
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,815 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,300 |
تناسب، زیبایی و هندسه نهان در نقوش سفال نوع آقکند | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، فروردین 1393، صفحه 50-58 اصل مقاله (977.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2014.553 | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمدزاده1؛ عاطفه فاضل2؛ حسین سامانی3 | ||
1استادیار دانشگاه هنراسلامی تبریز | ||
2دانشجوی دکترای هنراسلامی | ||
3کارشناس ارشد طراحی صنعتی | ||
چکیده | ||
انسان بر اساس حسی مشترک وجود تناسب را در زیبایی دخیل دانسته است. با این حال زیبایی و تناسب در طول زمان همواره شکل های متفاوت و پیچیدگیهای فزایندهای به خود گرفته است،همانطور که در نقاشی، مجسمه سازی، معماری معابد و بسیاری دیگر از هنرها نمونه های پرشماری از آن وجود دارد. مقالهی پیش رو به بررسی تناسبات نقوش سفال نوع آقکند میپردازد. فرض نگارندگان بر آن است کهتناسبات طلایی و زیبایی ریشه در ادراک زیبایی شناختی انسان داشته که در نقوش سفال آقکند بازتاب پیدا کرده است.برای رسیدن به نتایج این فرض ضرورت ایجاد می کند، از موضوعی قابل محاسبهبرای توصیف زیبایی بهره ببریم. در راستای به آزمون گذاشتن این فرض، بهبیان مقدماتی از طبقهبندی علوم از دیدگاه پیرس (که شامل علوم هنجاری و غیر هنجاری)، تکامل تاریخی هندسه، ارائه تعریفی از هندسه ایده آل و چیستی آن پرداخته ایم تا بر وجود تناسب طلایی در فضای مثبت و منفی نقوش سفالینه های این دوره با تحلیلی آماری و محاسبات هندسی نائل آییم که همانا هدف اصلی مقاله را در برمی گیرد. بدین ترتیب مولفین 20 نمونه سفال نوع آقکند را با شناسهی، نقش جانوری در مرکز ونقوش گیاهی بر پسزمینه، به عنوان نمونۀ جامعه آماری، انتخاب کردند. خاستگاه این گروه سفالینه از روستای آقکند، منطقهای واقع میان زنجان وتبریز است. که در حوزهی فرهنگی غرب وشمال غرب ایران ازقرن چهارم هجری تا آغاز حملهی مغول ساخته شده است. مقاله حاضر به بررسی تناسب وهندسه نهان در سفال نوع آقکند، به عنوان پیکره اصلی مطالعاتی میپردازد که از روش آماری و گردآوری نمونههای موجود در ارائه نتایج بهره برده میشود. نگارندگان بر این باورند که وجود رویکرد هندسی بر اساس تناسب طلایی، تاییدی بر نتایج روانشناختی حاصل از مطالعات گوستاو تیودور فخنر در قرن نوزدهم و دیدگاه پیرس در علوم هنجاری و علوم غیر هنجاریاست.چنانچه با بررسی 20 نمونه نسبت سطح نقش مرکزی به سطح دایره مرکزی سفال نوع آقکند، به معیار عددی تناسبات طلایی نزدیک شویم! بدین ترتیب شاید متقاعد شویم، گونه هایزیبایی در جهان زمانی تجلی مییابد که مواد خلق شده با معیار وزن و عدد از یکدیگر متمایز شوند. از این رو مقالهدو پرسش اساسی راپاسخ میدهد؛ در بررسی زیبایی شناختی سفالینه های آقکند ضرورت بهرهگیری از رویکرد محاسباتی چیست؟ آیا زیبایی شناسی این آثار با اعداد قابل سنجش و اثبات است؟ | ||
کلیدواژهها | ||
سفال؛ سفال آقکند؛ تناسب؛ زیبایی؛ هندسه نهان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 862 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,905 |