
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 321 |
تعداد مقالات | 3,359 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,677,580 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,649,025 |
تحلیل درونمایه و برونمایه تجربه عشق در دوران نوجوانی: مروری نظاممند | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.8948.1088 | ||
نویسندگان | ||
آرزو غفوری* 1؛ محمدمهدی شریعت باقری2؛ کیوان صالحی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار روان شناسی بالینی -تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار بخش تخصصی پژوهش و سنجش، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه: عشق پدیدهای است که برخی نوجوانان آن را تجربه میکنند. عشق یک سازه پیچیده با اهمیت غیرقابل انکار برای انسان و حوزه تحقیقاتی است که در دهههای گذشته بیشتر مطرح شده است. هدف: هدف این مطالعه، مرور نظاممند تحلیل درونمایه و برونمایه تجربه عشق در دوران نوجوانی است. روش: در این مطالعه با استفاده از روش مرور نظاممند، مقالات چاپ شده در حوزه پدیده عشق در دوران نوجوانی، در مجلات داخلی و خارجی که در پایگاههای science direct, ensani ,Magiran, SID و موتور جستجو scholar و بازه زمانی سال 2000 به بالا موجود بودند، نهایتاً 14 مقاله مرتبط و غیرتکراری شناسایی و وارد مطالعه شدند. براساس بیانیه پریزما، مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور تحلیل اسناد منتخب از راهبرد تحلیل محتوای کیفی اولزاید استفاده شد. یافتهها: پدیده عشق در نوجوانی در قالب دو دسته کلی درونمایه شامل: تاثیرات درونفردی، تجربه ، تغییرات پی در پی، ترجیحات نوجوانان در روابط عاشقانه، تفاوتها در نگرش به عشق و برونمایه شامل: تاثیر افسانههای عشق، احتمال تجربه عشق موفق، تاثیر خانواده، مسیرهای رشد روابط والد- فرزندی، تاثیر ارتباط با محیط و تاثیر بر روابط آینده دستهبندی شدند. با اینکه درونمایه مانند تغییرات هورمونی، میزان تکانشگری، تغییرات پیدرپی نوجوانان، میتواند زمینهساز بروز روابط عاشقانه در نوجوانان باشد، اما احساس کنترل شخصی بر رفتارها، عاملی قوی در خودمدیریتی نوجوانان است. میزان عشق دوطرفه در نوجوانان پسر بیشتر از دختران است. افراد درگیر در عشق پراگما که به مرور به تکامل میرسد، نسبت به بقیه انواع عشق، شادترند. داستانهای عاشقانه، محیط از جمله خانواده، شکل روابط والدگری بر پدیده عشق در دوران نوجوانی موثرند. طبق مرور سیستماتیک انجام شده، در مسائل عاشقانه، ارتباطات جنسی برای نوجوانان در اولویت نیست. نتیجهگیری: فرهنگسازی درباره توجه به پدیده عشق در دوره نوجوانی و آگاهسازی والدین، مربیان و نوجوانان، از طریق سیاستگذاریهای کلان در کتابهای درسی نوجوانان و آموزش نحوه مواجهه با این پدیده، از پیشنهادهای پایانی مقاله حاضر است. | ||
کلیدواژهها | ||
عشق؛ تحلیل درونمایه و برونمایه؛ دوران نوجوانی؛ مرور نظاممند؛ مطالعه مروری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |