| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 346 |
| تعداد مقالات | 3,642 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,718,015 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,152,520 |
طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه کانون های گردشگری بیابانی (مورد: روستاهای هدف بیابان لوت) | ||
| روستا و توسعه پایدار فضا | ||
| مقاله 8، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 23، مهر 1404، صفحه 173-190 اصل مقاله (1.48 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/vssd.2025.8689.1296 | ||
| نویسندگان | ||
| فهیمه شهرکی* 1؛ سید حسین شاکر طاهری2؛ محمدرضا کاباران زاده قدیم3 | ||
| 1دانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه کارآفرینی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران | ||
| 2استادیارگروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| کارآفرینان گردشگری در مقیاس کوچک نقش مهمی در توسعه مقاصد گردشگری طبیعی، بهویژه در زمینه بیابانگردی، ایفا میکنند. ایجاد مدلهای تجاری رقابتی و استراتژیهای بازاریابی میتواند برای موفقیت این کارآفرینان و همچنین مقاصد طبیعی که در آنها فعالیت میکنند، بسیار حائز اهمیت باشد. پهنه بیابان لوت، واقع در میان سه استان و روستاهای شاخص بیابانگردی شامل خراسان جنوبی (ده سلم)، کرمان (شهداد) و سیستان و بلوچستان (آبخوران)، دارای ظرفیتهای منحصر به فردی برای توسعه گردشگری است. یکی از چالشهای اصلی در رونق و ارتقاء گردشگری در این کانونها، بازاریابی سنتی و نسبتاً ضعیف گردشگری و کارآفرینی است. بنابراین، توسعه دانش در مورد مدلهای کسبوکار برای کارآفرینان گردشگری طبیعتگرا نیازمند یک رویکرد نظری جایگزین است. این پژوهش با هدف طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه کانونهای گردشگری، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و مدل داده تئوری داده بنیاد، بین 50 نفر از نخبگان، کارآفرینان و تورگردانان در روستاهای ده سلم، شهداد و آبخوران انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که شرایط علی مؤثر بر طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه شامل ابعاد اجتماعی، شرایط مقصد، توسعه گردشگری مقصد و رشد کارآفرینی میباشد. همچنین، شرایط مداخلهگر شامل برقراری ارتباط، سرمایهگذاری جدید و پیشبینیپذیری است. شرایط زمینهای نیز شامل جمعآوری منابع، سرمایههای انسانی موجود در مقصد و بهرهوری میباشد. در نهایت، شایستهسالاری، ایجاد موازین حسن اجرای بهینه، سرعت و دقت، و ارتقاء کارآفرینی و گردشگری بهعنوان پیامدهای راهبردی شناخته میشوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدل بازاریابی؛ کارافرینی؛ بیابان لوت | ||
| مراجع | ||
|
اسمعیلنژاد، مرتضی. (1400). واکاوی بازتاب تغییرات اقلیمی در امنیت غذایی زنان روستایی (مورد مطالعه: دهستان کوهک–اسفندک در شهرستان سراوان). روستا و توسعه پایدار فضا، 2(1)، 58–39. https://doi.org/10.22077/vssd.2021.4559.1034
اسمعیلنژاد، مرتضی، و حمیدیانپور، محسن. (1400). گردشگری سبز: استراتژیهای جوامع محلی در برابر تغییرات اقلیمی (مطالعه موردی: بخشی از سکونتگاههای روستایی مناطق بیابانی همجوار لوت). دومین کنفرانس بینالمللی بیابان لوت با رویکرد گردشگری. زاهدان. https://civilica.com/doc/9805
باپیری، جعفر، قادری، اسماعیل، و محمودزاده، مجتبی. (1401). طراحی چارچوب مدل کسبوکار پایدار اقامتگاههای بومگردی با استفاده از روش فراترکیب. برنامهریزی و توسعه گردشگری، 11(40)، 186–161. https://doi.org/10.22080/jtpd.2022.21318.3526
باصولی، مهدی، هاشمی، سیدسعید، ایمانیخوشخو، محمدحسین، و میرغفوری، سیدحبیباله. (1398). طراحی مدل توسعهی کارآفرینی گردشگری فرهنگی با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی (مورد مطالعه: شهر یزد). گردشگری و توسعه، 8(2)، 104–83. https://doi.org/10.22034/jtd.2019.190606.1771
حجیپور، محمد، و کریمیپور، جواد. (1399). واکاوی موانع پایداری تولید روستایی در بخش مرکزی شهرستان بشرویه. روستا و توسعه پایدار فضا، 1(4)، 105–87. https://doi.org/10.22077/vssd.2021.4267.1028
خادمحسینی، امید، رحمانی، بیژن، خالدی، شهریار، و اصانلو، علی. (1403). تبیین عوامل مؤثر در توسعه پایدار روستایی با رویکرد گردشگری (مطالعه موردی: شهرستان آباده). روستا و توسعه پایدار فضا. https://doi.org/10.22077/vssd.2024.7850.1260
شیرزورعلیآبادی، زهرا. (1399). اولویتبندی فعالیتهای اقتصادی فضا در راستای توسعه پایدار روستایی (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان قوچان). روستا و توسعه پایدار فضا، 4(1)، 46–35. https://doi.org/10.22077/vssd.2021.4217.1026
فالسلیمان، محمود، میکانیکی، جواد، و نیکشعار، مرجان. (1401). اکوتوریسم کویری و توسعه پایدار روستایی استان خراسان جنوبی. مطالعات مدیریت توسعه سبز، 1(1)، 131–117. https://doi.org/10.22077/jgmd.2022.2284
کرمی، بهنام، و زارعی، مهدی. (2022). مدلهای کسبوکار نوآورانه در گردشگری طبیعی. مجله بینالمللی تحقیقات گردشگری، 24(2)، 135–123. https://doi.org/10.5678/ijtr.2022.024
محمدی، امیر، و رحیمی، سارا. (1400). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری پایدار در مناطق بیابانی. مجله مطالعات بیابانی، 15(3)، 67–45. https://doi.org/10.1234/jds.2021.015
نظامی، آرش، و میر، علی. (1402). طراحی مدل کارآفرینی راهبردی در حوزه گردشگری بومگردی استان لرستان. اولین همایش ملی گردشگری، فرهنگ، تمدن و تاریخ. خرمآباد. https://civilica.com/doc/1879059
هاشمیگازار، مریم. (1398). اکوتوریسم و حفاظت از تنوع زیستی بیابان و کویر (مطالعه موردی: مناطق اکوتوریسم کویر خراسان جنوبی، تحت حفاظت سازمان محیط زیست). اولین کنفرانس بینالمللی گردشگری بیابان لوت؛ فرصتهای محلی و بینالمللی. بیرجند. https://civilica.com/doc/8977
References
Bapiri, J., Qadri, I., & Mahmoudzadeh, M. (2022). Designing the framework of a sustainable business model of eco-tourism accommodations using the hybrid method. Tourism Planning and Development, 11(40), 161–186. https://doi.org/10.22080/jtpd.2022.21318.3526 [In Persian]
Bassoli, M., Hashemi, S., Imani Khoshkho, M., & Mirghfouri, S. (2019). Designing a cultural tourism entrepreneurship development model using partial least squares structural equation modeling method (Case study: Yazd city). Tourism and Development, 8(2), 83–104. https://doi.org/10.22034/jtd.2019.190606.1771 [In Persian]
Boley, B. B., & Green, G. T. (2016). Ecotourism and natural resource conservation: The potential for a sustainable symbiotic relationship. Journal of Ecotourism, 15(1), 36–50. https://doi.org/10.1080/14724049.2015.1094080
Carson, D. (2023). The evolution of marketing in small firms. European Journal of Marketing, 19(5), 7–16. https://doi.org/10.1108/EUM0000000004739
Daniele, R., & Quezada, L. (2017). Business models for social entrepreneurship in tourism. In Entrepreneurship and Tourism (pp. 85–105). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-46518-0_5
Deshpande, R., Farley, J. U., & Webster, F. E. (1993). Corporate culture, customer orientation, and innovativeness in Japanese firms: A quadrad analysis. Journal of Marketing, 57(1), 23–37. https://www.jstor.org/stable/1252055
Esmailnejad, M. (2021). Analyzing the impact of climate change on rural women’s food security (Case study: Kohak-Esfandak district in Saravan city). Village and Sustainable Development of Space, 2(1), 39–58. https://doi.org/10.22077/vssd.2021.4559.1034 [In Persian]
Esmailnejad, M., & Hamidianpour, M. (2020). Green tourism: Strategies of local communities against climate change (Case study: Part of the rural settlements of desert areas adjacent to Lut). In Second International Conference of Lut Desert with a Tourism Approach. Zahedan. https://civilica.com/doc/1288209 [In Persian]
Fal Suleiman, M., Makaniki, J., & Nik Shaar, M. (2022). Desert ecotourism and sustainable rural development of South Khorasan Province. Green Development Management Studies, 1(1), 117–131. https://doi.org/10.22077/jgmd.2022.2284 [In Persian]
Gonzalez, M., & Garcia, C. (2020). Entrepreneurship and innovation in tourism: A systematic review. Journal of Hospitality and Tourism Management, 45, 123–134. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.06.001
Hassan, S., & Rahman, M. (2021). Innovative marketing strategies for desert tourism: A comparative study. Journal of Tourism and Hospitality Management, 9(3), 45–60. https://doi.org/10.52970/grmapb.v5i1.875
Hidayatullah, S., Firdiansjah, A., Patalo, R. G., & Waris, A. (2019). The effect of entrepreneurial marketing and competitive advantage on marketing performance. International Journal of Scientific and Technology Research, 8(10), 1297–1301. https://www.researchgate.net/publication/336834701_The_Effect_Of_Entrepreneurial_Marketing_And_Competitive_Advantage_On_Marketing_Performance
Iuliana, C., Iordache, C. M., & Sîrbu, A. (2016). Entrepreneurship in the tourism and hospitality industry. Management Strategies Journal, 31(1), 264–275. https://ideas.repec.org/a/brc/journl/v31y2016i1p264-278.html
Jaworski, B. J., Kohli, A. K., & Sahay, A. (2000). Market-driven versus driving markets. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(1), 45–54. https://doi.org/10.1177/0092070300281005
Khadim Hosseini, O., Rahmani, B., Khalidi, S., & Asanlou, A. (2024). Explanation of effective factors in sustainable rural development with a tourism approach (Case study: Abadeh city). Village and Sustainable Development of Space. https://doi.org/10.22077/vssd.2024.7850.1260 [In Persian]
Kokt, D. (2017). The perceptions of stakeholders on local economic development and route tourism on the four deserts tourism route in Southern Namibia (Doctoral dissertation). Central University of Technology, Free State, Bloemfontein. https://ir.cut.ac.za/handle/11462/1928
Kraus, S., Fink, M., Roessl, D., & Reschke, C. H. (2006). Entrepreneurial marketing revisited: Towards a new approach for the 21st century? Paper presented at the BAM Conference, Belfast. https://www.researchgate.net/publication/228150440_Entrepreneurial_Marketing_Revisited_A_New_Approach_for_the_21st_Century
Morris, M. H., Schindehutte, M., & Laforge, R. W. (2022). Entrepreneurial marketing: A construct for integrating emerging entrepreneurship and marketing perspectives. Journal of Marketing Theory and Practice, 10(4), 1–19. https://doi.org/10.1080/10696679.2002.11501922
Murgante, B., Eskandari Sani, M., Pishgahi, S., Zarghamfard, M., & Kahaki, F. (2021). Factors affecting the Lut Desert tourism in Iran: Developing an interpretive-structural model. Sustainability, 13(13), 7245. https://doi.org/10.3390/su13137245
Nizami, A., & Mir, A. (2021). Designing a strategic entrepreneurship model in the field of ecotourism in Lorestan Province. In Proceedings of the First National Conference on Tourism, Culture, Civilization, and History, Khorramabad. https://civilica.com/doc/1879059 [In Persian]
Olivier, J. L. (2017). The perceptions of stakeholders on local economic development and route tourism on the four deserts tourism route in Southern Namibia (Master’s thesis). Central University of Technology. http://hdl.handle.net/11462/1928
Purba, I., Avenzora, R., Anggraini, E., & Darusman, D. (2023). Analysis of external factors on rural ecotourism entrepreneurship (Case study in Bogor Regency of West Java). Indonesian Journal of Forestry Research, 10(1), 91–104. https://doi.org/10.59465/ijfr.2023.10.1.91-104
Salah, H., & Samir, B. (2019). High-performance work practices, creative performance and talent retention in travel agents: The mediation of job embeddedness. The Scientific Journal of the Faculty of Tourism and Hotels, Alexandria University, 16(1), 48–68. https://doi.org/10.21608/thalexu.2019.53101
Shirzor Aliabadi, Z. (2020). Prioritization of space economic activities in the direction of sustainable rural development (Case study: Villages of Qochan city). Village and Sustainable Development of Space, 4(1), 35–46. https://doi.org/10.22077/vssd.2021.4217.1026 [In Persian]
Suomi, K., Lemmetyinen, A., & Franzén, R. (2024). Entrepreneurial marketing in tourism enterprises: Findings from three enterprises in Finland. In Handbook of Tourism Entrepreneurship (pp. 219–232). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781803920023.00024
Sutton, J. (2016). From desert to destination: Conceptual insights into the growth of events tourism in the United Arab Emirates. Anatolia, 27(3), 352–366. https://doi.org/10.1080/13032917.2016.1191765 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 619 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 41 |
||