
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,892 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,329 |
بررسی تجلّی رمز نور در معماری اسلامی (بر مبنای نگاه اشرقی سهروردی به نور وتأکید بر شاخصه های مساجد اسلامی) | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 3، مهر 1393، صفحه 24-41 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2014.496 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه شفیعی1؛ علیرضا فاضلی2؛ محمد جواد آزادی3 | ||
1کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
2استادیار دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه یاسوج | ||
3دانشجوی مقطع دکتری علوم قرآن وحدیث دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
شیخ شهاب الدین سهروردی بنیانگذار حکمت نوریه است؛ او با ارائه جهانشناسی مبتنی بر نور، خلقت انوار بی نهایت را، که ناشی از نظم و پویایی خاصی است، تبیین می کند. ایشان بر همین مبنا، «عالم نورانی خیال» را مطرح می کند، موضوعی که نقطة عطفی برای مسائل حکمی و خلاقیتهای هنری به حساب می آید؛ زیرا نور رمزی است که در هویت هنر اسلامی، نقشی اساسی دارد؛ از یک سو بر منشأ هنر، یعنی عالم خیال، تأکید می کند و از سوی دیگر بر جلوههای زیبایی شناسانه هنری دلالت دارد. پژوهش حاضر درصدد آن است تا در ابتدا، ضمن تبیین نگاه خاص سهروردی به موضوع «نور»، بر مبنای آن تعریفی از هنر و زیبایی شناسی ارائه دهد و در ادامه نقش این نگاه را بر مسائل حِکَمی و لوازم مؤثر در ذهن، زبان و ناخودآگاه هنرمندان مسلمان رهگیری نماید. بر همین اساس در بین جلوه گاههای هنر اسلامی، معماری مساجد، به طور خاص، مورد بررسی واقع شده است. در واقع معماری مساجد اسلامی، با توجه به ویژگی تجریدی بودن و کاربرد اشکال و رنگهای خاص، میتواند جلوهگر تصویر صریح مفهوم نور در ابعاد مختلف باشد و از این طریق می توان به رمزگشایی از آنها پرداخت. تحلیل نقوش، رنگهای بکار رفته و نوع معماری قسمت های شاخص مساجد اسلامی، که موضوع «نور» در آن حضور بارز دارد، نشان می دهد، منشاء همه زیباییها، وجود و قابلیتهای ادراک در هنر اسلامی، همین موضوع است، و هنرمند معمار، یکی از کاربران اصول چنین جامعة نورانی است که توانسته با دریافت جنبههای کیفی و کمی ساحت متعالی آن، توازن میان جهان نورانی و مادی را نشان دهد. قابل ذکر است که دادههای تصویری از طریق نمونههای موجود در سایتهای اینترنتی و کتابهای معتبر حاصل آمده است. | ||
کلیدواژهها | ||
حکمت نوریه؛ سهروردی؛ رمزِ نور؛ هنر اشراقی؛ معماریِ مسجد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,827 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,683 |