| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 3,608 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,595,366 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,063,037 |
بازآفرینی هملت در سینما:تحلیل تطبیقی اقتباسهای لورنس اولیویه، کنت برانا و مایکل آلمریدا | ||
| مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
| مقاله 9، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1404، صفحه 175-194 اصل مقاله (524.58 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2025.8482.1556 | ||
| نویسندگان | ||
| خسرو سینا* 1؛ ندا سعیدی2 | ||
| 1استادیار سینما، گروه سینما، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش به تحلیل تطبیقی سه اقتباس سینمایی از نمایشنامه هملت اثر ویلیام شکسپیر، شامل فیلمهای لارنس اولیویه (1948)، کنت برانا (1996) و مایکل آلمریدا (2000)، میپردازد. هدف اصلی این مطالعه بررسی چگونگی بازنمایی قدرت، هویت و نظارت در این اقتباسها و تأثیر تغییرات ایجادشده بر معنا و خوانش اثر است. روش تحقیق بهصورت تحلیل تطبیقی و کیفی بوده و از نظریههای بینامتنیت (کریستوا و استم)، تحلیل گفتمان (فوکو) و اقتباس بهعنوان کنش اجتماعی (هاچئون) برای تفسیر دادهها استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که هر اقتباس، متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی زمانه خود، خوانشی جدید از هملت ارائه داده است. فیلم اولیویه بر تراژدی روانشناختی و درگیریهای درونی هملت تأکید دارد، فیلم برانا خوانشی سیاسی و تاریخی از متن ارائه میدهد و اقتباس آلمریدا هملت را در بستر مدرنیته دیجیتال و سرمایهداری نظارتی بازآفرینی میکند. این پژوهش نشان میدهد که اقتباسهای سینمایی از هملت نهتنها وفاداری به متن اصلی را مدنظر دارند، بلکه بهعنوان بازتابی از گفتمانهای معاصر و تحولات فرهنگی عمل میکنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هملت؛ اقتباس سینمایی؛ تحلیل تطبیقی؛ بینامتنیت؛ تحلیل گفتمان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 594 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 124 |
||