
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,491 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,126,542 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,877,253 |
چشمانم از اندوه و خشم میسوخت»: دیالکتیک هگلی و تکامل آگاهی در «عربى» جیمز جویس | ||
مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مهر 1404 اصل مقاله (369.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2025.9703.1680 | ||
نویسنده | ||
محمدرضا زارع* | ||
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک ، ایران | ||
چکیده | ||
مطالعه کیفی و بینارشته ای حاظر بر آن است تا داستان «عربی» جیمز جویس را از منظر دیالکتیک هگلی مورد بررسی قرار دهد. این داستان شناخته شده از مجموعه دوبلینی ها تا کنون از دیدگاه های انتقادی مختلفی بررسی شده است اما ظرفیت آن برای تحلیل بر اساس دیالکتیک هگلی تا حد زیادی مغفول مانده است. پژوهش حاظر با بهرهگیری از روش دیالکتیکی هگل تلاش میکند نشان دهد که چگونه آگاهی شخصیت اصلی داستان از مسیری دیالکتیکی و بر مبنای تناقض عبور میکند و در نهایت به خودآگاهی میرسد. در این مطالعه، تحول آگاهی شخصیت اصلی بر اساس سه مرحلهی دیالکتیکی هگل تحلیل میشود: مرحلهی فهم (ایدهآلسازی خواهر منگان و بازار)، مرحلهی تضاد (مواجهه با تناقض در بازار) و مرحلهی شهود فلسفی (لحظهی پایانی ناگه بینش و خودآگاهی). برای پرهیز از استفادهی مکانیکی دیالکتیک بهعنوان صرفاً یک منطق صوری و همچنین جلوگیری از سادهسازی متن داستان، این پژوهش با خوانش دقیق متن، عناصری که به فهم هر مرحله از این روند دیالکتیکی کمک می کنند و در آن نقش دارند را شناسایی کرده و آنها را در بستر داستان بررسی میکند. این مطالعه نهتنها نشان میدهد که تحول آگاهی راوی بازتابی از یک فرآیند فلسفی است، بلکه همچنین روند جهانشمول بلوغ را که در متن نهفته است برجسته میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
جیمز جویس؛ «عربی»؛ دیالکتیک هگلی؛ خودآگاهی؛ ناگه بینش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |