. (2005). Analysis of educational support systems for children with mental retardation and autism spectrum disorders. International Journal of Rehabilitation Research, 28(4), 365-368. https://doi.org/10.1097/00004356-200512000-00011 Oranga, J., Matere, A., & Nykundi, E. (2023). Importance and types of parental involvement in education. Open Access Library Journal, 10, 1-9. https://doi.org/10.4236/oalib.1110512 Shapiro, Sh., Monzo, L., Rueda, R., & Blacher, J. (2004). Alienated advocacy: perspectives of latina mothers of young adults with developmental disabilities on service systems. Ment Retard, 42(1), 37-54. https://doi.org/10.1352/0047-6765(2004)42<37:AAPOLM>2.0.CO;2 Thompson, A., & Harper, D. (2012). Qualitatives research methods in mental health and Psychotherapy: A guide for students and practitioners. Wiley-Blackwell. http://dx.doi.org/10.1002/9781119973249 Wilder, S. (2013). Effects of parental involvement on academic achievement: A meta-synthesis. Educational Review, 66(3), 377-397. https://doi.org/10.1080/00131911.2013.780009 Yang, D., Chen, P., Wang, K., Li, Z., Zhang, C., & Huang, R. (2023). Parental involvement and student engagement: A review of the literature. Sustainability, 15(7), 5859. https://doi.org/10.3390/su15075859 Zeynep Gümüs, D. Z., Kahraman, G., Emel Aner, A., & Deniz, S. (2021). Comparison and examination of the death anxiety of parents with and without having mental retarded children. The Journal of Neurobehavioral Sciences, 8(1), 28-35. https://doi.org/10.4103/jnbs.jnbs_46_20
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |