| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 337 |
| تعداد مقالات | 3,559 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,284,308 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,983,683 |
تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی تنظیم شناخت سرد و داغ | ||
| پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
| مقاله 2، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، شهریور 1404، صفحه 17-34 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.9369.1098 | ||
| نویسندگان | ||
| امیرسینا اسلامی راد1؛ محمدحسین سالاری فر* 2؛ مهدی رضایی1 | ||
| 1گروه روان شناسی دانشگاه بیرجند | ||
| 2گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند | ||
| چکیده | ||
| زمینه: شناخت را میتوان براساس موقعیت هیجانی، به شناخت سرد و شناخت داغ تقسیم کرد. شناخت سرد منطقی، تحلیلی و غیرهیجانی و شناخت داغ هیجانی و انگیزشی است. تمایز این دو نوع شناخت دارای ضرورت است و تنظیم آنها در کارکردهای روزمره و موقعیتهای پیچیده زندگی نقش قابل توجهی دارد. هدف: این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی تنظیم شناخت سرد و داغ برای نوجوانان و جوانان انجام شد. روش: این پژوهش در دو مرحلۀ انجام شد. مرحلۀ اول به تدوین بسته آموزشی تنظیم شناخت سرد و داغ اختصاص داشت. باتوجه به هدف، برای تدوین بسته آموزشی از پژوهش کیفی به روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. بدین منظور مبانی نظری و پژوهشی مرتبط، با هدف استخراج مفاهیم و مؤلفههای پرتکرار مورد تحلیل قرار گرفت. در مرحلۀ دوم، اعتبار بسته آموزشی به روش دلفی مورد آزمون قرار گرفت و شاخص روایی محتوایی بسته آموزشی بر مبنای نظر متخصصان محاسبه شد. یافتهها: بسته آموزشی حاضر در 8 جلسه تدوین شد و شامل 3 مؤلفه حلمسئله، تصمیمگیری و حافظه فعال است. مدت زمان هر جلسه 60 دقیقه در نظر گرفته شد. برای بررسی روایی بسته از دو شاخص نسبت روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) بر اساس نظر 15 متخصص روانشناسی محاسبه شد. نتایج نشان داد، شاخص CVR برای اهداف 88/0 و برای محتوا 72/0 و میانگین شاخص CVI برابر با 97/0 است که حاکی از روایی بالای بسته آموزشی تنظیم شناخت سرد و داغ است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت، تدوین این بسته گامی مهم در جهت تقویت حلمسئله، تصمیمگیری و حافظه فعال بهعنوان مؤلفههای مهم فرآیند یادگیری در موقعیتهای شناختی و هیجانی است. نتایج نشان داد، بسته آموزشی تنظیم شناخت سرد و داغ از روایی لازم برخوردار است و میتواند در محیطهای آموزشی و مداخلات بالینی مورد استفاده قرار گیرد. پیشنهاد میشود، اثربخشی این بسته در پژوهشهای بعدی بررسی شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شناخت سرد؛ شناخت داغ؛ تنظیم شناخت؛ تدوین بسته؛ اعتباریابی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 233 |
||