
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 327 |
تعداد مقالات | 3,427 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,973,818 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,796,654 |
آیین انتقام در ایران باستان و بازنمود آن در یادگار زریران | ||
پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/jcrl.2025.7420.1115 | ||
نویسندگان | ||
حسن دلبری* 1؛ فاطمه کرامتی2 | ||
1عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری- سبزوار- ایران | ||
چکیده | ||
حس انتقامجویی و کینخواهی، اصلی حیاتی است که در وجود همۀ انسانها و حتی برخی حیوانات به ودیعه نهادهشده است. هرچند امروزه نگرشی غیر مثبت به انتقام در میان مردم دیدهمیشود؛ اما به صورت مصداقی و در آیینهای ملی، همواره این امر، عملی ممدوح و پسندیده بودهاست. آیین کینخواهی در اسطوره ها و حماسههای ایران، بنیادی نمادگونه دارد که از نبرد با دشمنان دین و آیین و مرزهای میهن، حکایت میکند. یکی از مهمترین حماسههای ایرانی که در آن، انتقام امری واجد قداست تلقی شدهاست، کتاب «یادگار زریران» است. در این کتاب تأکید شده است که برای نگهداشت مرز و بوم، دین، تاج و تخت، غیرت ملی و مجازات کردن دشمن باید انتقام خون گرفته شود و برهمین اساس بستور، فرزند زریر به کمک اطرافیانش انتقام خون پدرش را از بیدرفش می-گیرد. در این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی به بررسی آیین انتقام در ایران باستان پرداخته شده و سپس انگیزههای انتقامجویی و روشهای انتقامگیری در حماسههای ایران بررسی شده است و در پایان، انعکاس این آیین در یادگار زریران مورد بحث قرار گرفته و این دستاورد حاصل شدهاست که آیین انتقام در اساطیر و حماسههای ایران با انگیزه های مختلف شخصی یا اجتماعی، صورت میگرفته است که در داستان زریر، نوع انتقام از نوع اجتماعی و با هدف قصاص و مجازات دشمن و غالبا در میدان جنگ بوده است | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ آیین انتقام"؛ کینخواهی"؛ یادگار زریران"؛ گشتاسب"؛ زریر"؛ ، "؛ بستور" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |