
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,813 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,299 |
بررسی تطبیقی عناصر تصویری نگاره پرواز لا کپشت و دو بط در مکاتب مشهد و قزوین | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 9، فروردین 1395، صفحه 84-96 اصل مقاله (1.95 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2016.726 | ||
نویسندگان | ||
صفورا نایب پور* ؛ زهرا اسفندیاری | ||
کارشناسی ارشد صنایع دستی، مدرس دانشگاه پیام نور اصفهان | ||
چکیده | ||
در تمام دوره های تاریخی تصویرسازی داستان ها با موضوع های متفاوت تو سط نگارگران ایرانی انجام پذیرفته است. یکی از این واعظ کاشفی می باشد. این مقاله با روش » انوار سهیلی « جامی و » هف تاورنگ « داستان ها پرواز لا کپشت و دو بط مشترک درتوصیفی و تحلیلی براساس مطالعات کتابخانه ای به تطبیق عناصر تصویری، ساختار و مفهوم شعر و داستان در مکتب مشهد وقزوین پرداخته است. از مهم ترین اهداف این پژوهش دستیابی به پاسخ این سؤال است که تأثیرپذیری عناصر تصویری مکتب قزوین از خراسان در نگاره پرواز لا کپشت و دو بط چگونه بوده و حامیان هنر چه نقشی در شک لگیری آن داشته اند. همچنین ساختار و ترکی ببندی این دو اثر از نظر مفهومی با شعر و داستان مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد،علیرغم نزدیکی تاریخی مکاتب نگارگری مشهد و قزوین و با وجود مفهومی مشترک در مضمون دو نگاره، به کارگیری عناصر و ساختار دارای تفاوت های بارز است و شباهت و تأثیرپذیری آشکاری در این دو نگاره مشاهده نمی شود. این وجوه تمایز دربه کارگیری عناصر از دو محیط کاری، یکی کاملاً شخصی و دیگری به سفارش و حمایت دربار نشات گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
نگارگری؛ پرواز لا کپشت و دو بط؛ مکتب مشهد؛ مکتب قزوین | ||
مراجع | ||
## آژند، یعقوب (1384). مکتب نگارگری تبریز و «قزوین - مشهد»، تهران، فرهنگستان هنر ## آژند ،یعقوب (1392) نگارگری ایران، تهران، سمت. ## آﻓﺮون، قدیر (1385)، «ﺳﻬﻢ ﺧﺮاﺳﺎن در ﭘﻴﺪاﻳﺶ؛ رواج، رشد و ﺗﻌﺎﻟﻲ ﻫﻨﺮ اﻳﺮاﻧﻰـاﺳﻼﻣﻲ»، ماه هنر، شماره 91-92،ص 74-86. ## پاکباز، رویین (1384). نقاشی ایران: از دیرباز تا امروز، تهران، زرین و سیمین. ## جامی، عبدالرحمن بن احمد (1375). مثنوی هفت اورنگ، مرتضی مدرس گیلانی، تهران، مهتاب. ## جنسن، چارلز آر(1393). تجزیه و تحلیل آثار هنرهای تجسمی، ترجمه بتی آواکیان، تهران، سمت. ## حسینی، مهدی(1385) ، «هفت اورنگ (جامی به روایت تصویر)»، ماه هنر، شماره 101-102، ص 6-19. ## سیمپسون، ماریانا شریو(1382). شعر و نقاشی ایرانی، حمایت از هنر در ایران، ترجمه عبدالعلی براتی و فرزاد کیانی، تهران ،نسیم دانش. ## شعبان پور، منیره(1382).«مکتب نگارگری هرات و هفت اورنگ»، ماه هنر، شماره 63-64، ص 86-92. ## طاووسی،ابوالفضل (1387). کارگاه نگارگری، تهران ،کتاب های درسی. ## کاشفی، حسینبن علی(1362). انوار سهیلی، تهران، امیرکبیر. ## کن بای، شیلا (1391). نقاشی ایرانی، ترجمه مهدی حسینی، تهران، دانشگاه هنر. ## کن بای، شیلا (1381). نقاشی ایرانی، ترجمه مهناز شایسته فر، تهران ،موسسه مطالعات و هنر اسلامی. ## کورکیان، ا. م و سیکر، ژ.ب (1377). باغ های خیال، ترجمه پرویز مرزبان،تهران، فرزان. ## ﻟﻮﻧﻲ مهدی؛ رﺟﺒﻲ، محمد علی و آﻳﺖاﻟﻬﻲ، ﺣﺒﻴﺐاﷲ.(1393) ، «ﻣﻄﺎﻟﻌﺔ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ اﺷﻌﺎر ﺟﺎﻣﻲ ﺑﺮ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﮔﺮی ﻧﮕﺎرة «نجات یوسف ازچاه» در ﻫﻔﺖ اورﻧﮓ»، ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی ادﺑﻴﺎت ﺗﻄﺒﻴقی، شماره 2، ص 163-190. ## م. مقدم اشرفی (1367). همگامی نقاشی با ادبیات در ایران. ترجمه رویین پاکباز. تهران،نگاه. ## ﻧﺪرﻟﻮ، مصطفی و ﭘﻮرﻋﻠﻲ اﻛﺒﺮ، مریم.(1386) ، «ﺑﺮرﺳﻲ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺗﺼﻮﻳﺮی و ﻃﺮاﺣﻲ (دﻳﺰاﻳﻦ) ﻛﺘﺐ ﻛﻬﻦ ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎﻳﺴﻨﻘﺮی و ﻫﻔﺖ اورﻧﮓ ﺟﺎﻣﻲ»، ﻣﺪرس ﻫﻨﺮ، ﺷﻤﺎره 2، ص 77- 93 .## ولش، آنتونی(1389). نگارگری و حامیان صفوی، ترجمه روح الله رجبی، تهران،متن. ## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 799 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,375 |