
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,859 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,312 |
مضامین به کار رفته در پارچه های زربفت صفوی منقش به اشکال انسانی با تأکید بر عصر شاه عباس صفوی | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 10، تیر 1395، صفحه 70-84 اصل مقاله (3.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2016.779 | ||
نویسنده | ||
ناهید جعفری دهکردی | ||
مربی دانشگاه شاهد تهران | ||
چکیده | ||
زربفت به پارچه ای اطلاق می شود که تار و پود آن از طلا یا نقره باشد. بافت این منسوجات از دوره هخامنشی شروع شد و با به تصویر کشاندن نقوش انسانی همراه با تکامل ذهنی و دستگاهی در دوره ساسانی مطرح گردید. باید متذکر شد که این روند البته در دوره های بعد نیز ادامه یافت؛ همچنین قابل تاکید است که بدانیم منسوجات از جمله زربفت، با نقوش متنوع خاصه انسانی در دوره تیموری بسیار مورد توجه واقع گردید و رونق یافت. در ادامه به لحاظ نزدیکی و پیوست هنر بافندگی به نقاشی، سبک خاصی در امر پارچ هبافی به وجود آمد که در دوره صفوی به بالندگ ی رسید و حتی پس از آن نیز تداوم یافت. هدف پژوهش حاضر کمک به احیای هنر اسلامی ایرانی و باززنده سازی نقوش منسوجات زربفت صفوی است. این پژوهش نقوش و طرح های موجود بر پارچه های زربفت « : با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای، تلاش دارد بدین پرسش پاسخ گوید که جامعه آماری این تحقیق مشتمل بر 23 تصویر است که از مجموعه ها و موزه های هنری »؟ صفوی، دارای چه مضامینی هستند داخل و خارج از کشور گردآوری شده و با روش تحلیلی و تطبیقی، تنوع موضوعی این پارچه ها مورد مطالعه واقع شد هاست. نتایج گویای این است که نقوش فیگوراتیو انسانی، به دو صورت قابی و بدون قاب همراه با تزئینات گوناگون به صورت روایی و گاهی تکراری و تصنعی با موضوعات مختلف اصیل ایرانی و نیز مضمو نهایی همچون اقلیت های مذهبی بر روی پارچه به نمایش درآمده است. | ||
کلیدواژهها | ||
پارچه زربفت؛ ایران صفوی؛ نقوش انسانی؛ شاه عباس | ||
مراجع | ||
## آکرمن، فیلیس. (1363). نساجی سنتی در ایران قرن 15 و اوایل 16. (فروهر نورماه و زریندخت صابر شیخ، مترجم). تهران: صنایع دستی. ## الوند، احمد (1342). صنعت نساجی ایران از دیرباز تا امروز. تهران: انتشارات دانشکده صنعتی (پلی تکنیک تهران). ## باستانی پاریزی، محمد ابراهیم (1362). سیاست و اقتصاد ایران در عصر صفوی. تهران:انتشارات صفیعلیشاه. ## برزین، پروین. (1346). پارچههای قدیم ایران. «مجله هنر و مردم». دوره 5. شماره 59. صص. 39-44 . ## بلان، لوسیم لوئی (1375). زندگانی شاهعباس اول. ترجمه ولیالله شادان. تهران: انتشارات اساطیر. ## بیکر، پاتریشیا (1385). منسوجات اسلامی. (مهناز شایستهفر،مترجم). تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات هنر اسلامی. ## پوپ، آرتور اپهام. و فیلیس آکرمن (1387). شاهکارهای هنر ایران. اقتباس و نگارش دکتر پرویز ناتل خانلری. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. ## دبیلوفریه، ر (1374). هنرهای ایران. (پرویز مرزبان، مترجم). تهران: نشر فرزان. ## دهخدا، علی اکبر (1377). لغتنامه دهخدا. تهران: انتشارات روزنه . ## دهمشکی، جلیل. و علی جانزاده. (1366). جلوههای هنر در اصفهان. اصفهان: انتشارات جانزاده. ## دیماند، س. م. (1365). راهنمای صنایع دستی. ( عبدالله فریاد، مترجم). تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. ## روحفر، زهره (1380). نگاهی بر پارچهبافی دوره اسلامی. تهران: انتشارات سمت . ## زکی، محمدحسن (1342). صنایع ایران بعد از اسلام. ( محمدعلی خلیلی،مترجم). تهران: انتشارات اقبال. ## سیوری، راجر (1374). ایران عصر صفوی. ( کامبیز عزیزی، مترجم). تهران: نشر مرکز. ## شاردن، ژان. سفرنامه (1374). (اقبال یغمائی، مترجم). تهران: انتشارات توس. ## کمپانی، نسیم (1391). فرهنگ اصطلاحات پارچه و پوشاک در ایران (از دوران باستان تا آغاز عصر پهلوی). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. ## گرانتوفسکی، ادوین آردیدوویج. (1359). تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز. تهران: نشر پویش. ## مصاحب، غلامحسین (1381). دایره المعارف فارسی. تهران: انتشارات امیرکبیر. ## نیکونژاد، محبوبه و حمید صادقیان (1387). طلای بدون زر "گذری بر زریبافی ایران". انتشارات دانشگاه شهرکرد. ## ویلسن ج. کریستی (1317). تاریخ صنایع ایران صفوی. ترجمه عبدالله فریار. تهران: انتشارات فرهنگسرا. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,777 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,061 |