تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 187 |
تعداد مقالات | 1,918 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,018,053 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,077,606 |
اصول راهبردی در راستای مدیریت میان رشته ای ها در " نظام دانشگاهی" | ||
مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
مقاله 12، دوره 1، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 249-276 اصل مقاله (595.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2022.5056.1078 | ||
نویسندگان | ||
حمیده دباغی ![]() | ||
1استادیار مطالعات زنان، گروه مطالعات زنان، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2دانشیار جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه در رویکردی جهانی، نظامهای آموزشی و دانشگاهی، به سیستم توسعۀ علوم چندوجهی، پیچیده و میان رشته ای روی آورده اند. دانشگاههای ایران نیز از این قاعده برکنار نیستند؛ به طوری که بهره مندی از دیدگاه مسئله محوری و چندبُعدی در آموزش و پژوهش دانشگاهی، امروزه در دستور کار آنها قرار گرفته و پیوند میان آموزش و صنعت از اهمیت زیادی برخوردار شده است؛ اما سؤال این است که آیا گفتمان میان رشته ای به واقع در دانشگاه ها، شکل گرفته است؟ موانع و چالشهای شکلگیری و توسعۀ میانرشتهای ها در نظام دانشگاهی چیست؟ در این راستا با استفاده از روش کیفی (تکنیک تحلیل مضمون)، پرسش های نیمه ساخت مند و مصاحبه با خبرگان و بازیگران عرصۀ دانشگاهی، محققان و اساتید دانشگاهی، سپس کدگذاری چندمرحله ای متون 30 مصاحبۀ نیمه ساخت مند، 26 مقاله و 11 سخنرانی برآمده از کنفرانس ملی میان رشته ای ها، و تحلیل مضمونی آنها، در نهایت 120 مفهوم، 104 مقولۀ فرعی، 8 مقولۀ اصلی و یک مفهوم هسته ای استخراج و مشخص شد که هنوز گفتمان میان رشته ای در دانشگاه شکل نگرفته است. همچنین درمجموع، 11 دسته موانع میان رشته شدن نظام دانشگاهی استخراج شد که به موانع آموزشی و حرفهای، موانع روانشناختی، موانع تعامل میان بخشی، موانع ساختاری، موانع اداری، موانع مالی، موانع اجتماعی فرهنگی و موانع مدیریتی، غلبۀ رشتههای کلاسیک، موانع ناشی از بازیگران دانشگاهی و نبود بستر قانونی مناسب اشاره دارند. برای حل و رفع این موانع، 6 راهبرد و توصیۀ سیاستی مرتبط با هریک ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
توصیه های راهبردی"؛ میان رشته ای"؛ نظام دانشگاهی"؛ چالش ها و موانع"؛ "؛ تحلیل تماتیک" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 42 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 25 |