
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,757 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,285 |
نقش ویژگی های خط نستعلیق در انتقال پیام | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 4، دی 1393، صفحه 32-41 اصل مقاله (2.03 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2014.492 | ||
نویسندگان | ||
جلیل الله فاروقی1؛ محمد علی بیدختی2؛ مونا نیکزادفر3 | ||
1دانشیار دانشگاه بیرجند | ||
2استادیار دانشگاه بیرجند | ||
3کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
هنر خوشنویسی در اسلام برای نوشتن و کتابت کلام وحی بوجود آمد، بنابراین از هنهای سنتی و از مقدسترین هنرهای جهان اسلام و به عبارتی برترین هنرهای دیداری اسلامی محسوب میشود. به دلیل اهمیت و گستردگی و تنوع کاربردی که این هنر داشته است ، در دورههای مختلف تاریخ خطوط مختلفی بوجود آمدند که یکی از مهمترین آنها ، خط نستعلیق بوده است. این خط از ابداعات ایرانیان بوده و با ترکیب دو خط نسخ و تعلیق به وجود آمده است و به دلیل زیبایی بسیارش آنرا عروس خطوط اسلامی نامیده اند. تأثیر گذاری در سطح غیرکلامی، بخش مهمی از هویت و اهمیت هنر خوشنویسی در شکل های مختلف آن در طول تاریخ این هنر بوده است. در این مقاله با بررسی ویژگیهای بصری حروف در خط نستعلیق و شیوه نگارش و ترکیببندی آن ها با بهرهگیری از مبانی هنرهای تجسمی به پیام هایی که این هنر در پیوند با محتوای کلامی و یا جدای از آن از طریق عناصر و روابط شکلی (فرم) طریق فرم به بیننده منتقل میکند )سطح غیرکلامی خط ( پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر اسلامی؛ خوشنویسی؛ نستعلیق؛ هنرهای بصری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,337 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,371 |