
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,795 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,299 |
اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و مهارتهای خواندن دانشآموزان نارساخوان: مروری نظاممند بر پژوهشهای داخلی | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.8253.1061 | ||
نویسندگان | ||
نگین نیک بین* 1؛ مهدی رضایی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه بیرجند | ||
2استادیار، گروه روان شناسی | ||
چکیده | ||
چکیده زمینه: دانشآموزان نارساخوان در کارکردهای اجرایی خود ازجمله حافظه کاری، توجه، پردازش اطلاعات، انعطافپذیری شناختی و بازداری پاسخ بیشترین ضعف را دارند. توانبخشی شناختی با تأثیر بر روی عملکرد مغز، ظرفیتهای شناختی ازدسترفته فرد را بهبود بخشیده و بر روی کنشهای اجرایی و مهارتهای خواندن مؤثر است. هدف: هدف پژوهش حاضر مرور نظاممند مداخلات توانبخشی شناختی بر روی بهبود کارکردهای اجرایی و مهارتهای خواندن دانشآموزان نارساخوان بود تا ویژگیهای معتبرترین مداخلات را برجسته کند و تحقیقات آینده را راهنمایی کند. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه مروری نظاممند بود. نتایج این مطالعه بر اساس مقالات پژوهشی منتشرشده به زبان فارسی کسب گردید. در این پژوهش کلیه مقالات انتشاریافته در بازه زمانی (فروردین 1393 الی مرداد 1403) طی جستجو در پایگاه اطلاعاتی فارسی شامل SID،Ensani ، Magiran و Google Scholarانتخاب شدند. جستجوی مقالات فارسی با یک راهبرد مشخص شد به این صورت که در گام اول تمام مقالاتی که در عنوان یا چکیده آنها، کلیدواژههای ذکرشده یا مشابه یا مرتبط با موضوع بودند، استخراج شدند؛ در این مرحله در قسمت جستجوی پیشرفته پایگاه اطلاعاتی کلیدواژههای (نارساخوانی یا اختلال خواندن یا اختلالات خواندن یا خوانش پریشی یا خواندن پریشی یا مشکلات خواندن یا ناتوانی خواندن) و (توانبخشی شناختی یا مداخلات شناختی یا تمرینات شناختی یا آموزش شناختی) به صورت ترکیبی مورد جستجو قرار گرفت. در این مرحله تعداد 603 مقاله فارسی جمعآوری گردید. در گام دوم تعداد 455 مقاله تکراری و سپس تعداد 118 مقاله که با ملاکهای ورود و خروج هماهنگی نداشتند، حذف شدند. در این بخش تعداد 30 مقاله فارسی جمعآوری گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخلات توانبخشی شناختی با بهرهگیری از تمرینهای هدفمند و مبتنی بر اصول شکلپذیری عصبی مغز، تأثیر قابلتوجهی بر بهبود جنبههای مختلف شناختی نظیر توجه، حافظه، کارکردهای اجرایی و مهارتهای خواندن از جمله خواندن کلمات، ناکلمات، زنجیره کلمات، درک مطلب، هجی کردن و پردازش دیداری-واجشناختی، بهبود عملکرد کلی خواندن و کاهش علائم نارساخوانی دارد. تحقیقات نشان دادند که توانبخشی شناختی، چه بهصورت رایانهای و چه بهصورت غیررایانهای، میتواند در بهبود مشکلات کارکردهای اجرایی و مهارتهای خواندن دانشآموزان نارساخوان مؤثر واقع شود. همچنین، توانبخشی شناختی رایانهای نسبت به روشهای غیررایانهای از کارایی بیشتری برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: اختلال یادگیری؛ نارساخوانی؛ کارکردهای اجرایی؛ مهارت خواندن؛ توانبخشی شناختی؛ مرور نظاممند | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |