
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,114,801 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,868,864 |
آزادی در انتخاب، رهاورد مدرنیته: مطالعۀ تطبیقی دو فیلم از فرهادی و دو رمان اثر ایشیگورو | ||
مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
مقاله 13، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، بهمن 1402، صفحه 273-296 اصل مقاله (882.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2023.6563.1303 | ||
نویسندگان | ||
حسین جهانتیغ* 1؛ معصومه صحت2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، پردیس بین الملل دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
کسب دو جایزۀ آکادمی اسکار توسط اصغر فرهادی و جایزۀ نوبل ادبیات توسط نویسندۀ ژاپنی تبار، کازئو ایشی گورو، نشان می دهد که این دو هنرمند علی رغم اصالت آسیایی خود توانسته اند توجه بسیاری را در دنیای غرب به آثار خود جلب کنند. اهمیت این تشابه، زمانی بیشتر می شود که بدانیم تمرکز هر دوی آنها به مسائل اجتماعی مشابهی معطوف است. عبور از سنّت های گذشته برای فرهادی و ایشی گورو امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. از این رو شخصیت های پیشرویی را در آثارشان خلق کرده اند که علیرغم پیوندهای عمیق با گذشته، در تلاشند با نگاهی جدید به زندگی، مؤلفه های مدرنیته را در گفتار و رفتار خود پیاده کنند. مطالعۀ تطبیقی پیشِرو می کوشد این شخصیت ها را در دو فیلم چهارشنبه سوری و فروشنده از اصغر فرهادی و دو رمان هنرمندی از جهان شناور و بازماندۀ روز اثر کازئو ایشی گورو مورد بررسی قرار دهد. از این رو با بهره گرفتن از نشانه شناسی، ابتدا نمایندگان مدرنیته را در هر اثر مشخّص می کند و سپس به تبیین این موضوع می پردازد که چگونه همۀ آنان، آزادی در انتخاب را همچنان که حق خود می دانند برای دیگر افراد جامعه نیز قائلند؛ آنچه را که فرزین وحدت ارزش نهادن به مؤلفه های ذهنیّت و کلیّت در مدرنیته قلمداد می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
اصغر فرهادی؛ کازئو ایشیگورو؛ سنّت و مدرنیته؛ نشانهشناسی؛ ادبیات تطبیقی؛ کلیّت و ذهنیّت | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
انصاری، منصور (تابستان 1383). «خداوند و قربانگاه: رویارویی روشنفکران ایران با مدرنیته (معرفی و نقد کتاب).» مطالعات ملی، 18:2، صص. 199ـ179. انوشیروانی، علیرضا (بهار 1389). «ضرورت ادبیاتتطبیقی در ایران.» ویژهنامۀ ادبیات تطبیقی (فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، 1:1، صص. 37ـ6. SID. https://sid.ir/paper/452804/fa ایشیگورو، کازئو (1375). بازماندۀ روز. ترجمۀ نجف دریابندری، تهران: کارنامه. ایشیگورو، کازئو (1396). هنرمندی از جهان شناور. ترجمۀ یاسین محمدی، تهران: افراز. پارتازیان، کامبیز و دیگران (1392). تعامل و تقابل سنّت و مدرنیته در زندگی ایرانی با تمرکز بر سینمای ایرانی. قم: اعلایی. پراور، زیگبرت سالمن (1401). در آمدی بر مطالعات ادبی تطبیقی. ترجمۀ علیرضا انوشیروانی و مصطفی حسینی، چاپ پنجم، تهران: سمت. تقیپوری حاجبی، ساناز و دیگران (1397). «بررسی تطبیقی استعارههای مفهومی حوزۀ خشم در رمانهای شوهر آهوخانم و هرگز رهایم مکن.» فصلنامۀ مطالعات ادبیات تطبیقی، 12:48، صص. 53-35. توسلی، افسانه و زهره بابایی (1400). «تصویر زن در آثار سینمایی اصغر فرهادی.» زن در فرهنگ و هنر، 13:50، صص. 559ـ541. چهارشنبهسوری (1384). به کارگردانی اصغرفرهادی، تهران: بشری فیلم. سجودی، فرزان (1387). نشانهشناسی کاربردی. چاپ دوم، تهران: علم. رامین، زهره و سیدحسین ساداتحسینی خواجویی (1399). «سهگانه ذهنورزی، بعد انسانی تشکیلات سازمانی و تفکر خالق در رمان بازماندۀ روز کازئو ایشیگورو.» نـقـد زبـان و ادبـیـات خـارجـی، 17:25، صص. 138ـ117. فروشنده (1394). بهکارگردانی اصغر فرهادی، مومنتو فیلم. قرهداغی، فرناز و دیگران (1401). «بازنمایی خشونت نمادین علیه زنان در سینمای اصغر فرهادی: مطالعۀ نظریۀ بیادبی کلامی کالپپر.» پژوهشنامۀ زنان، 13:42، صص. 185ـ149. کاظمخواه، زینب (1394). «ناچارم گاهی فاصله بگیرم و دوباره برگردم.» [مصاحبه با اصغر فرهادی]. اعتماد، 24 مهرماه 1394، شمارۀ 3625. محمدیزاده، پروین و دیگران (1401). «بررسی تطبیقی «عشق» در داستان «از خم چنبر» دولت آبادی و داستان «هرگز رهایم مکن» ایشیگورو براساس نظریۀ «مثلث عشق استرنبرگ».» ادبیات تطبیقی، 15:28، صص. 346-317. مولازاده، مریم (1401). «نشانهشناسی مد لباس براساس نظریۀ نشانهشناسی پنجگانۀ بارت.» مطالعات بینرشتهای ادبیات، هنر و علومانسانی، 2:2، صص. 298ـ271. doi: 10.22077/islah.2023.5829.1180 وحدت، فرزین (1382). رویارویی فکری ایران با مدرنیت. ترجمۀ مهدی حقیقتخواه، جلد اول، تهران: ققنوس. Ahmadgoli, Kamran and Morteza Yazdanjoo (2022). “The Politics of Cultural Diplomacy: The Case of Asghar Farhadi’s A Separation and The Salesman.” Quarterly Review of Film and Video, 39:3, pp. 527-546. https://doi.org/10.1080/10509208.2020.1855054 Barthes, Ronald (1983). Elements of Semiology. Translated by A. Lavers and C. Smith, New York: Hill and Wan. Croll, Ben (2016 May 21). “The new Farhadi is good, not great.” Retrieved from www.thewrap.com/the-salesman-cannes-review-the-new-farhadi-is-good-not-great Chandler, Daniel (2007). Semiotics: The Basics. Oxfordshire: Taylor & Francis. Ffrench, P. (2020). Roland Barthes and Film: Myth, Eroticism and Poetics. United Kingdom: Bloomsbury Academic. Fonioková, Zuzana (2006). “The Butler’s Suspicious Dignity: Unreliable Narration in Kazuo Ishiguro’s The Remains of the Day.” Brno Studies in English, pp. 78-98. Hassannia, Tina (2014). Asghar Farhadi: Life and Cinema. Raleigh, NC: Critical Press. Kingston, Jeff (2021). Japan in Transformation, 1945–2020. Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 585 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 498 |