
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,879 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,325 |
بررسی فضاهای تهی مسجد شیخ لطف الله | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، تیر 1393، صفحه 70-82 اصل مقاله (321.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2014.548 | ||
نویسندگان | ||
سهیلا ظفری نایینی؛ سپیده ظفری نایینی | ||
کارشناس ارشد هنراسلامی، دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
امروزه معماران در طراحی بناها بیش از هر چیز به جنبههای مادی و کمی فضاها توجه دارند و فارغ از کاربردهای معنوی و کمیتهای موجود در معماری اصیل ایرانی هستند، فضای تهی یکی از این جنبه ناشناخته در معماری و برگرفته از عرفان اسلامی و ایرانی است. در عرفان معنای تهیبودگی دستیابی به معرفتی خاص، که انسان توسط آن میتواند به شناخت خویشتن و خداوند در درون خود رسیده که نتیجه آن «فنافی الله» و یگانگی با خداوند است. برای ایجاد فضاهای تهی در بناهای مذهبی به ویژه مساجد از راهکارهای گوناگون از جمله سرشاری نقوش، نور و سایه، تاریکی و ساختار ورودی بنا استفاده شده که انسان با قرارگیری در آن از خویشتن خالی و آمادگی حضور با مقام قدسی خداوندی را مییابد. در این پژوهش از طریق مطالعات میدانی و کتابخانهای با رویکردی عرفانی برگرفته از نظریات سنتگرایان و روش کیفی به چیستی فضای تهی و یافتن آن در مسجد شیخ لطف الله و کاربردش پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد، نقوش و فضاها همگی حول محور مرکزی گنبد شکل گرفته و ارکان آن در حال چرخشی دایرهوار ـ نمادی از بینهایت، بیکرانگی و خلأ ـ است و این فضاها به گونهای طراحی شدهاند که آدمی را ابتدا در حال قبض و سپس بسط قرار میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
معماری؛ عرفان؛ فضای تهی؛ سنتگرایان؛ مسجد شیخ لطف الله | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,155 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,997 |