
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,462 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,093,439 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,858,846 |
آنالیز حرارتی-سیالی پارامترهای مؤثر در تزریق پلاستیک برای تولید قاب فیوز/ رله محفظه موتور یک خودروی سواری | ||
تبدیل انرژی کاربردی | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1403، صفحه 21-26 اصل مقاله (1.91 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/aec.2025.9761.1031 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رافعی1؛ نوید رمضانیان1؛ سید ابوذر فنایی* 2 | ||
1گروه شیمی، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
در این کار، آنالیز حرارتی-سیالی و بهینهسازی تزریق پلاستیک قاب فیوز/رله محفظه موتور خودروی پژو 206 توسط نرم افزار مولدفلو انجام شدهاست. همچنین توسعه روشهای تصمیم گیری چند معیاره و سیستمهای پشتیبان تصمیم گیری به نرمافزار مولدفلو در این کار، ابزارهایی مؤثر برای تحلیل و بهینهسازی در شرایط عدم قطعیت این مسئله فراهم آورده اند. برای این که ساخت قطعات درون قالب با کیفیت خوبی انجام شود، همواره باید یک سیستم خنک کاری جهت انتقال حرارت یکنواخت با قالب و سردسازی مذاب به صورت با کیفیت طراحی شود. برای این بهینهسازی سیستم از یک بازه دمای خنکسازی متناسب با دمای پران استفاده شدهاست. نتایج این کار نشان میدهد باتوجه به اینکه برای دمای خنککاری 150 درجه سانتیگراد مقدار فرورفتگی حداقل حدود %49 و انقباض حجمی حداقل حدود %2 نسبت به سایر دماها کاهش یافته و اعوجاج نیز به مقدار کمی افزایش یافته لذا بخار آب در دمای 150 درجه سانتیگراد بهترین خنککاری را برای تولید قطعه حاضر ایجاد خواهد کرد. همچنین سیستمهای خنککاری بهینهشده شامل سیستم طراحیشده (1) با 7 ورودی و 7 خروجی سیال خنککننده و 15 بافل، سیستم طراحیشده (2) با کانال بافاصله بیشتر از مذاب و 6 بافل و شامل سیستم طراحیشده (3) با طول کانال افزایشیافته و 15 بافل به دستآمدهاست. مقایسه بین کارکرد این سیستمها نشان میدهد که سیستم خنککاری دوم با توجه به حداقل کاهش مقدار فرورفتگی حدود %6 و حداقل کاهش مقدار اعوجاج حدود %5 نسبت به سایر سیستمهای و تغییر ناچیز انقباض حجمی به عنوان سیستم خنک کاری منتخب معرفی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
شبیه سازی عددی؛ تحلیل حرارتی-سیالی؛ نرم افزار مولدفلو؛ بهینهسازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |