
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,115,757 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,869,659 |
هنر به مثابه کنش آزاد خیال تا حصول معنا در درد: مطالعه تطبیقی دعوت به مراسم گردن زنی نابوکوف و فیلم داگویل | ||
مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
مقاله 11، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، بهمن 1402، صفحه 219-244 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2023.6604.1310 | ||
نویسندگان | ||
لیلی کافی* 1؛ کیان سهیل2 | ||
1دانشجوی دکترای زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
2استادیار ادبیات انگلیسی، گروه ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسندۀ مسئول) | ||
چکیده | ||
اینکه درد فرد را از معنا تهی می کند یا به عنوان بخش لاینفک از تجربۀ زیسته، توان آن را دارد که فرد را به حصول معنا برساند موضوع اصلی این مطالعۀ بین رشته ای (تطبیقی) است. در این پژوهش برای اولین بار، رمان دعوت به مراسم گردن زنی نوشتۀ ولادیمیر نابوکوف و فیلم سینمایی داگویل ساختۀ لارس فونتریه با ارجاع به مشابهت های ساختاری و مضمونی مورد مطالعه قرار گرفته اند تا ضمن تشریح وجوه شباهت، به بررسی حصول معنا در درد پرداخته شود. ولادیمیر نابوکوف و لارس فونتریه دو هنرمند مطرح قرن بیستم هستند که آثارشان از وجوه متفاوتی مورد بحث قرار گرفته است. پرداخت درد یکی از وجوه اشتراک در آثار این دو هنرمند است که تا به حال موضوع هیچ مطالعۀ مشترکی نبوده است. این دو با نشان دادن عمق دردی که قهرمان هایشان با آن دست به گریبانند از درونمایه های اولیه ای همچون برداشت ایدئولوژیک، جامعه شناسانه و روان شناسانه گذر می کنند تا به واسطۀ کنش آزاد خیال نشان دهند چگونه هنر می تواند فرد را در حصول معنا و گذر از درد یاری بخشد. بدین منظور، نظریات ایلین اسکاری در حوزۀ مطالعۀ درد و ساخت معنا مطرح و با رویکردی پدیدارشناسانه و با ارجاع به متن این دو اثر مورد مداقه قرار میگیرند تا نقش خیال/ هنر در گسست از درد تشریح شود. این پژوهش در نوع خود می تواند راهگشای پژوهشگران علاقه مند به مطالعات بین رشته ای به صورت عام و مطالعۀ این دو هنرمند به صورت خاص باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
درد؛ حصول معنا؛ دعوت به مراسم گردنزنی؛ داگویل؛ نابوکوف؛ فون-تریه؛ کنش آزاد خیال | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Apple Jr. Alfred (1967). “An Interview with Vladimir Nabokov.” Wisconsin Studies in Contemporary Literature, VII &VIII: 2, pp. 131-140. https://archive.org/details/sim_contemporary-literature_1966-1967_7-8_cumulative-index Barabtarlo, Gennady (1990). “Within and Without Cincinnatus’s Cell: Reference Gauges in Nabokov’s Invitation to a Beheading.” Slavic Review, 4:3, pp.390–97. JSTOR, https://doi.org/10.2307/2499985. Accessed 23 May 2023. Boyd, Brian (2011). “The Psychologist.” The American Scholar, 80:4, pp. 47–55. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/41434988. Accessed 6 May 2023. Boyd, Brian (1990). Nabokov: The Russian Years. New Jersey: Princeton University Press. Boyd, Brian (1997). “Welcome to the Block: (Priglashenie na kazn’) Invitation to a Beheading: A Documentary Record.” Edited by Julian Connolly, Evanston, Illinois: Northwestern University Press, pp.140-179. Connolly, Julian W (1997). “Invitation to a Beheading: Nabokov’s ‘Violin in a Void’.” Invitation to a Beheading: A Critical Companion. Edited by Julian Connolly, Evanston, Illinois: Northwestern University Press, pp.3-46. Dogville (2003). Directed by Lars Von Trier, Zoma Films. Dominguez, Cesar. Haun Saussy & Dario Villanueva (2015). Introducing Comparative Literature: New Trends and Applications. London and New York: Routledge. Fitzsimmons, Lorna (2001). “Artistic Subjectivity in Nabokov’s The Defense and Invitation to a Beheading.” Journal of Comparative Literature and Aesthetics, 21:1-2. pp.55-60. Guyard, Marius-François (1965). La Littérature comparée. Paris: Presses Universitaires de France. Habash, Nicolas Lema (2017). “Critique of Calculation: Labour, Productivity, Limits, and Love in Lars Von Trier’s Dogville.” Revue Canadienne d’Études Cinématographiques / Canadian Journal of Film Studies, 26:1, pp.24–44. JSTOR, https://www.jstor.org/stable/26532119. Accessed 6 June 2023. Hall, Stewart (1973). Encoding and Decoding in the Television Discourse. Birmingham: Centre for Contemporary Cultural Studies. McCarty, Timothy Wyman (2015). “Good Readers and Good Liberals: Nabokov’s Aesthetic Liberalism.” Political Theory, 43: 6, pp.753–76. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/24571696. Accessed 6 May 2023. Nabokov, Vladimir (1959). Invitation to a Beheading. New York: Vintage Books. Pifer, Ellen I (1970). “Nabokov’s ‘Invitation to a Beheading’: The Parody of a Tradition.” Pacific Coast Philology, 5. pp.46–53. JSTOR, https://doi.org/10.2307/1316761. Accessed 21 May 2023. Scarry, Elaine (1985). The Body in Pain, The Making and Unmaking of the World. Oxford: oxford University Press. Simons, Jan (2007). Playing the Waves: Lars von Trier’s Game Cinema. Amsterdam: Amsterdam University Press. Simons, Jan (2008). “Von Trier’s Cinematic Games.” Journal of Film and Video, 60: 1, pp.3–13. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/20688581. Accessed 6 June 2023. Staat, Wim (2007). “Dogville Characterized by ‘The Grapes of Wrath’: European Identity Construction through American Genre Conventions.” Framework: The Journal of Cinema and Media, 48: 1, pp.79–96. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/41552480. Accessed 7 June 2023. Vetlessen, Arne Johan (2009). A Philosophy of Pain. London: Reaktion Books. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,982 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 706 |