
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 314 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,546,631 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,591,253 |
راهکارهای توسعۀ حرفهای با تأکید بر رفتار کاری نوآورانه معلمان تربیت بدنی استان خراسان جنوبی | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1403، صفحه 37-56 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.8364.1067 | ||
نویسندگان | ||
محمد رمضانی1؛ سیده عذرا میرکاظمی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند | ||
2دانشیار گروه علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
زمینه: معلمان تربیت بدنی از عناصر مهم آموزش و تربیت در زمینۀ فعالیت بدنی و ارتقاء سلامتی هستند که با توجه به جامعۀ در حال تغییر، توسعۀ حرفهای مبتنی بر نوآوریهای روز، به بخش اجتنابناپذیر زندگی حرفهای آنها تبدیل گردیده است. هدف: هدف از این پژوهش، کشف راهکارهای توسعۀ حرفهای با تأکید بر رفتار کاری نوآورانه معلمان تربیت بدنی استان خراسان جنوبی بود. روش: روش پژوهش حاضر، کیفی و با رویکرد اکتشافی بود؛ که پژوهشگر طی مصاحبه با معلمان تربیت بدنی به بررسی راهکارهای توسعۀ حرفهای با تأکید بر رفتار کاری نوآورانه پرداخت. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیۀ معلمان تربیت بدنی استان خراسان جنوبی در سال 1404-1403 بود. نمونههای این پژوهش بهصورت هدفمند بر اساس سابقۀ کاری، مدرک تحصیلی و آشنایی با مباحث نوآوری انتخاب شد. لذا جمعآوری دادهها به وسیلۀ مصاحبۀ نیمهساختاریافته تا زمانی که اشباع دادهها حاصل گردید، ادامه یافت که از طریق مصاحبه با 14 نفر از معلمان تربیت بدنی استان خراسان جنوبی، اشباع نظری حاصل شد؛ اما برای اعتباربخشی به دادهها، فرآیند مصاحبه تا 19 نفر ادامه یافت. اطلاعات بهدست آمده از مصاحبهها با استفاده از روش بنیادبخشی نظریه گلیزر و نرمافزار MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: تجزیه و تحلیل مصاحبههای انجام شده در قالب کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به شناسایی 311 گزاره گردید. کدهای حاصل از مصاحبهها در قالب، 34 کد محوری و 5 کد انتخابیِ راهبردهای حمایتی سازمان (9 راهکار)، ارزیابی و خودآگاهی (4 راهکار)، دورههای آموزشی (11 راهکار)، امکانات و فناوریهای آموزشی (4 راهکار) و فرهنگ جامعه (6 راهکار) بهعنوان راهکارهای توسعه حرفهای معلمان تربیتبدنی با تأکید بر رفتار کاری نوآورانه تبیین گردید. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر سیاستگذاران و برنامهریزان آموزش و پرورش میتوانند با بهرهگیری از راهکارهای ارائه شده، اهداف از پیش تعیین شده مربوط به حوزۀ معلمان تربیت بدنی را متناسب با نیازهای روز محقق سازند و تأثیرات منفی نبود راهکارهای توسعۀ حرفهای با تأکید بر رفتار کاری نوآورانه برای معلمان تربیت بدنی را تعدیل نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه حرفهای؛ معلمان تربیت بدنی؛ رفتار کاری؛ استان خراسان جنوبی؛ نظریۀ داده بنیاد | ||
مراجع | ||
Azimovna, F. M., & Ugli, F. R. A. (2022). Develop the professional skills of future physical education teachers and manage the physical culture movement of students. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 3(1), 275-283. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/6Z2PG Baharuddin, M. F., Masrek, M. N., & Shuhidan, S. M. (2019). Innovative work behaviour of school teachers: A conceptual framework. International E-Journal of Advances in Education, 5(14), 213-221. http://dx.doi.org/10.18768/ijaedu.593851 Belgin, T. U. R. A., & Akbaşli, S. (2022). Factors affecting innovative work behaviors of teachers from the perspective of organizational intelligence. Journal of Qualitative Research in Education, 22(29), 203-234. http://dx.doi.org/10.14689/enad.29.8 Biranvand, S., & Razavi, S. M. H. (2023). Designing a professional development model for physical education teachers based on self-improvement with a qualitative approach. Human Resource Management in Sports, 10(2), 447-463. https://doi.org/10.22044/shm.2023.13115.2549 Dexqonov, B. (2023). Preparation of future physical education teachers for innovative activities. Models and Methods in Modern Science, 2(12), 82-86. https://doi.org/10.5281/zenodo.10162732 Duncan, C. A., & Bellar, D. M. (2015). Let's make physical education more physical and more educational. Strategies, 28(2), 3-6. https://doi.org/10.1080/08924562.2014.1001103 Emadi, S., Alizadeh, Z., & Gholami, A. (2023). Developing a professional development framework of physical education teachers with an interpretative structural approach. Journal of Transcendent Education, 3(3), 107-119. https://doi.org/10.30495/ee.2024.1988033.1177 Fairman, J. C., Smith, D. J., Pullen, P. C., & Lebel, S. J. (2023). The challenge of keeping teacher professional development relevant. Professional Development in Education, 49(2), 197-209. https://doi.org/10.1080/19415257.2020.1827010 Ghafoori, A., & Farshadnia, Y. (2024). Lived experience of work and technology teachers from design and using of infographic lesson plans in blended learning: A phenomenological study. Qualitative Research in Behavioral Sciences (QRBS), 3(1), 25-36. https://qrbs.birjand.ac.ir/article_2990.html?lang=en Gong, Y., MacPhail, A., & Guberman, A. (2023). Professional learning and development needs of chinese university-based physical education teacher educators. European Journal of Teacher Education, 46(1), 154-170. https://doi.org/10.1080/02619768.2021.1892638 Guskey, T. R. (2002). Professional development and teacher change. Teachers and Teaching, 8(3), 381-391. https://doi.org/10.1080/135406002100000512 Huong, V. T. M. (2020). Factors affecting instructional leadership in secondary schools to meet vietnam's general education innovation. International Education Studies, 13(2), 48-60. http://dx.doi.org/10.5539/ies.v13n2p48 Kahrazahi, M., & Barahoei Moghadam, N. (2023). The level of attention to the five dimensions of health in the content of experimental science textbooks at elementary schools. Qualitative Research in Behavioral Sciences (QRBS), 1(2), 47-56. https://doi.org/10.22077/qrbs.2023.5726.1015 Keay, J. (2006). Collaborative learning in physical education teachers’ early-career professional development. Physical Education and Sport Pedagogy, 11(3), 285-305. https://doi.org/10.1080/17408980600986322 Kilag, O. K. T., Bariquit, I. A., Glipa, C. G., Ignacio, R. A. R. A., Alvez, G. U., Guilot, R. T., & Sasan, J. M. (2023). Implication of individual plan for professional development (ippd) on teachers’ professional development and career advancement. Basic and Applied Education Research Journal, 4(1), 12-18. http://dx.doi.org/10.11594/baerj.04.01.02 Liu, Y., & Serrano, E. D. (2023). Social identity and innovative behavior towards a relevant development program for pe teachers. The Educational Review Usa, 7(4), 500-504. http://dx.doi.org/10.26855/er.2023.04.020 Meraji, M., Ghafouri, F., Keshgar, S., & Javadipour, M. (2023). Investigating the factors affecting the improvement of educational innovation of physical education teachers. Research on Educational Sport, 10(29), 99-126. https://res.ssrc.ac.ir/article_3012_en.html Messmann, G., & Mulder, R. H. (2012). Development of a measurement instrument for innovative work behaviour as a dynamic and context-bound construct. Human Resource Development International, 15(1), 43-59. https://doi.org/10.1080/13678868.2011.646894 Moslehi, L., & Davari, F. (2024). Presenting a qualitative model of professional development of student teachers in the field of physical education. Educational and Scholastic Studies, 12(4), 83-110. https://journals.cfu.ac.ir/article_3446.html?lang=en Nabi, G., Liñán, F., Fayolle, A., Krueger, N., & Walmsley, A. (2017). The impact of entrepreneurship education in higher education: A systematic review and research agenda. Academy of Management Learning & Education, 16(2), 277-299. https://doi.org/10.5465/amle.2015.0026 Palamarchuk, O., Gurevych, R., Maksymchuk, B., Gerasymova, I., Fushtey, O., Logutina, N., ... & Maksymchuk, I. (2020). Studying innovation as the factor in professional self-development of specialists in physical education and sport. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(4), 118-136. http://dx.doi.org/10.18662/rrem/12.4/337 Razmjooei, P., Bozorginezhad, K., & Zarei, R. (2018). The impact of teaching lesson study on teachers' professional development and critical thinking. Teacher Professional Development, 3(2), 35-58. https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_698.html?lang=en Salmerón Aroca, J. A., Moreno Abellán, P., & Martínez De Miguel López, S. (2022). Teachers' professional development and intelligent ways of coping with it: A systematic review in elementary and middle school education. Journal of Intelligence, 11(1), 1-18. https://doi.org/10.3390/jintelligence11010001 Sancar, R., Atal, D., & Deryakulu, D. (2021). A new framework for teachers’ professional development. Teaching and Teacher Education, 101, 103305. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103305 Shahzadeh Teymourlu, H., Khodayari, A., noorbakhsh, M., & Alidoust Ghahfarokhi, E. (2020). Developing an empowerment model of physical education teachers with emphasis of i.r iran's 1404 vision document. Research on Educational Sport, 8(18), 91-112. https://journals.ssrc.ac.ir/article_2067.html?lang=en Stemler, S. (2000). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 7(1), 1-17. https://doi.org/10.7275/z6fm-2e34 Vermeulen, M., Kreijns, K., & Evers, A. T. (2022). Transformational leadership, leader-member exchange and school learning climate: Impact on teachers’ innovative behaviour in the Netherlands. Educational Management Administration & Leadership, 50(3), 491-510. https://doi.org/10.1177/1741143220932582 Zhao, J. (2010). School knowledge management framework and strategies: The new perspective on teacher professional development. Computers in Human Behavior, (2)26, 168-175. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.10.009 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 130 |