| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 337 |
| تعداد مقالات | 3,559 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,284,307 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,983,683 |
بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی شرکتها و عملکرد محیطی با نقش واسطهای استراتژی سبز در شرکتهای بورسی | ||
| مطالعات مدیریت توسعه سبز | ||
| مقاله 10، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 9، مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/jgdms.2025.8169.1194 | ||
| نویسندگان | ||
| پژمان جهانی؛ ابراهیم نادری* ؛ علی اکبر چهارمحالی | ||
| گروه حسابداری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی شرکتها و عملکرد محیطی با نقش واسطهای استراتژی سبز در شرکتهای بورسی انجام شدهاست. این پژوهش یک مطالعه کاربردی است که با رویکرد توصیفی-پیمایشی انجام شدهاست. جامعه آماری در این پژوهش شامل جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران شرکتهای بورسی به تعداد 719 نفر میباشد که از این میان، نمونهای متشکل از 251 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدهاست. در این مطالعه برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد بات و همکاران (2024) شامل 6 بعد و 36 گویه استفاده شدهاست که بر پایه طیف لیکرت پنج درجه تدوین شدهاست. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوا و روایی واگرا مورد تایید قرار گرفت. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ بیش از 7/0 بهدست آمد که نشانمیدهد پرسشنامه از پایایی مطلوبی برخوردار است. برای آزمون فرضیات از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت پی. ال. اس استفاده شدهاست. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت تأثیر مثبت و معناداری بر ظرفیت سبز دارد؛ مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت تأثیر مثبت و معناداری بر استراتژی زیستمحیطی دارد؛ مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت تأثیر مثبت و معناداری بر نوآوری سبز دارد؛ مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت تأثیر مثبت و معناداری بر رهبری تحولگرای سبز دارد؛ ظرفیت سبز تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد زیستمحیطی دارد؛ استراتژی زیستمحیطی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد زیستمحیطی دارد؛ نوآوری سبز تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد زیستمحیطی دارد؛ رهبری تحولگرای سبز تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد زیستمحیطی دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رهبری تحولگرای سبز؛ مسئولیت اجتماعی شرکتها؛ عملکرد زیستمحیطی؛ استراتژی سبز | ||
| مراجع | ||
|
ابراهیمی، مهرانگیز، و نصیری، محمد. (1403). بررسی عوامل و موانع مؤثر بر توسعه رفتار سبز کارکنان در سازمانهای ورزشی در ایران (یک مطالعه فراتحلیلی). مطالعات مدیریت توسعه سبز، 3(1)، 60–78. https://doi.org/10.22077/jgdms.2024.7149.1066
اشرف طالش، سیدهادی، فرسادامان الهی، غلامرضا، کیقبادی، امیررضا، و لشگری، زهرا. (1400). تأثیر عملکرد زیستمحیطی و مسئولیت اجتماعی بر ارزش بازار: نقش واسطهای عمر شرکت. دانش حسابداری مالی، 8(3)، 229–267. https://doi.org/10.30479/jfak.2021.14722.2806
اکبری، مرتضی، دانش، مرتضی، و رضوانی فرد، مسعود. (1400). تأثیر نیروهای نهادی بر عملکرد مالی و عملکرد زیستمحیطی شرکت: نقش میانجی مسئولیت زیستمحیطی شرکت. در ششمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تجارت جهانی، اقتصاد، دارایی و علوم اجتماعی.
تهمتن، حمیدرضا، کهندل، مهدی، نوربخش، مهوش، و بهاری، محیالدین. (1402). تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر ابعاد رفتاری ارزش ویژه برند سبز محصولات ورزشی. فصلنامه مطالعات بازاریابی ورزشی، 4(3)، 37–52. https://doi.org/10.22034/SMS.2023.62832
حسینی، مریم. (1402). تبیین سبزسازی آمیخته بازاریابی صنعتی از منظر تئوریهای رفتاری؛ مطالعه شرکت نفت تهران. مطالعات مدیریت توسعه سبز، 2(2)، 169–185. https://doi.org/10.22077/JGDMS.2024.7117.1061
سروشنیا، حشمتاله، حقیقت منفرد، جلال، و سالاری، آناهیتا. (1403). مدیریت سبز و عملکرد پایدار کسبوکارهای کوچک و متوسط صنعتی: نقش میانجیگری نوآوری سبز. مطالعات مدیریت توسعه سبز، 3(1)،. https://doi.org/10.22077/JGDMS.2024.6954.1046
عسکریان، فریبا، آقایی، نجف، و ضیائی، اباذر. (1401). تأثیر مسئولیت اجتماعی و نگرش زیستمحیطی بر عملکرد بازاریابی سبز برنامههای ورزشی شهرداری تهران. مدیریت ورزشی، 14(1)، 395–411. https://doi.org/10.22059/jsm.2021.313786.2619
فراهانی، طیبه، و موسوی، سکینه. (1403). تأثیر کسبوکار الکترونیکی بر عملکرد مالی پایدار با توجه به نقش میانجی نوآوری سازمانی. مطالعات مدیریت توسعه سبز، 3(1) https://doi.org/10.22077/JGMD.2023.6388.1031
مرادی، خاطره، زهره، لیلا، رستمپور چافچائی، خدیجه، و مهدوی، محمدحسین. (1400). بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد زیستمحیطی با نقش میانجی نوآوری سبز در بیمه ایران. در نهمین کنفرانس بینالمللی تکنیکهای توسعه پایدار در مدیریت و مهندسی صنایع با رویکرد شناخت چالشهای دائمی.
Akbari, M; Danesh, M; & Rizvani Fard, M. (2022). The impact of institutional forces on financial performance and environmental performance of the company: the mediating role of corporate environmental responsibility, 6th International Conference on Management, World Trade, Economics, Finance and Social Sciences. 2022. (In Persian)
Ashraf Taleshi, S.H., Farsad AmanollahI, GH., KeyghobadI, A. R., & Lashgari, Z. (2021). The Impact of Environmental Performance and Social Responsibility on Market Value: The Mediating Role of Company Life. Knowledge of Financial Accounting, 8(3 (series 30)), 229-267. Dio: 10.30479/jfak.2021.14722.2806. (In Persian)
Askarian, F., AghaeI, N., & Ziyaee, A., (2022). The Impact of Social Responsibility and Environmental orientation on Green Marketing Performance of Tehran Municipal Sports Programs. Sports Management, Volume 14, Number: 1. 395-411.DIO: 10.22059/jsm.2021.313786.2619. (In Persian)
Bai, X., Coelho, A., & Lopes Cancela, B. (2024). The relationship between green supply chain and green innovation based on the push of green strategic alliances. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 31(2), 1026-1041. DOI:10.1002/csr.2619
Bhat, A. A., Mir, A. A., Allie, A. H., Lone, M. A., Al-Adwan, A. S., Jamali, D., & Riyaz, I. (2024). Unlocking corporate social responsibility and environmental performance: Mediating role of green strategy, innovation, and leadership. Innovation and Green Development, 3(2), 100112. https://doi.org/10.1016/j.igd.2023.100112
Cezarino, L. O., Liboni, L. B., Hunter, T., Pacheco, L. M., & Martins, F. P. (2022). Corporate social responsibility in emerging markets: Opportunities and challenges for sustainability integration. Journal of Cleaner Production, 132224. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.132224
Dai, J., Ahmed, Z., Alvarado, R., & Ahmad, M. (2024). Assessing the nexus between human capital, green energy, and load capacity factor: policymaking for achieving sustainable development goals. Gondwana Research, 129, 452-464. https://doi.org/10.1016/j.gr.2023.04.009
Dal Mas, F., Tucker, W., Massaro, M., & Bagnoli, C. (2022). Corporate social responsibility in the retail business: A case study. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 29(1), 223-232. https://doi.org/10.1002/csr.2198
Ebrahimi, M., & Nasiri, M. (2024). Investigating factors and barriers affecting the development of green behavior among employees in sports organizations in Iran (a meta-analytic study). Journal of Green Development Management Studies, 3 (1), 5. Spring & Summer April 2024. P. 60-78. Dio: 10.22077/jgdms.2024.7149.1066. (In Persian)
Farahani, T., Mousavi, S. (2024), The Effect of E-Business on Stable Financial Performance and Sustainable Development with Regard to the Mediating Role of Organizational Innovation. Journal of Green Development Management Studies, 3 (1), 5. Spring & Summer April 2024. Dio: 10.22077/JGMD.2023.6388.1031. (In Persian)
Hosseini, M., (2024), Explaining the greening of industrial marketing mix from the perspective of behavioral theories (case study of Tehran Oil Company), Journal of Green Development Management Studies, 2 (2), 4. Autumn & Winter February 2024. P, 169-185. Dio: 10.22077/JGDMS.2024.7117.1061. (In Persian)
Huang, L., Guo, Z., Deng, B., & Wang, B. (2023). Unlocking the relationship between environmentally specific transformational leadership and employees’ green behaviour: A cultural self-representation perspective. Journal of Cleaner Production, 382, 134857. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.134857
Kim, S., & Lee, H. (2020). The effect of CSR fit and CSR authenticity on the brand attitude. Sustainability, 12(1), 275. https://doi.org/10.3390/su12010275
Kraus, S., Rehman, S. U., & García, F. J. S. (2020). Corporate social responsibility and environmental performance: The mediating role of environmental strategy and green innovation. Technological forecasting and social change, 160, 120262. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120262
Martos‐Pedrero, A., Jiménez‐Castillo, D., Ferrón‐Vílchez, V., & Cortés‐García, F. J. (2023). Corporate social responsibility and export performance under stakeholder view: The mediation of innovation and the moderation of the legal form. Corporate social responsibility and Environmental Management, 30(1), 248-266. https://doi.org/10.1002/csr.2352
Moradi, KH; Leila, Z., Rostampour Chafchai, Kh., & Mahdavi, M. H. (2021). Investigating the impact of corporate social responsibility on environmental performance with the mediating role of green innovation in Iran insurance, 9th international conference on sustainable development techniques in industrial management and engineering with the approach of recognizing permanent challenges, 2021. (In Persian)
Pan, W., Cao, H., & Liu, Y. (2023). “Green” innovation, privacy regulation and environmental policy. Renewable Energy, 203, 245-254. https://doi.org/10.1016/j.renene.2022.12.025
Peng, B., Chen, S., Elahi, E., & Wan, A. (2021). Can corporate environmental responsibility improve environmental performance? An inter-temporal analysis of Chinese chemical companies. Environmental Science and Pollution Research, 28(10), 12190-12201. https://doi.org/10.1007/s11356-020-11636-9
Perez, J. A. E., Ejaz, F., & Ejaz, S. (2023). Green Transformational Leadership, GHRM, and Proenvironmental Behavior: An Effectual Drive to Environmental Performances of Small-and Medium-Sized Enterrises. Sustainability, 15(5), 4537. https://doi.org/10.3390/su15054537
Risi, D., Vigneau, L., Bohn, S., & Wickert, C. (2023). Institutional theory‐based research on corporate social responsibility: Bringing values back in. International Journal of Management Reviews, 25(1), 3-23. https://doi.org/10.1111/ijmr.12299
Shang, Y., Zhou, S., Zhuang, D., Żywiołek, J., & Dincer, H. (2024). The impact of artificial intelligence application on enterprise environmental performance: Evidence from microenterprises. Gondwana Research, 131, 181-195. https://doi.org/10.1016/j.gr.2024.02.012
Simmou, W., Govindan, K., Sameer, I., Hussainey, K., & Simmou, S. (2023). Doing good to be green and live clean! -Linking corporate social responsibility strategy, green innovation, and environmental performance: Evidence from Maldivian and Moroccan small and medium-sized enterprises. Journal of Cleaner Production, 384, 135265. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.135265
Soroushnia, H., Haghighatmonfared, J. & Salari, A. (2024), Green Management and Sustainable Performance of Small and Medium Industrial Businesses: The Mediating Role of Green Innovation, Journal of Green Development Management Studies, 3 (1), 5. April 2024. P, 17-38. Dio: 10.22077/jgdms.2024.6954.1046. (In Persian)
Susanto, A., & Meiryani, M. (2019). The impact of Environmental Accounting Information System Alignment on Firm Performance and Environmental Performance: A case of Small and Medium Enterprises s of Indonesia. International Journal of Energy Economics and Policy, 9(2), 229-236. DOI:10.32479/ijeep.7511
Tahmatan, H. R., Kohandel, M., Nourbakhsh, M., & Bahari, M (2013), The effect of green marketing mix on behavioral dimensions of green brand equity of sports products, Quarterly. Journal of Sports Marketing Studies, Volume 4, Number 3, November 2013, pp. 37-52. Dio: 10.22034/SMS.2023.62832 (In Persian)
Tolliver, C., Fujii, H., Keeley, A. R., & Managi, S. (2021). Green innovation and finance in Asia. Asian Economic Policy Review, 16(1), 67-87. https://doi.org/10.1111/aepr.12320
Yang, C., Zhu, C., & Albitar, K. (2024). ESG ratings and green innovation: AU‐shaped journey towards sustainable development. Business Strategy and the Environment. 33 (5), 2024. P 4108- 4129. https://doi.org/10.1002/bse.3692 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 293 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 100 |
||