
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 325 |
تعداد مقالات | 3,414 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,933,048 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,771,612 |
تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی کاهش وابستگی آسیبزا به فضای مجازی در نوجوانان | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1403، صفحه 99-118 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.8252.1060 | ||
نویسندگان | ||
زهرا مهاجر بعد1؛ محسن اصغری نکاح* 2؛ ابوالفضل بخشی پور3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
2دانشیار گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استادیار گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه: نوجوانی دورهای مهم در گسترۀ زندگی است که کیفیت عملکرد در آن میتواند بر سلامت روان در بزرگسالی افراد بسیار مؤثر باشد. در حال حاضر زندگی همۀ افراد بهویژه نوجوانان پیوندی جدانشدنی و عمیق با فضای مجازی دارد که میتوان برای آن فرصتها و آسیبهای متعددی را در نظر گرفت. با توجه به حساسیت دورۀ نوجوانی طراحی مداخلاتی کارآمد و به روز و مبتنی بر فرهنگ در زمینۀ کاهش وابستگی آسیبزا به فضای مجازی در نوجوانان مورد تأکید است. هدف: این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی بستۀ آموزشی کاهش وابستگی آسیبزا به فضای مجازی در نوجوانان انجام گردید. روش: روش این پژوهش از نوع کیفی و به روش سنتزپژوهی آمیخته بود. بهمنظور طراحی بستۀ آموزشی، از نتایج و مبانی نظری موجود در پژوهشهای انجام شده استفاده گردید. برای کسب اطمینان از روایی مطلوب بستۀ آموزشی، از روش روایی محتوایی با استفاده از مدل لاوشه با پانل خبرگان 10 نفری شامل متخصصان حوزۀ روانشناسی و علوم تربیتی و از دو ضریب کمی نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی استفاده شد. یافتهها: بر اساس پژوهشهای انجام شده بستۀ آموزشی در قالب 9 جلسه تدوین شد. دو ضریب کمی نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی به ترتیب 94/0 و 79/0 محاسبه گردید. این پژوهش نشان داد که کلیۀ جلسات بستۀ طراحی شده ضروری است و محتوای کلیۀ جلسات، کاملاً مرتبط و یا مرتبط با اهداف تشخیص داده شد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بستۀ آموزشی کاهش وابستگی آسیبزا به فضای مجازی در نوجوانان از روایی محتوایی مناسب برخوردار است و روایی و پایایی لازم را برای انجام کارهای مشاوره و پژوهش دارد. بهعبارتی بستۀ آموزشی تدوین شده در کاهش وابستگی آسیبزا به فضای مجازی در نوجوانان مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
بستۀ آموزشی؛ اعتباریابی؛ وابستگی؛ فضای مجازی؛ نوجوانان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 356 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 155 |