
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,213,883 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,381,117 |
تأثیر نرمافزار آموزشی حوادث طبیعی بر یادگیری و یادداری مقابله با حوادث طبیعی کودکان پیشدبستانی | ||
فناوری برنامه درسی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 3، فروردین 1396، صفحه 41-52 اصل مقاله (985.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/jct.2017.744 | ||
نویسنده | ||
علیرضا بادله | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، پردیس آیت اله خامنهای دانشگاه فرهنگیان، گرگان، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نرمافزار آموزشی حوادث طبیعی (زلزله، سیل و آلودگی هوا) بر یادگیری و یادداری مقابله با حوادث طبیعی کودکان پیشدبستانی عضو جمعیت هلال احمر در شهر تهران بود. روش: بهمنظور تحقق هدف و آزمون فرضیههای این پژوهش از طرح شبه آزمایشی (با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل) استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، غنچههای هلال احمر شامل دانشآموزان پیش دبستانی شهر تهران در سال 1395، در حدود 2500 نفر بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 8 کلاس (تعداد 120 نفر) انتخاب گردید و افراد به دو گروه آموزش به شیوه نرمافزار آموزشی حوادث طبیعی و آموزش به شیوه سنتی (هر گروه شامل 30 دختر و 30 پسر) تقسیم شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 45 دقیقهای، تحت آموزش نرمافزار آموزشی آشنایی کودکان با شیوههای مقابله در برابر حوادث طبیعی (زلزله، سیل و آلودگی هوا) قرار گرفتند. اما گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش آزمون محقق ساخته استاندارد شده بود که پایایی آن از طریق روش ضریب آلفای کرونباخ 71/0 محاسبه گردید. دادهها به کمک نرمافزار SPSS نسخه 20 و با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره در سطح معنیداری (05/0p<) تجزیه و تحلیلشدند. یافتهها: نتایج نشان داد میانگین نمرات گروه آزمایش به طور معنیداری بالاتر از گروه کنترل بود (001/0>p). بنابراین بر مبنای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت، که برنامه نرمافزار آموزشی حوادث طبیعی، موجب افزایش یادگیری کودکان پیشدبستانی عضو جمعیت هلال احمر در برابر حوادث طبیعی (زلزله، سیل و آلودگی هوا) میشود. همچنین این روش آموزشی موجب پایداری آموختهها (پس از گذشت 15 روز) در این گروه از دانشآموزان شد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت که استفاده از نرمافزارهای آموزشی استاندارد شده میتواند به عنوان یک ابزار آموزشی مفید در یادگیری و یادداری حوادث طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
نرمافزار آموزشی؛ یادگیری؛ یادداری؛ جمعیت هلال احمر؛ حوادث طبیعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 962 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 466 |