| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 349 |
| تعداد مقالات | 3,666 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,776,713 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,189,309 |
واکاوی فرزندپروری چندفرهنگی در خانوادههای اقوام ایرانی: مطالعة کیفی مبتنی بر نظریة داده بنیاد | ||
| پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
| مقاله 3، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، شهریور 1404، صفحه 35-52 اصل مقاله (1009.71 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.9654.1107 | ||
| نویسندگان | ||
| سما جدیدی1؛ سید موسی کافی ماسوله* 2؛ ایرج شاکری نیا3؛ عباسعلی حسین خانزاده2 | ||
| 1دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان | ||
| 2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان | ||
| 3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان | ||
| چکیده | ||
| زمینه: خانواده بهعنوان اولین نهاد اجتماعى و یکى از واحدهاى مهم و تعیینکنندة سرنوشت افراد هر جامعه است. والدین براى مراقبت مؤثّر از کودکان نیازمند دانش خاص، نگرشها و مهارتهای فردى هستند که از طریق آموزش فرزندپرورى حاصل میشود. فرهنگ بهعنوان مجموعة منحصربهفرد باورها و رفتارهای متعلق به یک گروه قومی، نحوة مراقبت والدین از فرزندان را شکل میدهد. مقالات نظاممند در زمینة شناسایی مؤلفههای فرزندپروری با رویکرد کیفی از منظر والدین کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ بنابراین واکاوی فرزندپروری چندفرهنگی در اقوام ایرانی ضروری به نظر میرسد. هدف: هدف پژوهش حاضر واکاوی فرزندپروری چندفرهنگی در خانوادههای اقوام ایرانی بر اساس نظریة داده بنیاد بود. روش: پژهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی بود که بر اساس نظریة داده بنیاد و به روش (1990)Strauss & Corbin انجام شد. جامعة آماری شامل کلیة خانوادههای اقوام ایرانی بود. نمونة پژوهش، 28 والد از چهار قوم ایرانی (لر، کرد، ترک، گیلک؛ از هر قوم 7 نفر) را در بر میگرفت، که به روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری، انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبة نیمهساختاریافته که توسط پژوهشگران طراحی شده بود، استفاده شد. هر مصاحبه بین 60 تا90 دقیقه به طول انجامید. در مرحلۀ تحلیل دادهها از نرمافزار Atlas.ti نسخة 9 بهره گرفته شد. یافتهها: فرآیند کدگذاری به شناسایی چهار طبقه شامل علل والدمحور، علل فرزندمحور، زمینههای والدمحور و زمینههای فرزندمحور، در قالب 20 مقوله و 247 مفهوم منجر شد. برای اعتبارسنجی یافتهها و اطمینان از باورپذیری، انتقالپذیری و تأییدپذیری سؤالات مصاحبه و پاسخ مشارکتکنندگان از تکنیکهای مانند کنترل اعضاء، کسب اطلاعات موازی و خودبازبینی پژوهشگران استفاده شد. نتیجهگیری: فرزندپروری مؤثر در عصر حاضر مستلزم آگاهی از شرایط علّی و زمینهای تسهیلکننده بر آن است. این یافتهها کاربردهای نظری، جهت تدوین و اعتباریابی بستۀ فرزندپروری متناسب با نتایج پژوهش حاضر و کاربردی عملی، جهت ارائۀ راهبردهای مشاورهای به منظور ارتقاء مهارتهای والدینی در دنیای امروز دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اقوام ایرانی؛ چندفرهنگی؛ خانواده؛ نظریۀ داده بنیاد؛ فرزندپروری؛ واکاوی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 318 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9 |
||