| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 339 |
| تعداد مقالات | 3,588 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,556,140 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,044,314 |
تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی سبکهای فرزندپروری مبتنی بر پیشنویسهای زندگی | ||
| پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.9524.1101 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم السادات گلسانه میردامادی؛ سید اسماعیل موسوی* | ||
| گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، خمینی شهر، ایران | ||
| چکیده | ||
| زمینه: سبکهای فرزندپروری نقش تعیینکنندهای در شکلگیری الگوهای رفتاری و شناختی کودکان دارند و بر رشد روانی-اجتماعی آنان تأثیر میگذارند. پژوهشها نشان دادهاند که بسیاری از مشکلات فرزندپروری ناشی از باورهای ناکارآمد و الگوهای شناختی ناسازگار والدین است. در این زمینه، رویکرد سناریوهای زندگی به عنوان چارچوبی نوین میتواند راهکارهای مؤثری ارائه دهد. هدف: این پژوهش به طراحی بسته آموزشی سبکهای فرزندپروری بر اساس سناریوهای زندگی پرداخت. اهداف اصلی شامل شناسایی سناریوهای تأثیرگذار بر فرزندپروری، طراحی مداخله آموزشی مبتنی بر دادههای کیفی، توسعه ابزار کاربردی برای روانشناسان خانواده و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای روابط والدین و کودکان بود. روش: این پژوهش کیفی با تحلیل مصاحبههای نیمهساختاریافته 19 مادر اصفهانی، هفت سناریوی زندگی مؤثر بر سبکهای فرزندپروری را شناسایی کرد. با استفاده از روش تحلیل مضمون و نرمافزار MAXQDA، دادهها در هفت مرحله تحلیل شدند که منجر به استخراج 7 مضمون اصلی و 60 مضمون فرعی گردید. یافتهها پس از اعتبارسنجی از طریق مثلثسازی و بازبینی مشارکتکنندگان، مبنای طراحی بسته آموزشی ترکیبی قرار گرفت که همزمان به سناریوهای ناخودآگاه مادران و الگوهای فرزندپروری میپردازد. این بسته پس از تأیید نهایی متخصصان آماده اجرا شد. روایی یافتهها با معیارهای اعتبار، تأییدپذیری و اعتمادپذیری و همچنین بازبینی پنج متخصص روانشناسی (ضریب توافق 81/0) تأمین شد. یافتهها: تحلیل محتوای مصاحبهها منجر به شناسایی هفت سناریوی زندگی اصلی شامل مهم نباش، کامل باش، هیچ کاری نکن، خودت نباش، بچه نباش، بزرگ نشو و موفق نباش گردید. این سناریوها مبنای طراحی هفت مقوله آموزشی در بسته نهایی قرار گرفتند که هر مقوله شامل تمرینهای شناختی-رفتاری متناسب با هر سناریو بود. نتیجهگیری: این پژوهش کیفی هفت سناریوی ناخودآگاه مؤثر بر فرزندپروری را شناسایی کرد که ریشه در تجارب کودکی والدین دارند. یافتهها نشان میدهد این الگوها در بافت فرهنگی ایران (بهویژه ارزشهای جمعگرایانه) تشدید میشوند. مطالعه تأکید میکند که مداخلات مؤثر باید همزمان بر تغییر رفتارهای سطحی و بازنگری در باورهای عمیق والدین متمرکز باشند. این یافتهها برای طراحی برنامههای آموزشی و مشاوره خانواده در ایران بسیار راهگشاست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سبکهای فرزندپروری؛ سناریوهای زندگی؛ مداخله شناختی-رفتاری؛ آموزش والدین؛ پژوهش کیفی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||