
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,891 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,328 |
بازیابی لایه های هویتی در نسخه های مصور چاپ سنگی قاجار (مطالعه موردی: تعداد سیزده نسخه با محتوای حماسی و ادبی) | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 11، مهر 1395، صفحه 28-45 اصل مقاله (5.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2016.790 | ||
نویسنده | ||
ماه منیر شیرازی* | ||
مدرس مدعو دانشگاه الزهرا و سوره تهران | ||
چکیده | ||
هویت در هنر دارای وجوه و لایه های مختلفی است که هر وجه آن به عوامل متفاوتی باز می گردد . لذا هر اثر هنری می تواند دارای لایه های هویتی متعددی باشد. هنر دوره قاجار با توجه به مسائل سیاسی و اجتماعی ،رجوع به فرهنگ ایران باستان و نیز ارتباط گسترده با غرب ، از وجوه مختلفی برخوردار است، لذا می توان لایه های هویتی چندگانه ای را در آن بازشناخت . این مقاله درصدد است که به این سوالات پاسخ دهد: لایه های هویتی موجود در هنرهای تصویری دوره قاجار کدامند ؟ در نسخه های حماسی و ادبی چاپ سنگی دوره قاجار ، کدام لایه های هویتی بروز و ظهور بیشتری داشتند؟ روش تحقیق این مقاله توصیفی _ تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات ، کتابخانه ای ست.نمونه آماری تصاویر گزینش شده از تعداد سیزده نسخه چاپ سنگی حماسی و ادبی است. نتایج نشان داد که چهار لایه هویتی باستان گرایی ، ایرانی_اسلامی ، فرنگی مآبی و اسلامی -شیعی در هنر دوره قاجار قابل بازیابی است .در نسخه های چاپ سنگی ادبی و حماسی، لایه های هویتی فرنگی مآبی و باستانگرایی در اولویت اول و دوم ، لایه هویتی ایرانی-اسلامی در سطح سوم و اولویت آخر(سطح زیرین و پنهان) لایه اسلامی- شیعی است. | ||
کلیدواژهها | ||
لایه های هویتی؛ چاپ سنگی؛ هنر قاجار؛ نسخه های حماسی؛ نسخه های ادبی | ||
مراجع | ||
## اسکارچیا ، جیان روبرتو ، (1376 ) ، هنر صفوی ، زند و قاجار ، تهران : مولی. ## امانی ، فاطمه (1394) ، سیر و جایگاه تصویرسازی در تاریخ چاپ سنگی ایران با تاکید بر اصفهان ،تهران : نشر بیهق. ## پاکباز ، رویین ، (1379) ، نقاشی ایران از دیرباز تا کنون .تهران : زرین و سیمین. ## ترابی، ارکیده، (1393)، عجایب المخلوقات قزوینی در تصاویر چاپ سنگی علیقلی خویی، تهران: نظر. ## سهرابی، مهین و آقابابائیان ، عفت ، (1393)، بررسی مضامین و فضای تصویری چاپ سنگی مصور و نقاشی قهوه خانه ای در دوره قاجار، دو فصلنامه علمی ترویجی پژوهش هنر، شماره 9- ص 14-1. ## شگلوا ، المپیادا و دیگران ، (1391) ، چاپ سنگی فارسی از نگاه شرق شناسان . ( شهروز مهاجر ،مترجم).تهران : پیکره . ## صمدی ، هاجر و لاله یی ، نعمت . (1388) ، تصاویر شاهنامه فردوسی به روایت میرزا علیقلی خویی . تهران : فرهنگستان هنر. ## فدوی ، سید محمد ، (1386) ، تصویرسازی در عصر صفوی و قاجار .تهران : انتشارات دانشگاه تهران. ## غلامی جلیسه، مجید و احمدی نیا ،محمدجواد. (1392). شرح مختصری بر چاپ سنگی، تهران: عطف. ## کاستلز، مانوئل،( 1380)، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ؛ قدرت هویت، ج 2. ( حسن چاوشیان، مترجم) تهران، طرح نو. ## کمالی اردکانی، ( 1383) ،بحران هویت و عوامل تشدید آن در ایران، مجموعه مقالات هویت در ایران، (به اهتمام) علی اکبر علیخانی، تهران:پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی. ## گودرزی ، مصطفی ، (1384) ، تاریخ نقاشی ایران ،تهران ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت). ## علی محمدی اردکانی ، جواد ، (1392) ، همگامی ادبیات و نقاشی قاجار ، تهران : یساولی . ## مارزلف، اولریش(1390). تصویرسازی داستانی در کتاب های چاپ سنگی فارسی. ( شهروز مهاجر، مترجم). تهران: نظر. چاپ دوم. ## مددپور ، محمد ، (1372) تجدد و دین زدایی: در فرهنگ و هنر منورالفکری از آغاز پیدایی تا پایان دوره قاجار ، تهران : نشر سالکان. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 795 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,127 |