| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 339 |
| تعداد مقالات | 3,582 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,524,796 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,035,906 |
مطالعه کیفی پیرامون شناسایی مؤلفههای آموزش مبتنی بریادگیری ترکیبی در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی | ||
| پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.9334.1097 | ||
| نویسندگان | ||
| محبوبه سلیمان پور عمران* ؛ زهرا باقری؛ فریمان ابراهیم زاده | ||
| گروه علوم تربیتی ، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. | ||
| چکیده | ||
| زمینه: فنّاوری نوین اطلاعاتی و ارتباطی در دنیای امروز امکان تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط را برای نظام آموزش حضوری بهصورت از راه دور فراهم ساخته است، بهطوریکه نظامهای آموزشی را تشویق به رویآوری بهنظام آموزشی ترکیبی نموده است. یادگیری ترکیبی یکی از موضوعاتی است که با شور و حرارت بسیار بدان پرداخته میشود و پژوهشهای متعددی دربارة نقش و تأثیر استفاده از این ابزار در فرایند یاددهی–یادگیری انجام شده است که اغلب نشاندهندة کارکرد مثبت سامانۀ مذکور در ارتقای کیفیت این فرایندهاست. هدف: لذا هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای آموزش مبتنی بریادگیری ترکیبی در نظام آموزش وپرورش درمقطع ابتدایی با استفاده از یک مطالعه کیفی بود. روش: جامعه بخش کیفی پژوهش حاضر را پایگاههای داده، مجلات معتبر بینالمللی و تمامی تحقیقات و پژوهشهای معتبر انجام گرفته در حوزه آموزش مبتنی بر یادگیری ترکیبی در نظام آموزش و پرورش تشکیل داده است. بنابراین پس از تدوین راهبرد جستجوی منابع و با مبنا قرار دادن معیارهای ورود و خروج مطالعات،35 منبع بر اساس اشباع نظری و با توجه معیارهای ورود به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شد. یافتهها: یافتهها در مراحل فرایند بازبینی در قالب مضامین نشان دهندهی یک مضمون فراگیر آموزش مبتنی بر یادگیری ترکیبی در نظام آموزش و پرورش، 10 مضمون سازمان دهنده و 63 مضمون پایه نهایی بود. مولفههای آموزش مبتنی بر یادگیری ترکیبی در نظام آموزش و پرورش خراسان شمالی در مقطع ابتدایی دارای آستانه پذیرش بالاتر از 7/0 بوده و میزان اختلاف نظر خبرگان در مراحل اول و دوم، کمتر از حد آستانه (2/0) بود. نتیجهگیری: در نهایت میتوان بیان کردایجاد هماهنگی، انسجام و همخوانی در مؤلفههای موثر بر آموزش مبتنی بر یادگیری ترکیبی و به تبع آن تحقق اهداف نوین آموزشی و تربیتی نظام آموزش و پرورش خراسان شمالی و به ویژه مدارس، که تجلی گاه این اهداف هستند، نیازمند همکاری همه جانبه دانشآموزان، والدین، مدیران و معلمان می باشد و بر این اساس استفاده از الگوی به دست آمده در پژوهش حاضر برای انجام موفقیت آمیز فرایند یادگیری ترکیبی در نظام آموزش و پرورش خراسان شمالی، روشی موثر خواهد بود که از اعتبار بالایی نیز برخوردار است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش؛ یادگیری ترکیبی؛ مقطع ابتدایی؛ نظام آموزش و پرورش؛ مطالعه کیفی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||