| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 345 |
| تعداد مقالات | 3,625 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,684,666 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,127,684 |
آنالیز حرارتی-سیالی پارامترهای مؤثر در تزریق پلاستیک برای تولید قاب فیوز/ رله محفظه موتور یک خودروی سواری | ||
| تبدیل انرژی کاربردی | ||
| دوره 1، شماره 2، شهریور 1404، صفحه 21-27 اصل مقاله (2.06 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/aec.2025.9761.1031 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه رافعی1؛ نوید رمضانیان1؛ سید ابوذر فنایی* 2 | ||
| 1گروه شیمی، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| 2گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند | ||
| چکیده | ||
| در این کار، آنالیز حرارتی-سیالی و بهینه سازی تزریق پلاستیک برای قاب فیوز/رله محفظه موتور خودروی پژو 206 توسط نرم افزار مولدفلو انجام شده است. همچنین توسعه روش های تصمیم گیری چند معیاره و افزودن سیستمهای پشتیبان تصمیم گیری به نرمافزار مولدفلو، ابزارهایی مؤثر برای تحلیل و بهینه سازی در شرایط عدم قطعیت این مسئله را فراهم آوردهاند. برای این که ساخت قطعات درون قالب با کیفیت خوبی انجام شود، همواره باید یک سیستم خنک کاری با کیفیت، برای انتقال حرارت یکنواخت با قالب و سردسازی مذاب طراحی شود. برای این بهینه سازی از یک بازه دمای خنک سازی متناسب با دمای پران استفاده شده است. نتایج این کار نشان می دهد باتوجه به اینکه برای دمای خنک کاری 150 درجه سانتیگراد مقدار فرورفتگی حداقل حدود 49 درصد و انقباض حجمی حداقل حدود 2 درصد نسبت به سایر دماها کاهش یافته و اعوجاج نیز به مقدار کمی افزایش یافته، لذا بخار آب در دمای 150 درجه سانتیگراد بهترین خنک کاری را برای تولید قطعه حاضر ایجاد خواهد کرد. سیستم های خنککاری بهینه شده شامل سیستم طراحی شده (1) با 7 ورودی و 7 خروجی برای سیال خنککننده و 15 بافل، سیستم طراحی شده (2) و (3) با طول افزایش یافته و به ترتیب شامل 6 و 15 بافل هستند. مقایسه بین کارکرد این سیستم ها نشان می دهد که سیستم خنک کاری دوم با توجه به حداقل مقدار فرورفتگی نسبیی حدود 6 درصد و حداقل مقدار اعوجاج نسبی حدود 5 درصد و تغییر ناچیز انقباض حجمی، نسبت به سایر سیستم ها، یک سیستم خنک کاری منتخب و کارآمد است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شبیه سازی عددی؛ تحلیل حرارتی-سیالی؛ نرم افزار مولدفلو؛ بهینهسازی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 86 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 57 |
||