
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 314 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,546,640 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,591,253 |
تجربۀ زیستۀ استادیاران نواستخدام از قلدری در دانشگاه: تحلیل پیامدها و راهبردهای مقابلهای | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1403، صفحه 57-74 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.8507.1077 | ||
نویسندگان | ||
سجاد رضائی* 1؛ مائده شعبانی2؛ علی پورصفر3؛ ایرج شاکری نیا1 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت. ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت. ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه گیلان، رشت. ایران | ||
چکیده | ||
زمینه: امروزه قلدری سازمانی یکی از معضلات جدی در محیطهای آموزشی است و میتواند پیامدهای روانی، جسمانی و سازمانی متعددی برای قربانیان به همراه داشته باشد. هدف: این پژوهش با هدف بررسی پیامدهای قلدری سازمانی برای استادیاران نواستخدام و راهبردهای مقابلهای آنان در محیط دانشگاهی انجام شده است. این پژوهش به دنبال شناسایی و تحلیل این پیامدها و راهکارهای اتخاذی اعضاء هیئت علمی برای مقابله با این پدیده است. روششناسی: روش پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود. شرکتکنندگان پژوهش را استادیاران نواستخدام دانشگاه گیلان که به باور خود مورد قلدری واقع شده بودند، در سال 1401 تشکیل دادند. روش نمونهگیری پژوهش حاضر هدفمند و گلوله برفی بود و دادهها از طریق مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با 16 مرد و 8 زن، جمعآوری شد و نمونهگیری تا اشباع نظری ادامه داشت. دادهها به روش هفت مرحلهای کلایزی تحلیل شد. یافتهها: از تحلیل دادهها، 15 کد باز، 4 مقوله فرعی و 2 مضمون اصلی بهدست آمد. مضامین اصلی برای پیامدهای قلدری سازمانی شامل پیامدهای فردی و پیامدهای سازمانی بودند. مقولات مربوط به پیامدهای فردی، شامل پیامدهای جسمی و پیامدهای روانشناختی و مقولات مربوط به پیامدهای سازمانی، شامل کاهش بهرهوری و تضعیف فرهنگ سازمانی بود. همچنین، 13 کد باز، 4 مقوله فرعی و 2 مضمون اصلی از راهبردهای مقابلهای با قلدری سازمانی بهدست آمد که مضامین اصلی شامل راهبردهای مقابلهای فردی با مقولات پذیرش و کنارهگیری و دریافت حمایت اجتماعی با مقولات جستجوی حمایت از همتایان و جستجوی حمایت در خانواده بود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که قلدری سازمانی تأثیرات منفی عمیقی بر سلامت جسمانی و روانی اعضاء هیئت علمی دانشگاه دارد. این پیامدها شامل سردرد، حملات میگرنی و غیره میباشد. از سوی دیگر تجربۀ مورد قلدری واقع شدن، منجر به پیامدهای سازمانی از جمله کاهش بهرهوری افراد و تضعیف فرهنگ سازمانی در دانشگاه میشود. مقابلۀ مؤثر با این پدیده نیازمند ایجاد محیطهای حمایتی و آموزشی، تقویت مدیریت تعارض و افزایش آگاهی نسبت به پیامدهای قلدری است تا افراد قادر به واکنش مؤثرتر و مثبتتری باشند. همچنین نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی همکاران و خانواده نقش کلیدی در کاهش اثرات منفی این پدیده ایفا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
قلدری سازمانی؛ پدیدارشناسی؛ راهبردهای مقابلهای؛ پیامدها؛ دانشگاه | ||
مراجع | ||
Adiyaman, D., & Meier, L. L. (2021). Short-term effects of experienced and observed incivility on mood and self-esteem. Work & Stress, 36(2), 133-146. https://doi.org/10.1080/02678373.2021.1976880 Akbari Bourang, M., & Samirapour, S. (2021). Qualitative data analysis with a phenomenological approach (based on Colaizzi's method). Birjand University Press. https://www.gisoom.com/book/11689731 Attell, B. K., Brown, K. K., & Treiber, L. A. (2017). Workplace bullying, perceived job stressors, and psychological distress: Gender and race differences in the stress process. Social science research, 65, 210-221. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2017.02.001 Balducci, C., Fraccaroli, F., & Schaufeli, W. B. (2011). Workplace bullying and its relation with work characteristics, personality, and post-traumatic stress symptoms: An integrated model. Anxiety, Stress, & Coping, 24(5), 499-513. https://doi.org/10.1080/10615806.2011.555533 Barlow, D. H. (2002). Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic (2nd ed.). Guilford Press. https://psycnet.apa.org/record/2001-05896-000 Branch, S., Ramsay, S., & Barker, M. (2013). Workplace bullying, mobbing and general harassment: A review. International Journal of Management Reviews, 15(3), 280-299. https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2012.00339.x Cassell, M. A. (2011). Bullying in Academe: Prevalent, significant, and incessant. Contemporary Issues in Education Research, 4(5), 33-44. https://www.proquest.com/docview/868724932?sourcetype=Scholarly%20Journals Chowdhury, S. R., Kabir, H., Akter, N., Iktidar, M. A., Roy, A. K., Chowdhury, M. R., & Hossain, A. (2023). Impact of workplace bullying and burnout on job satisfaction among bangladeshi nurses: A cross-sectional study. Heliyon, 9(2), e13162. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e13162 Cook, C. R., Williams, K. R., Guerra, N. G., Kim, T. E., & Sadek, S. (2010). Predictors of bullying and victimization in childhood and adolescence: A meta-analytic investigation. School psychology quarterly, 25(2), 65-83. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0020149 Einarsen, S., Hoel, H., Zapf, D., & Cooper, C. L. (2020). Bullying and harassment in the workplace: Developments in theory, research, and practice. CRC Press. https://books.google.com/books/about/Bullying_and_Harassment_in_the_Workplace.html?id=tll0zAEACAAJ Elazzazy, O. M. (2023). The moderating role of workplace social support in the relationship between workplace bullying and job performance. Journal of System and Management Sciences, 13(2), 529-542. https://www.aasmr.org/jsms/Vol13/No.2/vol.13.2.36.pdf Fogg, P. (2008). Academic bullies. Chronicle of Higher Education, 55(3), B10. https://eric.ed.gov/?id=EJ814298 Greenberg, J. (1990). Organizational justice: Yesterday, today, and tomorrow. Journal of Management, 16(2), 399-432. https://doi.org/10.1177/014920639001600208 Guba, E. G. (1981). Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries. Educational Communication and Technology, 29(2), 75-91. https://link.springer.com/article/10.1007/BF02766777 Keashly, L., & Neuman, J. H. (2010). Faculty experiences with bullying in higher education: Causes, consequences, and management. Administrative Theory & Praxis, 32(1), 48-70. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2753/ATP1084-1806320103 King, C., & Piotrowski, C. (2015). Bullying of educators by educators: Incivility in higher education. Contemporary Issues in Education Research (CIER), 8(4), 257-262. https://doi.org/10.19030/cier.v8i4.9434 Kowalski, R. M., & Limber, S. P. (2013). Psychological, physical, and academic correlates of cyberbullying and traditional bullying. The Journal of Adolescent Health : Official Publication of The Society for Adolescent Medicine, 53(1), S13-S20. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2012.09.018 Lever, I., Dyball, D., Greenberg, N., & Stevelink, S. A. (2019). Health consequences of bullying in the healthcare workplace: A systematic review. Journal of Advanced Nursing, 75(12), 3195-3209. https://doi.org/10.1111/jan.13986 Lewis, D. (2004). Bullying at work: The impact of shame among university and college lecturers. British Journal of Guidance & Counselling, 32(3), 281-299. https://doi.org/10.1080/03069880410001723521 Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. SAGE, Thousand Oaks, 289-331. http://dx.doi.org/10.1016/0147-1767(85)90062-8 Lutgen- Sandvik, P., Tracy, S. J., & Alberts, J. K. (2007). Burned by bullying in the American workplace: Prevalence, perception, degree and impact. Journal of Management Studies, 44(6), 837-862. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2007.00715.x Namie, G. (2021). 2021 Workplace bullying survey results. Workplace Bullying Institute. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.14486.88647 Nielsen, M. B., & Einarsen, S. (2012). Outcomes of exposure to workplace bullying: A meta-analytic review. Work & Stress, 26(4), 309-332. https://doi.org/10.1080/02678373.2012.734709 Prevost, Ch., & Hunt, E. (2018). Bullying and mobbing in academe: A literature. European Scientific Journal, 14(8), 15. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2018.v14n8p1 Rai, A., & Agarwal, U. A. (2017). Exploring the process of workplace bullying in Indian organizations: A grounded theory approach. South Asian Journal of Business Studies, 6(2), 247-273. https://doi.org/10.1108/SAJBS-07-2016-0067 Rodríguez‐Muñoz, A., Moreno‐Jiménez, B., Sanz Vergel, A. I., & Garrosa Hernández, E. (2010). Post‐Traumatic symptoms among victims of workplace bullying: Exploring gender differences and shattered assumptions. Journal of Applied Social Psychology, 40(10), 2616-2635. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2010.00673.x Salin, D. (2003). Ways of explaining workplace bullying: A review of enabling, motivating and precipitating structures and processes in the work environment. Human Relations, 56(10), 1213-1232. https://doi.org/10.1177/00187267035610003 Salin, D., & Notelaers, G. (2017). The effect of exposure to bullying on turnover intentions: The role of perceived psychological contract violation and benevolent behaviour. Work & Stress, 31(4), 355-374. https://doi.org/10.1080/02678373.2017.1330780 Sepahvand, R., Jad, A., Fathi Chegani, M., Sephond, F., & Massoud, M. (2020). The relationship between organizational bullying and organizational silence with the mediating role of psychological contract failure. Knowledge and Research in Applied Psychology, 21(2), 84-92. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jsrp/Article/893929/FullText Shabani, M., Rezaei, S., Poursafar, A., & Shakerinia, I. (2023). Investigating the formation factors of organizational bullying in the university: The lived experience of young assistant professors of guilan university. Journal of Iranian Higher Education, 15(2), 44-65. https://www.sid.ir/paper/1430428/en Trépanier, S. G., Fernet, C., & Austin, S. (2013). Workplace bullying and psychological health at work: The mediating role of satisfaction of needs for autonomy, competence and relatedness. Work & Stress, 27(2), 123-140. https://doi.org/10.1080/02678373.2013.782158 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 171 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58 |