
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 325 |
تعداد مقالات | 3,414 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,933,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,771,613 |
سنخشناسی مشارکت مادران کودکان دارای اختلال رشد عقلانی در آموزش فرزندان | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 11، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1403، صفحه 219-234 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.8339.1066 | ||
نویسندگان | ||
محدثه باقرزاده لاکانی* 1؛ سجاد رضایی2؛ امیر قربانپور لفمجانی3 | ||
1کارشناسی ارشد آموزش و روانشناسی کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت | ||
3دانشیار، گروه علومتربیتی و مشاوره، دانشگاه گیلان، رشت | ||
چکیده | ||
زمینه: مشارکت مادران در آموزش کودکان دارای اختلال رشدِ عقلانی گونههای متنوعی دارد. این تنوع روشها، نشاندهندۀ دغدغۀ مادران نسبت به تکمیل وظایف مادری است. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی گونههای مشارکت مادران کودکان دارای اختلال رشد عقلانی در آموزش فرزندان بود. روش: در این پژوهش از روش کیفی از نوع تحلیل مضمون و کدگذاری مضمونی برای تحلیل و سنخشناسی دادههای پژوهش استفاده شد. جامعۀ آماری مادرانِ کودکان دارای اختلال رشد عقلانی در مدرسه کودکان با نیاز ویژه (آموزشگاه دکتر خزائلی) شهر رشت در سال تحصیلی 1401-1402 بود. شرکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. با در نظر گرفتن معیار اشباع نظری برای تعیین حجم نمونه، مصاحبههای نیمهساختاریافته تا رسیدن به اشباع ادامه یافت و در پایان تعداد شرکتکنندگان به 20 نفر رسید. در پایان مصاحبه، برای اعتبار پژوهش، موافقت مصاحبهشوندگان از محتویات اظهاراتشان دریافت شد. یافتهها: نتایج مصاحبهها پس از استخراج، در 5 مضمون اصلی و 11 مضمون فرعی طبقهبندی شد. مضامین اصلی، پیرامون انواع مشارکت مادران شامل رجوع به مدرسه، تمسک به مؤسسات خصوصی، تسکین توسط جادو، مقابلههای مذهبی تفویضی و انفعال بود. هر یک از این مضامین، از طریق تحلیل و ترکیب چند زیرمضمون حاصل شد. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که مادران از روشهای گوناگون و گاهی ترکیبی برای جبران کاستیهای آموزشیِ فرزندان خود استفاده میکنند. این یافتهها میتواند پیامدهای کاربردیِ مهمی برای کارگزارانِ آموزشِ کودکان با نیاز ویژه، متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان و مشاوران داشته باشد؛ از جمله به کارگیریِ مؤثر مشارکت والدین به منظورِ ارتقای آموزش کودکان دارای اختلال رشد عقلانی. | ||
کلیدواژهها | ||
مشارکت والدین؛ کودکان دارای اختلال رشد عقلانی؛ مادران؛ آموزش؛ تحلیل مضمون | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 184 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 66 |