
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,811 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,299 |
نقش امیر علیشیر نوایی در رونق هنر خوشنویسی عهد تیموری (906-876 هجری قمری) | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 3، مهر 1393، صفحه 57-69 اصل مقاله (1.55 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2014.498 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسن الهی زاده1؛ کبری محمد دوست لشکامی2؛ علی نجف زاده3 | ||
1استادیار گروه تاریخ دانشگاه بیرجند | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ دانشگاه بیرجند | ||
3عضو هیات علمی وعضو گروه افغانستان شناسی دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
دربار تیموریان مرکز شکوفایی هنرهایی نظیر نقاشی، معماری، تذهیب، کتاب آرایی و موسیقی بود و خطاطی و خوشنویسی در بین هنرهای این دوره اهمیت ویژهای داشت. به همین جهت کتابها و کتیبههای متعدد از این دوره باقی مانده که حاصل فعالیت خطاطان صاحب فن در سبکهای مختلف است. امیر علیشیر نوایی، وزیر هنردوست دوره سلطان حسین بایقرا، یکی از حامیان ویژه خطاطان و کاتبان بود و در دورهی وی علاوه بر نگارش و تذهیب کتب مختلف، کتیبههای زیادی زینت بخش بناها شد و مکتب هرات دوره طلایی هنر خطاطی گردید. مساله اصلی اینجاست که چگونه شخصیت و تدابیر امیر علیشیر نوایی در رونق و رشته هنر خوشنویسی موثر بود. پاسخ سوال را باید علاقه او در ثبت و ضبط مجالس و وقایع، نگارش کتیبههای مختلف بناهای خیریه و مساجد برای نشان دادن قدرت و گسترش و تبلیغ دین، کتابت کتب جدید و علاقهی او به خلق آثار هنری به جهت شکوه و قدرت جستجو کرد. از اینرو در پژوهش حاضر ضمن بررسی موقعیت و جایگاه خطاطان در دربار امیر با معرفی مهمترین خطاطان و خوشنویسان مهم معاصر با او نقش دربار امیر را در رونق این هنر تبین مینماییم. در پژوهش حاضر از روش توصیفی- تحلیلی با تکیه بر منابع کتابخانهای استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
عهد تیموری- امیر علیشیرنوایی- معماری- خطاطان- خراسان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,012 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,026 |