
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,809 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,299 |
مطالعه ارزشهای زیبایی شناختی نقش مایه های تزیینی سردر ورودی شمالی مسجد جامع اشترجان | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 9، فروردین 1395، صفحه 22-35 اصل مقاله (2.92 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2016.724 | ||
نویسندگان | ||
افسانه ناظری1؛ شادی نقیب اصفهانی* 2 | ||
1استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان | ||
2کارشناسی ارشد، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
مساجد مکانی برای حضور معنوی اقشار مختلف جامعه است که با نقشمایههای متنوع مزین شده است. مسجد جامع اشترجان، یکی از زیباترین مساجد دوره ایلخانی است که از لحاظ سردر ورودی، محراب و نقشمایههایی که در این مسجد به کار رفته، دارای اهمیت است و قابلیت بررسی و پژوهشهای بسیاری را دارد. این مسجد از ویژگیهای زیباییشناختی برخوردار است و ارزشهای بصری خاصی دارد. در این پژوهش، با هدف بررسی سردر مسجدجامع اشترجان از لحاظ نقشمایهها، به معرفی و مطالعه آنها پرداخته شده است. پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به چیستی و چگونگی ارزشهای بصری و زیباییشناختی سردر ورودیمسجدجامع اشترجان و نقشمایههای بهکار رفته در آن است که به روش توصیفی- تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفتند. روش یافته اندوزی به صورت کتابخانهای، همچنین تمامی اطلاعات و دادهها مبتنی بر مطالعات نظری و مشاهدات عینی (میدانی) میباشد. بر اساس دادههای حاصل از بررسیهای انجام شده مشخص گردید که طرحها و نقشمایههای سردر ورودی شمالی که هم با گچ، آجر و کاشی اجرا شده است، اعم از گیاهی، هندسی و خط نگاره هستند. تضادی بین دیوارهای ساده و بدون نقشمایه مسجد و سردر مملو از نقشمایه وجود دارد که تامل برانگیز است. در این مسجد از انواع گرهچینیها و اسلیمیها بسیار استفاده شده است. تقارن در سردر مسجد از لحاظ فرم و تقسیمات وجود دارد ولی در بهکارگیری نقشمایهها قرینه در بی قرینگی دیده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ایلخانی؛ مسجد جامع اشترجان؛ سردر ورودی شمالی؛ نقش مایه؛ زیبایی شناختی | ||
مراجع | ||
## پاکباز، رویین.(1395). دایره المعارف هنر، چاپ اول، جلد یکم، تهران، فرهنگ معاصر. ## رجایی باغسرخی، سید امیر، سمیه بصیری.(1391). کتیبه نگاری بازشناسی هنرهای سنتی- اسلامی(4)، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. ## سجادی، علی.(1375). سیر تحول محراب در معماری اسلامی ایران از آغاز تا حمله مغول، جلد اول، چاپ اول، سازمان میراث فرهنگی کشور. ## شریف پور سویری، پروانه؛ بهمنی، پردیس.(1392). بررسی کاربرد ریتم در نقوش ایوان و فضای داخلی مسجدجامع اشترجان، اولین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی. ## لاله، هایده.(1380). تجلی قرآن در معماری اسلامی مسجدجامع اشترجان،گلستان قرآن، شماره 71، 21تا 26. ## مطیفی فرد، مرتضی.(1391). گچ بری، احیای هنرهای از یاد رفته، نشر نقش مانا. ## مکی نژاد، مهدی.(1387). تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی: تزیینات معماری، سمت. ## نفیسی، مرسده.(1389). بررسی نقوش محرابهای گچبری دوره ایلخانی در شهرستان اصفهان و حومهی آن، دانشگاه هنر اصفهان. ## ویلسون، اوا.(1388). طرح های اسلامی، ترجمه محمدرضا ریاضی، سمت. ## هنرفر، لطف الله.(1353). پیربکران و اشترجان، هنر و مردم، شماره 138،2تا15.www.atlasy.ir(2017,march)##http://sinapress.ir/news/47319(2017,march)## http://khishkhan.com(2016,march) ## https://www.google.com(2017,June) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 718 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,672 |