تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 288 |
تعداد مقالات | 2,974 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,940,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,159,390 |
مفاهیم مشترک باغسازی در دوره تیموری و صفوی، با تاکید بر نگاره های باغ دو مکتب هرات و مکتب دوم تبریز | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
دوره 8، شماره 21، شهریور 1400، صفحه 20-35 اصل مقاله (1.41 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2021.3995.1404 | ||
نویسندگان | ||
علی زارعی* 1؛ مهدیه شواکندی2؛ حسن هاشمی زرج آباد3؛ حسین کوهستانی اندرزی4 | ||
1دانشگاه بیرجند | ||
2دانش آموخته دانشگاه بیرجند | ||
3دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه مازندران | ||
4عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
باغ ایرانی را می توان زیباترین محصول منتج از اصول زیبایی شناسی و طبیعت گرایی فرهنگ ایرانی دانست که مفهوم آن در بسیاری از هنرهای این سرزمین از جمله هنر نگارگری متجلی شده است. باغ معادل واژه پردیس است و در ایران از دیرباز باغ های معروفی وجود داشته که اکنون موجود نیستند. با ورود اسلام باغ از توجه ویژه ای برخوردار شد.آنچه مبحث باغ را نسبت به دوره پیش از اسلام متفاوت می نمود، ماندگاری باغ ایرانی در چهارچوب نگاره ها بود که گویی آن را برای همیشه برایمان جاودان نموده اند. تصاویر نقش شده در این مینیاتورها کوششی در مجسم ساختن طبیعت بهشت یا همان فردوس برین و جهان ملکوتی است.از دیدگاه شکلی، مینیاتورهای ایرانی طرح باغ را دقیقا مثل تجلی معمارانه اش، با تمامی عناصر کالبدی طبیعی و انسان ساخت تصویر می کنند.نگارگری در سده های هشتم تا دهم مدارج کمال را پیمود ودو مکتب نگارگری هرات و تبریز دوم، از شاخصه نقاشی این دوره هستند. آنچه ما قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم،حضور باغ در نگاره های این دو مکتب و خصوصیات آن است که براساس نمونه های موردی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای است. از آنجایی که نگارگری صفوی تا حد بسیار زیادی دنباله رو و میراث دار مکتب هرات بود، بنظر میرسد عناصر باغ در هر دو مکتب یکسان بوده و تفاوت ها صرفا به یک سری از ویژگی های نقاشی و رنگ آمیزی محدود می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
باغ ایرانی؛ مینیاتور؛ مکتب هرات؛ مکتب دوم تبریز | ||
مراجع | ||
[WU13] https://www.metmuseum.org/art/collection/search/451730 تاریخ مراجعه به سایت:15/10/99
https://www.metmuseum.org/art/collection/search/452117 تاریخ مراجعه به سایت:15/10/99
https://www.metmuseum.org/art/collection/search/452120 تاریخ مراجعه به سایت:15/10/99
https://www.metmuseum.org/art/collection/search/452136?searchField=All&sortBy=Relevance&deptids=14&ft=safavid+paint&offset=160&rpp=20&pos=162 تاریخ مراجعه به سایت:15/10/99
[WU2]طبق نظر داور محترم که قبلا در اصلاحیه درخواست نوشتن منابع موجود در جداول را هم کرده بودند به همین دلیل در آخر منابع هم ذکر شد .این منبع در جدول شماره 4 ،دسته اول و مربوط به نگاره خسرو و شیرین میباشد [WU4]تاریخ صحیح است
[WU5]این منبع در پیشینه تحقیق آمده و در این قسمت صفحات آن ذکر نشد [WU6]این منبع در قسمت پیشینه تحقیق آمده و طبق نظر داور محترم نوشته شد و چون در متن مقاله از این منبع استاده نشده شماره صفحات در منابع پایانی نوشته نشد . [WU7]این منبع در کدام بخش مورد استفاده قرار گرفته است؟
[WU8]در جدول شماره 4 و مربوط به تصویر
[WU10]این منبع در تصاویر جدول آمده است
[WU11]این منبع در کدام بخش مورد استفاده قرار گرفته است؟
[WU12]این سه منبع در کجا مورد استفاده قرار گرفته اند؟
در صورت استفاده؛ نشانی کامل صفحه مورد استفاده و تاریخ مراجعه به آن ذکر شود.
در متن نیز تنها به ذکر
URL 1, URL2 , …
اکتفا شود.
[WU13]این منابع سایت موزه های آنلاین هستند(در تصاویر مربوط به جدول به علت باکیفیت بودن تصاویر سایت استفاده شده است) آدرس صفحات بدین شرح است :
تاریخ مراجعه به سایت:15/10/99 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 661 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 866 |