
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,213,895 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,381,124 |
تأثیر چندرسانهای آموزشی بر میزان یادگیری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مشارکت دانشآموزان کمتوان ذهنی در درس ریاضی | ||
فناوری برنامه درسی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 3، فروردین 1396، صفحه 15-28 اصل مقاله (831.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/jct.2017.742 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا جنگی زهی شستان1؛ اسماعیل زارعی زوارکی2؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی2؛ شهلا پزشک3؛ علی دلاور | ||
1استادیار تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دانشیار روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر چندرسانهای آموزشی بر میزان یادگیری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مشارکت دانشآموزان کمتوان ذهنی پایه چهارم ابتدایی در درس ریاضی بود. روش: روش اجرای این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی در پایه چهارم ابتدایی را شامل میشد که در سال تحصیلی 95-1394 در مدارس سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و از میان مدارس موجود، دو مدرسه استثنایی در شهر تهران برای انجام پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی عبدخدایی (2008)، پرسشنامه یادگیری مشارکتی مقیمی و رمضان (2013) اصلاح شده توسط محقق و آزمون محقق ساخته ریاضی جهت اجرای پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. کار اصلی تدریس در گروه کنترل، به عهده معلم کلاس بود. اما برای تدریس در گروه آزمایش، از چندرسانهای آموزشی تهیه شده توسط پژوهشگر در کنار تدریس معلم استفاده شد. یافتهها: یافتههای بهدستآمده از تحلیل دادههای مربوط به فرضیههای پژوهش نشان داد که پس از حذف اثر پیشآزمون (میانگین تعدیلشده) بین میانگین نمرات یادگیری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مشارکت دو گروه در مرحله پسآزمون، تفاوت معناداری مشاهده میشود (001/0p<). یعنی میانگین تعدیلشده نمرات یادگیری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مشارکت در گروه آزمایش، بالاتر از میانگین تعدیلشده نمرات پسآزمون یادگیری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مشارکت در گروه گواه است و هر سه فرضیه مورد تأیید قرار گرفت. در کل نتایج بهدست آمده از پژوهش حاضر نشان داد، که استفاده از چندرسانهای آموزشی بر یادگیری، انگیزه و مشارکت دانشآموزان کمتوان ذهنی در درس ریاضی تأثیرگذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
کمتوانی ذهنی؛ چندرسانهای آموزشی؛ یادگیری؛ انگیزه؛ مشارکت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,292 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,498 |