| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 339 |
| تعداد مقالات | 3,587 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,546,009 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,041,599 |
بازاندیشی در مفهوم شکست: سنجشی استعمارزدایانه از مرد نامرئی رالف الیسون و خدای چیزهای کوچک آرونداتی روی | ||
| مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2025.10022.1728 | ||
| نویسندگان | ||
| ریحانه سادات شادپور1؛ امیرحسین وفا* 2 | ||
| 1گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه شیراز، ایران | ||
| 2استادیار ادبیات انگلیسی، گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه شیراز، ایران | ||
| چکیده | ||
| این مقاله مفهوم شکست را از چشمانداز استعمارزدایی بازاندیشی میکند و استدلال دارد که شکست نه کاستی یا نقص، بلکه شکلی از مقاومت در برابر نظامهای استعماری، سرمایهداری، نژادی و پدرسالارانه است. با تکیه بر نظریههای جک هالبراستام، دیدگاههای استعمارزدای والتر مینیولو و رامون گروسفوگل و مفاهیم کلیدی نظریه انتقادی نژاد، پژوهش حاضر به خوانش تطبیقی دو رمان «مرد نامرئی» (۱۹۴۷) اثر رالف الیسون و «خدای چیزهای کوچک» (۱۹۹۷) اثر آرونداتی روی میپردازد. این دو اثر در برابر روایتهای مسلطِ موفقیت و مرئیبودن مقاومت میکنند و از خلال شخصیتهایی که شکل شکستخوردهای از زیستن را تجربه میکنند، به برهمزدن نظامهای طبقاتی، نژادی و جنسیتی میپردازند. راوی بینام «مرد نامرئی» ناپیدایی را بهعنوان کنشی عامدانه و نشانهای از ناسازگاری با هنجارهای تحمیلی انتخاب میکند، در حالی که عشق استعمارزدای «آمو» و «ولوتا» در «خدای چیزهای کوچک» موجب فروپاشی هنجارهای پدرسالارانه و طبقاتی میشود. این مقاله نشان میدهد که شکست ادبی میتواند بهمثابه راهبردی برای گسستن از ارزشهای استعماری و رسیدن به نوعی زیستن بدیل یا «باز-زیست» عمل کند. همچنین با پیوند دادن روایتهای آفریقایی-آمریکایی و پسااستعماری، به این نتیجه میرسد که ادبیات تطبیقی استعمارزدا باید رابطهمندی را بر جهانشمولگرایی مقدم بدارد و فضای بیشتری برای شیوههای زیستن و اندیشیدن فرودستان فراهم آورد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شکست؛ استعمارزدایی؛ رالف الیسون؛ مرد نامرئی؛ آرونداتی روی؛ خدای چیزهای کوچک | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |
||