| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 3,656 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,745,991 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,169,747 |
تجربۀ زیسته معلمان از پرورش شایستگیهای دانشآموزان در فرایند ارزشیابی کیفی – توصیفی | ||
| پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.10158.1119 | ||
| نویسندگان | ||
| پروین روشن قیاس چرمهینی* 1؛ الهام سادات درخشان2؛ زهره محمدی2 | ||
| 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| تجربۀ زیسته معلمان از پرورش شایستگیهای دانشآموزان در فرایند ارزشیابی کیفی – توصیفی چکیده در نظام آموزشی امروز، ارزشیابی کیفی توصیفی به عنوان یک رویکرد نوین زمینه ساز ارتقای شابستگی های دانش اموزان در عرصه های مختلف، به عنوان یکی از اهداف اساسی تعلیم و تربیت است. این پژوهش با هدف واکاوی تجارب زیسته معلمان ابتدایی از شایستگیهای کسب شده دانشآموزان در جریان اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی انجام شد. این مطالعه از نظر هدف، رویکرد و روش گردآوری دادهها، به ترتیب کاربردی، کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود. مشارکت کنندگان⸲ 35 معلم ابتدایی از استان اصفهان بودند که به صورت هدفمند و بر اساس ملاک اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند بود. ابتدا چارچوب تهیه و سپس توسط دو تن از اساتید رشته علوم تربیتی تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش هفت مرحلهای کلایزی و با استفاده از نرم افزار maxqda2022صورت گرفت. جهت بررسی قابلیت اعتماد و اعتبار یافتههای پژوهش از معیارهای چهارگانه گوبا و لینکلن بهره گرفته شد. نتایج تحلیل کلایزی نشان داد که بنابر تجارب معلمان، یافتهها چهار مضمون اصلی شامل شایستگیهای شناختی⸲ اجتماعی ⸲ اخلاقی- رفتاری و عاطفی – روانی را آشکار ساختند. در هریک از دو مقوله اول 6 مقوله فرعی و برای هر یک از مقوله های اصلی سوم و چهارم، 5 مقوله فرعی احصاء گردید. از مجموع تجربیات زیسته معلمان استنباط میشود که ارزشیابی کیفی توصیفی علیرغم مشکلات و کاستیهای اجرایی، میتواند فرصت مناسبی برای تربیت تمام ساحتی و رشدوتوسعه شایستگیهای متعددی در دانشآموزان فراهم آورد. واژگان کلیدی: مطالعه پدیدارشناختی، تجربه زیسته معلمان، آموزش ابتدایی، شایستگی، ارزشیابی کیفی- توصیفی. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مطالعه پدیدارشناختی؛ تجربه زیسته معلمان؛ آموزش ابتدایی؛ شایستگی؛ ارزشیابی کیفی- توصیفی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |
||