تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 288 |
تعداد مقالات | 2,974 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,940,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,159,390 |
خوانش آثار اقتباسی فرح اصولی با تکیه بر نظریهی میمسیس آدورنو | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
دوره 8، شماره 21، شهریور 1400، صفحه 149-160 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2021.4668.1532 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه پورمختار* 1؛ خشایار قاضی زاده2 | ||
1استاد مدعو دانشکده هنر، دانشگاه شاهد | ||
2دانشگاه شاهد دانشکده هنر | ||
چکیده | ||
میمسیس یکی از قدیمیترین و اصلیترین اصطلاحات در تاریخ نقد ادبی و هنری است. افلاطون از آن به تقلید و ارسطو آن را بازنمایی دانسته که با خلاقیت هنرمند همراه شده و کار بدیعی را خلق میکند. از منظر تئودور آدورنو(1963-1903) فیلسوف و جامعهشناس آلمانی و از واضعان مکتب فرانکفورت، میمسیس تقلید نیست بلکه آن را نوعی همانندسازی و شبیهشدن به نمونهی اصلی میداند که به تعبیری با آن درمیآمیزد. آدورنو با درهم ریختن معنا و کاربرد سنتی این اصطلاح قصد دارد تا پویایی میمسیس نشان دهد. میمسیس در این نظرگاه ویژگیهایی چون بیانگری، و خلاقیت هنری را هم با خود دارد. بسط این نظریه در آثار نقاشی اقتباسی فرح اصولی(1332-) نقاش حال حاضر ایرانی، موضوع این پژوهش بوده که با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و مشاهدهی آثار، صورت گرفته و تعداد 10 نمونه به شیوهی انتخابی از میان آثار اقتباسی فرح اصولی گزینش شدند. پژوهش با هدف شناخت بیشتر هنر معاصر ایران، به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که آیا آثار اقتباسی فرح اصولی در این تعریف از میمسیس جای میگیرند؟ با توجه به دیدگاه آدورنو دربارهی میمسیس در این پژوهش هفت شاخص و ویژگی میمسیس؛ بیانگری، شبیه سازی، زبان جامعه، نشان دادن واقعیت، خلاقیت هنری، پیوند فرم و زبان، استخراج شد و براساس آنها آثار نقاشی اقتباسی فرح اصولی مورد بررسی قررار گرفت. نتایج بررسی و تحلیل نشان میدهد که آثار اقتباسی فرح اصولی با میمسیس آدورنو همپوشانی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
آدورنو؛ آثار اقتباسی؛ فرح اصولی؛ میمسیس | ||
مراجع | ||
English Resources
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 504 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 590 |