
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,782 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,296 |
بارگاه کیومرث بررسی تطبیقی عناصر بصری هفت نگاره با موضوع واحد | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 3، مهر 1393، صفحه 42-56 اصل مقاله (580.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2014.497 | ||
نویسنده | ||
مجید بهدانی | ||
کارشناس ارشد پژوهش هنر | ||
چکیده | ||
کیومرث نخستین پادشاه افسانهای است که فردوسی داستان او را در بخش اسطورهای شاهنامه آورده است. کیومرث در زبان اوستایی به صورت گیومرتن(دارای حیات فانی) آمده است و در برخی متون نیز به صورت گیومرث، گیومرد، کهومرث و کیومرز نیز دیده میشود. پیدایش حکومت و زندگی اجتماعی در شاهنامه با داستان کیومرث آغاز میشود. بر اساس این داستان آغاز فرمانروایی مصادف است با زنده شدن طبیعت و با آمدن او، امنیت و آرامش بر همه جا حکمفرما میشود. سادگی و زیبایی این داستان خود دلیلی است که نگارههای زیادی در طول تاریخ نقاشی ایران به این موضوع اختصاص داده شود. هدف در این مقاله بررسی تطبیقی هفت نگاره با این موضوع و مضمون در مکاتب مختلف نگارگری ایران است. نظر به تنوع ویژگیهای بصری این مکاتب، سعی شده از هر دوره نمونهای انتخاب و بررسی شود چرا که نقشمایهها و رنگهای خاص هر مکتب نگارگری، موضوع اصلی داستان را تحتالشعاع قرار داده است. میزان وفاداری هنرمندان به متن داستان در هفت نگاره، متفاوت است. در همه نگارهها کیومرث و درباریان در طبیعت تصویر شدهاند( به عنوان نقطه مشترک نگارهها) و رنگها و پوشش افراد بسیار متنوع میباشد( به عنوان نقطه اختلاف نگارهها). روش تحقیق در این مقاله توصیفی-تحلیلی و شیوه گردآوری مطالب هم به روش کتابخانهای است. | ||
کلیدواژهها | ||
کیومرث؛ فردوسی؛ شاهنامه؛ نگارگری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 932 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,094 |