
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 329 |
تعداد مقالات | 3,439 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,042,867 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,834,356 |
بازنمایی جایگاه زنان درسوگواره های زرتشتی به استناد متن پهلوی ارداویرافنامه | ||
پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/jcrl.2025.7733.1131 | ||
نویسندگان | ||
سهیلا کامجو* 1؛ رضا معینی رودبالی2 | ||
1دانش آموخته دکتری تاریخ ایران قبل از اسلام، لار، ایران. | ||
2استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران. ایران. | ||
چکیده | ||
ارداویرافنامه از مکتوبات مهم فارسی میانه کهن زرتشتی است. بنظر می رسد این متن دینی متعلق به قرن ششم میلادی و زمان حکومت خسرو انوشیروان ساسانی (531-579م) بوده است که با هدف انتظام بخشی به ناهنجاری های اجتماعی و گناهان مذهبی نگاشته شده است. این متن، شرح سیر و سلوک شهودی موبدی بنام ویراف است که در معراج روحانی خود از احوال مردمان درگذشته باخبر شده و مجازاتها و پاداشهای آنان را مشاهده نموده است. در واقع فهم این متن گویای دغدغه متولیان امور دینی در باب معضلات اجتماعی و اعتقادی عصر ساسانی و نیاز جامعه به یاداوری مفاهیم اخلاقی و دینی است. جستار حاضر بر اساس رویکرد توصیفی تحلیلی و با تکیه بر ترجمه های موجود از منابع فارسی میانه کهن زرتشتی بر آن است تا جایگاه زنان سوگوار را به استناد متن پهلوی ارداویرافنامه مورد واکاوی قرار دهد و در پی پاسخ گویی به این پرسش است که دیدگاه متن ارداویرافنامه نسبت به زنان سوگوار چه بوده و متاثر از چه عواملی است؟ واکاوی متن، تصویر قابل تاملی از جایگاه زنان در سوگواری ها را ترسیم نموده است. بر اساس یافته های پژوهش، ارداویرافنامه را می توان عینی ترین مستند دینی زرتشتی دانست که با طرح دیدگاهی جنسیتی، زنان را عنصر اصلی برپایی مراسم سوگ دانسته و در قالب طرح مجازاتهای سهمگین نسبت به این مساله هشدار داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
زرتشتیان؛ زنان؛ سوگواری؛ ارداویرافنامه؛ مجازات | ||
مراجع | ||
ارداویرافنامه. (1391). بهشت و دوزخ در آیین مزدیسنا. ترجمه رحیم عفیفی. تهران: توس.
ارفعی، عبدالمجید. (1389). فرمان کوروش بزرگ. تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
امامی، نصرالله. (1369). مرثیهسرایی در ادبیات فارسی ایران. اهواز: جهاد دانشگاهی.
اوستا. (1379). گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه. تهران: مروارید.
اوشیدری، جهانگیر. (1386). دانشنامه مزدیسنا. تهران: مرکز.
بارتولومه، کریستیان. (1383). فرهنگ ایران باستان به انضمام ذیل آن، تهران: اساطیر.
باقری، مهری. (1398). دینهای ایرانی پیش از اسلام. تبریز: دانشگاه تبریز.
برک، لورای. (1385). روانشناسی رشد از نوجوانی تا پایان زندگی. ترجمه یحیی محمدی. چاپ پنجم. ج2. تهران: ارسباران.
بلوکباشی، علی. (1380). نخل گردانی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
بندهش. (1397). فرنبغ دادگی. گذارنده مهرداد بهار. تهران: طوس.
بهار، مهرداد. (1362). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: توس.
بهار، مهرداد. (1377). از اسطوره تا تاریخ. تهران: چشمه.
بیهقی، ابوالفضل محمد بن حسین. (1350). تاریخ بیهقی. تصحیح علیاکبر فیاض. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
پورداوود، ابراهیم. (1394). اوستا.ج4. تهران: نگاه.
پورداوود، ابراهیم. (1347). یشتها. تهران: طهوری.
ثعالبی، ابومنصور عبدالملک. (1368). تاریخ ثعالبی. ترجمه زتنبرگ. تهران: نقره.
دیویدسن، الگا. (1379). «سوگواری زنان بهعنوان اعتراض در شاهنامه»، ترجمه فرهاد عطایی. بخارا. ش 12.
رضی، هاشم. (1382). آیین مغان. پژوهشی درباره دینهای ایران باستان. تهران: سخن.
روایت پهلوی. (1367). متنی به زبان فارسی میانه (پهلوی ساسانی). ترجمه مهشید میرفخرایی. تهران: موسسه تحقیقات و مطالعات فرهنگی.
زرینکوب، عبدالحسین. (1375). جستجو در تصوف ایران. تهران: امیرکبیر.
سان، هووارد و دیگران. (1378). زندگی با رنگ. ترجمه نغمه صفاریان پور. تهران: حکایت.
شهزادی، رستم. (1380). مجموعه سخنرانیها. به کوشش مهرانگیز شهزادی تهران: بینا.
صد در نثر و صد در بندهش. (1909). بامانجی، سخن در اوستا و پهلوی. ملافیروز مدرسا. بمبئی: انجمن پارسی پانچای.
طبری، محمد بن جریر. (1375). تاریخ طبری. ترجمه ابوالقاسم پاینده. تهران: اساطیر.
فردوسی، ابوالقاسم. (1363). شاهنامه فردوسی. تصحیح ژول مول. ج2. تهران: آموزش انقلاب اسلامی.
کوپر، جی. سی. (1380). فرهنگ مصور نمادهای سنتی. ترجمه ملیحه کرباسیان. تهران: فرشاد.
گروه نویسندگان.(1364). روانشناسی رشد. ترجمه تورالدین رحمانیان. تهران: آگه.
مزداپور، کتایون و همکاران. (1394). ادیان و مذاهب در ایران باستان. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
مظاهری، علی. (1378). زندگی مسلمانان در قرون وسطی. ترجمه مرتضی راوندی. تهران: سپهر.
معین، محمد. (1338). مزدیسنا و ادب پارسی. تهران: دانشگاه تهران.
معین، محمد. (1375). فرهنگ معین. تهران: امیرکبیر.
مقدسی، ابوعبدالله محمد بن احمد. (1361). احسن التقاسیم فی معرفه والاقالیم. ترجمه علینقی منزوی. تهران: مؤلفان و مترجمان ایران.
میگل آنخل و دیگران. (1398). راهنمای پژوهشهای زرتشتی. ترجمه عسکر بهرامی. تهران: فرهنگ معاصر.
مینوی خرد. (1397). ترجمه احمد تفضلی. تهران: توس.
نرشخی، محمد بن جعفر. (1351). تاریخ بخارا. ترجمه ابونصر احمد بن محمد نصر قباوی. تصحیح مدرس رضوی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
وزیدگیهای زادسپرم. (1385). نگارش فارسی. آوانویسی. یادداشت واژهنامه. تصحیح متن از محمدتقی راشد محصل. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
وندیداد. (1382). مجموعه قوانین زرتشت یا وندیداد اوستا. گزارش دارمستتر. ترجمه موسی جوان. تهران: پیک ایران.
همیلتون، مالکوم. (1381). جامعهشناسی دین. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: تبیان.
هینلز، جان. (1388). اسطورههای ایرانی. ترجمه مهناز شایستهفر. تهران: مطالعات هنر اسلامی.
یسنا. (1356). گزارش پورداود. بخش دوم. تهران: دانشگاه تهران.
Sources and sources
(2011). Heaven and hell in the religion of Mazdasna. Translated by Rahim Afifi. Tehran: Tos..Ardaviraf nameh
.. Hillenbrandt,A(2015),death and disposal,hindu,the hindus encyclopedia of Hinduism. ed subdh Kapoor, cosmo publications,vol2,new delhi.
Arfai, Abdul Majid. (1389). Farman Cyrus the Great., Tehran: Center for the Great Islamic Encyclopedia..
Avesta. (1379). Report and research of Jalil Dostkhah. Tehran: Marvarrid..
Bagheri, Mehri. (2018). Iranian religions before Islam. Tabriz: Tabriz University Press..
Bahar, Mehrdad. (1362). A research in Iranian mythology. Tehran: Tos..
Bahar, Mehrdad. (1377). From myth to history. Tehran: Cheshme..
Bartholomew, Christian. (1383). The culture of ancient Iran including its following, Tehran: Asatir..
Beyhaqi, Abulfazl Muhammad bin Hossein. (1350). Beyhaqi history. Edited by Ali Akbar Fayaz. Mashhad: Press of Ferdowsi University of Mashhad..
Blokbashi, Ali. (2008). palm tree Tehran: Cultural Research Office..
Burke, Loray. (2015). Developmental psychology from adolescence to the end of life. Translated by Yahya Mohammadi. Fifth edition. C2. Tehran: Arsbaran..
Cooper, J. C. (1380). Illustrated culture of traditional symbols. Translated by Maliha Karbasian. Tehran: Farshad Publications..
Davidson, Olga. (1379). "Women's mourning as a protest in the Shahnameh", translated by Farhad Atai. Bukhara magazine. Number 12..
Emami, Nasrullah. (1369). Elegy in Iranian Persian literature. Ahvaz: Academic Jihad..
Ferdowsi, Abulqasem. (1363). Ferdowsi's Shahnameh Joule mol correction. C2. Tehran: Islamic Revolution Education..
Golan,A, (1991)myth and symbol,symbolism in prehistoric religions,Jerusalem.
Hamilton, Malcolm. (1381). Sociology of Religion. Translated by Mohsen Salasi. Tehran: Tebian..
Hinels, John. (2008). Iranian myths. Translated by Mahnaz Shaiste Far. Tehran: Institute of Islamic Art Studies..
His servant. (2017). giving birth Submitted by Mehrdad Bahar. Tehran: Tos..
Mazaheri, Ali. (1378). Muslim life in the Middle Ages. Translated by Morteza Ravandi. Tehran: Sepehr..
Mazdapour, Katayoun et al. (2014). Religions and religions in ancient Iran. Tehran: Organization for Studying and Compiling Humanities Books of Universities.
Menui Khord. (2017). Translated by Ahmad Tafzali. Tehran: Tos.
Miguel Angel and others. (2018). Zoroastrian research guide. Translated by Askar Bahrami. Tehran: Contemporary Culture..
Moghdisi, Abu Abdullah Muhammad bin Ahmad. (1361). Ahsan al-Taqasim in knowledge and regions. Translated by Alinghi Manzavi. Tehran: Authors and translators company of Iran..
Moin, Mohammad. (1338). Mazdasna and Persian literature. Tehran: Tehran University Press..
Moin, Mohammad. (1375). certain culture Tehran: Amir Kabir..
Narashkhi, Mohammad bin Jafar. (1351). History of Bukhara. Translated by Abu Nasr Ahmed bin Muhammad Nasr Qabawi. Corrected by Modares Razavi. Tehran: Iran Culture Foundation..
Nilson,s(2005) gender archaeology. In archaeology : the key concepts,London:routledge.
Oshidari, Jahangir. (2006). Mazdasna Encyclopaedia. Tehran: Center..
Pahlavi narration. (1367). A text in Middle Persian (Sasanian Pahlavi). Translated by Mahshid Mirfakhrai. Tehran: Institute of Research and Cultural Studies..
Pordawood, Ibrahim. (1347). yachts Tehran: Tahori Publications..
Pordawood, Ibrahim. (2014). Avesta. Volume 4, Tehran: Negah..
Razi, Hashem. (1382). Mughan religion A research about the religions of ancient Iran. Tehran: Sokhn..
-Richard,A(1961)Death,the after life other lost things,encyclopedia of Hinduism,ed. constance A.jones and james d.ryan,in fobase publishing,vol 2,new York.....
Sad in nasr and sad in bindahesh. (1909). Bamanji, speech in Avesta and Pahlavi. Malafirouz Madrasah. Bombay: Parsi Panchay Society Publications..
Shahrzadi, Rostam. (2008). Collection of lectures. By Mehrangiz Shahzadi, Tehran: Bina..
Sun, Howard and others. (1378). Life with color. Translation of the song by Safarianpour. Tehran: Anecdote
Tabari, Mohammad bin Jarir. (1375). History of Tabari. Translated by Abolghasem Payandeh. Tehran: Asatir Publishing House..
Thaalabi, Abu Mansour Abdul Malik. (1368). The history of Taalbi. Translated by Zettenberg. Tehran: Silver.
Vendidad. (1382). Zoroastrian rule set or Avestan Vendidad. Darmstadter report. Translated by Musa Javan. Tehran: Courier of Iran..
Writers group. (1364). Developmental psychology. Translated by Turaldin Rahmanian. Tehran: Ad.
Yesna. (1356). Portwood report. The second part. Tehran: University of Tehran Printing and Publishing Institute..
Zadsperm swellings. (2006). Farsi writing. phonetic writing Glossary notes. Text correction by Mohammad Taghi Rashid Mozal. Tehran: Research Institute of Humanities and Cultural Studies..
Zarin Koob, Abdul Hossein. (1375). Search in Iranian Sufism. Tehran: Amir Kabir.. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 241 |