
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 315 |
تعداد مقالات | 3,328 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,573,031 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,601,934 |
ضرورتی برای آغاز مطالعات زندگینگاری در ایران؛ نظریة «زندگینگاری»، گامی به سوی عرصهای بینرشتهای در تحقیقات علوم انسانی | ||
مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2025.8664.1576 | ||
نویسنده | ||
محبوبه شمشمیرگرها* | ||
استادیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی | ||
چکیده | ||
زندگینگاری، از اواخر قرن بیستم میلادی به نحوی روزافزون در مراکز علمی و پژوهشی، نهضتی عظیم و میانرشتهای به پا کرده و خصوصا در زمینههای مختلف دانشهای نوین، خصوصا علوم انسانی و اجتماعی، در شاخههایی نظیر مطالعات زنان و جنسیت، فرهنگی، استعماری و پسااستعمارگرایی، مورد توجه انتقادی قرار گرفته است. اما در ایران، با وجود دیرینگی سنت ثبت روایتهای زندگی، نه تنها خبری از شکلگیری مطالعات زندگینگاری نیست، بلکه حتی ضرورت و مفاهیم اساسی آن چندان درک نشده است. با هدف بازشناخت این مفهوم در هویتی مستقل، تاکید بر ضرورت آغاز این مطالعات و ارائه چشماندازی از آن در ایران، این مقاله در طرح ایدة زندگینگاری و زندگینویسی و ترسیم کلیات آن به نگارش درآمده تا با استفاده از روش کتابخانهای و برخی کتابها و مقالات روزِ دنیا با ملاحظات بومی، توصیفی از اصلیترین چارچوبهای نظری این عرصه را در سادهترین و کوتاهترین صورت ممکن ارائه دهد. «زندگینگاری» در برابر اصطلاحِ life writing درنظر گرفته شده تا به منزلة چتری فراگیر، همة آثاری را در بر گیرد که به نحوی، حاوی روایتی واقعگرایانه از زندگی بشر در انواع قالبها و رسانههای نوشتاری، دیداری، شنیداری و ترکیبی باشد. در عرصة فراخِ «زندگینگارهها»، «زندگینوشت»ها به طور خاص، طیف وسیعی از مکتوبات در شرح زندگی یا بخشهایی از آن را شامل میشود، که به طور روزافزون، گسترده، متنوع، دموکراتیک، بینرشتهای و انتقادی پیش میرود. اهمیت این مقاله، در گشایش دریچهای نو برای بازشناخت این قلمرو، در کنار دو قلمروِ روایی تاریخ و ادبیات، و گوشزدِ ضرورت رویکرد تحلیلی و انتقادی به آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
زندگینگاری؛ زندگینوشت؛ خود/زندگینامه؛ سرگذشتنامه؛ خاطرات | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |