
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 314 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,546,613 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,591,250 |
دگردیسی هویت: بیان هنری و دگرگونی فرهنگی در آثار اورهان پاموک - نام من سرخ و قلعه سفید | ||
مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2025.8638.1572 | ||
نویسندگان | ||
قتیبه قتیبه صالح فنجان1؛ علی سلامی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران(نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
این پژوهش به کنکاش در پیوند میان هنر و هویت فرهنگی در دو اثر برجسته اورهان پاموک، نویسنده نامدار ترک میپردازد. در رمانهای «نام من سرخ» و «قلعه سفید»، پاموک با ظرافت تمام، رویارویی سنت و مدرنیته را در بستر امپراتوری عثمانی به تصویر میکشد. با بهرهگیری از نظریههای استوارت هال، هومی بابا و آرجون آپادورای، این مطالعه نشان میدهد چگونه شخصیتهای داستان از راه هنر و دگرگونی درونی، با تأثیرات گوناگون فرهنگی کنار میآیند و هویتهای نوینی میآفرینند. در «نام من سرخ»، کشمکش میان هنر مینیاتور عثمانی و پرترهنگاری غربی، خود به ابزاری برای سازگاری فرهنگی بدل میشود. «قلعه سفید» نیز با روایت داستان یک دانشمند ایتالیایی و زندانبان عثمانیاش، نشان میدهد چگونه مرزهای هویتی در گذر زمان کمرنگ میشوند. این پژوهش همچنین آشکار میسازد که جهانی شدن، در عین تقویت دوگانگیهای کهن، راههایی برای فراروی از آنها نیز میگشاید. یافتههای این مطالعه بر این نکته تأکید دارد که هویت فرهنگی میتواند از راه گفتگوی خلاقانه میان عناصر سنتی و مدرن شکل گیرد، نه با نفی یا پذیرش مطلق یکی از آنها. این بینش به ویژه برای درک دگرگونیهای فرهنگی در جوامعی که تجربه مدرنیزاسیون سریع را از سر میگذرانند، راهگشاست. | ||
کلیدواژهها | ||
امپراتوری عثمانی؛ سنت هنری؛ مدرنیزاسیون/نوسازی؛ دورگهگی فرهنگی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 |