
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,829 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,303 |
تحلیل تطبیقی و زیباشناختی آرایه های چوبی مسجد جامع سرآور گلپایگان با مساجد آذربایجان | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 12، دی 1395، صفحه 60-71 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2018.1244.1080 | ||
نویسنده | ||
عباسعلی احمدی* | ||
استادیار باستان شناسی دانشگاه شهرکرد | ||
چکیده | ||
عل یرغم آن که شیوه ها و هنرهای تزیینی بناهای گذشته در سکونت گاه های شهری و مراکز جمعیتی بزرگ عمدتاً در قالب یک فرهنگ فراگیر و منطبق با اصول و موازین هنری هر دوره انتظام یافته است، ساخت و تزیین بنا در مناطق روستایی بیشتر تابع فرهنگ، مقتضیات و شرایط محیطی روستا بوده و از قوالب و ساختارهای هنری رایج هر دوره، نشان های کمتری در آن دیده می شود. با در نظر گرفتن چنین خصیصه ای در پژوهش حاضر، آرایه های چوبی ب هکار رفته در منبر، سقف و درب ورودی مسجد جامع سرآور گلپایگان در مقایسه با تزیینات چوبی به کار رفته در مساجد آذربایجان، ب هعنوان نمونه های شایان توجه ای نگونه تزیینی، معرفی، مطالعه و تحلیل شده است. روش مورداستفاده در این پژوهش، شیوه ای توصیفی-تحلیلی با بهر هگیری از بررسی های میدانی، مطالعات کتابخانه ای و مقایسه تطبیقی است. بر اساس عمده نتایج حاصله، مسجد جامع سرآور ازجمله بناهای روستایی است که آرایه های چوبی آن به دو دوره تیموری و صفوی تعلق داشته و این آرای هها ضمن تأثیرپذیری از ویژگی های عمومی حاکم بر هنرهای تزیینی این دو دوره، عرض هکننده پاره ای از ویژگی های یگانه و متفاوت است که نشأ تگرفته از شیوه های خاص و بومی منطقه ساخت اثر بوده و در مقایسه با نمونه های آذربایجان، عل یرغم برخی وجوه تشابه، متفاوت است. | ||
کلیدواژهها | ||
گلپایگان؛ تیموری؛ صفوی؛ چوب کاری؛ منبر | ||
مراجع | ||
## • اداره جغرافیایی ارتش. ) 1365 (. فرهنگ جغرافیایی آباد یهای کشور جمهوری اسلامی ایران: فرهنگ جغرافیایی گلپایگان. ج 59 . تهران: انتشارات اداره جغرافیایی ارتش. ## • پیرنیا، محمدکریم. ) 1387 (. معماری ایرانی. تألیف و تدوین غلامحسین معماریان. تهران: سروش دانش. ## •_______________ ) 1381 (. مصالح ساختمانی، آژند، اندود، آمود در بناهای کهن ایران. تألیف و تدوین زهره بزرگمهری. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور )پژوهشگاه(. ## • رفیعی مهرآبادی، ابوالقاسم. ) 1345 (. آثار ملی اصفهان. تهران: انجمن آثار ملی. ## • سیرو، ماکسیم. ) 1357 (. را ههای باستانی ناحیه اصفهان و بناهای وابسته به آ نها. )مهدی مشایخی، مترجم(. تهران: سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران. ## •_______________ (1359).«تطور مساجد روستایی در اصفهان،».141- )کرامت الله افسر، مترجم(، اثر، ش 4 و 2، صص 159 ## باستا نشناسی، ش 3 و ،» گزارش « .) • صمیمی، صادق. ) 1338.45- 4، صص 4 ## • مشکوتی، نصرت الله. ) 1349 (. فهرست بناهای تاریخی و اماکن باستانی ایران. تهران: وزارت فرهنگ و هنر. ## • ملازاده، کاظم و مریم محمدی. ) 1378 (. دایره المعارف بناهای تاریخی در دوره اسلامی )مساجد(. تهران: سوره مهر. ## • مروارید، یوسف. ) 1360 (. مراغه. تهران: آرین. ## • مفخم پایان، لط فالله. ) 1339 (. فرهنگ آباد یهای ایران. تهران: امیرکبیر. ## ،» مسجدجامع سرآور گلپایگان « .) • میرمحمدی، حمیدرضا. ) 1379.78- مسجد، ش 52 ، صص 81 ## ه لستون مسجد ملا رستم مراغه « .) • ورجاوند، پرویز. ) 1354 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 717 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 990 |