
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 314 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,546,554 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,591,238 |
پژوهش معناشناختی درب چوبی منسوب به خواجه مرجان بن عبدالله ( 8ه.ق/ 14 م)، براساس آرای کلود لوی استراوس | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 11، مهر 1395، صفحه 19-27 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2016.789 | ||
نویسندگان | ||
زهرا رهبرنیا* 1؛ سهیلا نمازعلیزاده2 | ||
1دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س)، (نویسنده مسئول) | ||
2دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه الزهرا (س) | ||
چکیده | ||
درب چوبی منسوب به خواجه مرجان بن عبدالله، متعلق به قرن هشتم هجری قمری، مقارن با فرمانروایی شیخ اویس، دومین سلطان جلایری است. این درب که فاقد شناسنامه اطلاعاتی است، اکنون در موزهی ملی ایران نگهداری میشود. جلوههای آفرینش این درب با تسلسلی از تقابلها و به مدد انعکاس جوهره ناب اشکال هندسی و بسط مفاهیمی نمادین چون صلیب شکسته و نوشتار (مُسَبِّبَ الاَسبابِ وَ یا مُفَتِّحَ الاَبوابِ)، شکل گرفتهاست. در این جستار برآنیم تا با تحلیل ساختاری اثر مبتنی بر آراء کلود لوی استراوس، انسانشناس و ساختارگرای فرانسوی (1908-2009)، لایههای درونی و حقایق پنهان این اثر را رمزگشایی نماییم. این پژوهش که با هدف معناشناسی عناصر نمادین صورت پذیرفته درپی پاسخگویی به این پرسشها است: الگوهای بصری و مفهومی در اثر چگونه تبیین میشود؟ رابطه معنادار نقش صلیب شکسته با درب چوبی منسوب به خواجه مرجان بن عبدالله چیست؟ روش تحقیق پژوهش، توصیفی-تاریخی و تحلیلی است و گردآوری مطالب به شیوهی کتابخانهای است. مهمترین یافتهی این پژوهش این است که خالق درب چوبی منسوب به خواجه مرجان بن عبدالله، از طریق ایجاد هماهنگی میان مؤلفههای غیرزبانی (فرم) و ساختار زبانی (نوشتار) کلیتی واحد آفرید تا مخاطب ضمن تلاش برای روزی حلال به ساحتی متعالی گام نهد. | ||
کلیدواژهها | ||
خواجه مرجان بن عبدالله؛ صلیب شکسته؛ ساختارگرایی | ||
مراجع | ||
## آژند، یعقوب. (1389). نگارگری ایران، جلد1، تهران: سمت. ## احمدی،بابک. (1387). حقیقت و زیبایی، تهران: نشر مرکز. ## استروس، کلود لوی. (1385). اسطوره و معنا، (شهرام خسروی، مترجم). تهران: نشر مرکز. ## افشاری، حسن. (1390). هنر نقاشی ایران از آغاز تا اسلام، تهران: موسسه فرهنگی انتشاراتی. ## اقبال آشتیانی، عباس. (1389). تاریخ مغول، تهران: انتشارات نگاه. ## السامرائی، یونس الشیخ ابراهیم. (1397 ق= 1977 م1355 )تاریخ مساجد الحدیثه. بغداد: وزارت اوقاف. ## بلر،شیلرو بلوم،جاناتان. (1388). هنر و معماری اسلامی، (یقوب آژند، مترجم). تهران: سازمان مطالعه و تدوین(سمت). ## بیانی،شیرین. (1382). تاریخ جلایر، تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. ## پاکباز،رویین. (1385). دایرةالمعارف هنر، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. ## سرلو، خوان ادوارد. (1389). فرهنگ نمادها، (مهرانگیز اوحدی، مترجم). تهران: دستان. ## سگال، رابرت آلن. (1389). اسطوره .( فریده فرنودفر،مترجم). تهران: بصیرت. ## شوالیه، ژان و گربران، آلن. (1385). فرهنگ نمادها، جلد 1و2و3و4و5،.( سودابه فضایلی، مترجم). تهران: جیحون. ## ضیغمی، رضا و دیگران، (1387). » تحلیل محتوا «، فصلنامه علمی پژوهشی پرستاری، دوره 21،شماره 53. ## قدیانی، عباس. (1384). تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران در دوره مغول، تهران : انتشارات فرهنگ مکتوب. ## مارتین،اف.دیوید. (1389). هنر تجربهدینی، (مجید داودی، مترجم)، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی. ## نصر، سیدحسین. (1389). هنر و معنویت اسلامی، (رحیم قاسمیان، مترجم)، تهران: انتشارات حکمت. ## هیلن برند، روبرت. (1380). معماری اسلامی ، شکل، کارکردو معنی. ( دکتر باقر آیتاللهزاده شیرازی، مترجم). تهران: روزنه. ## هوگ.ج. (1368). سبکشناسی هنر معماری در سرزمینهای اسلامی، (پرویزورجاوند، مترجم).تهران: انتشارات علمی فرهنگی. ## آرشیو شخصی محبوبه قلیچ خانی، مسئول بخش عکاسی موزه ایران باستان. ## (www.vista.ir) ## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 762 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 910 |