| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 345 |
| تعداد مقالات | 3,625 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,684,661 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,127,680 |
بازنمایی روایتهای دانشجومعلمان از شکلگیری هویت علمی در دانشگاه فرهنگیان | ||
| پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.9791.1113 | ||
| نویسندگان | ||
| محمدمهدی کاتب قوجه بگلو* 1؛ فریدون تقی پور2؛ محمدحسین کامرانی1 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی الهیات، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی اردبیل، اردبیل، ایران. | ||
| 2دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران گروه علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل | ||
| چکیده | ||
| زمینه: هویت علمی بهعنوان یکی از ارکان کلیدی در تربیت معلمان پژوهشگر و متعهد، در بستر تجربههای زیسته دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان شکل میگیرد. این هویت، که شامل آگاهی تخصصی، تعلق به جامعه علمی، و کنشگری پژوهشی است، تحت تأثیر تعاملات آموزشی، پژوهشی و اجتماعی در محیط دانشگاهی قرار دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف کاوش تجربههای زیسته دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل و تحلیل نقش محیط دانشگاهی در شکلگیری و تحول هویت علمی آنان انجام شده است. این مطالعه میکوشد از طریق روایتهای دانشجومعلمان، ابعاد چندلایه هویت علمی و فرآیندهای پویای آن را در بستر تربیت معلم بررسی کند. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و بر پایه راهبرد روایتپژوهی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل بود. نمونهگیری به شیوه هدفمند و با رعایت تنوع ویژگیهای فردی و تحصیلی صورت گرفت. در ادامه، با ۲۱ نفر مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد و فرایند گردآوری دادهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون براون و کلارک (۲۰۰۶) بهره گرفته شد. این تحلیل در شش مرحله شامل: آشنایی با دادهها، تولید کدهای اولیه، جستوجوی مضامین، بازبینی مضامین، نامگذاری و تعریف مضامین، و در نهایت نگارش گزارش تحلیل انجام گرفت. یافتهها: از تحلیل دادهها، 156 کد اولیه استخراج شد که پس از پالایش به 95 کد نهایی (مضامین پایه)، تقلیل یافت و در قالب 14 مضمون سازماندهنده و 5 مضمون اصلی طبقهبندی شد. مضامین اصلی شامل «هویت علمی چندبعدی»، «گسست میان هدف تربیتی و تجربه زیسته»، «زیستجهان یادگیری معلم»، «شکاف میان واقعیت دانشگاهی و انتظارات تربیتی»، و «تحولگرایی در تربیت معلم با محوریت کیفیت، کاربرد و مشارکت» بودند. یافتهها نشان داد که محیط دانشگاه فرهنگیان، با وجود پتانسیلهایی مانند اساتید دلسوز و فعالیتهای پژوهشی، با موانعی چون ضعف محتوای آموزشی و کمبود فرصتهای پژوهشی مواجه است که فرآیند شکلگیری هویت علمی را مختل میکند. نتیجهگیری: پژوهش نشان داد که هویت علمی دانشجومعلمان در تعامل با محیط دانشگاهی شکل میگیرد، اما با چالشهایی مانند ضعف محتوا، کمبود فرصتهای پژوهشی و ناهماهنگی اهداف و واقعیتها روبهروست. تقویت این هویت نیازمند تحول در ساختار، آموزش، نقش استادان و توجه به تجربههای زیسته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازنمایی؛ دانشجومعلم؛ دانشگاه فرهنگیان؛ روایتپژوهی؛ شکلگیری؛ هویت علمی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 70 |
||