
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 325 |
تعداد مقالات | 3,414 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,933,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,771,613 |
تجربۀ زیستۀ استادیاران نواستخدام از قلدری در دانشگاه: تحلیل پیامدها و راهبردهای مقابلهای | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1403، صفحه 57-74 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.8507.1077 | ||
نویسندگان | ||
سجاد رضائی* 1؛ مائده شعبانی2؛ علی پورصفر3؛ ایرج شاکری نیا1 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت. ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت. ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه گیلان، رشت. ایران | ||
چکیده | ||
زمینه: امروزه قلدری سازمانی یکی از معضلات جدی در محیطهای آموزشی است و میتواند پیامدهای روانی، جسمانی و سازمانی متعددی برای قربانیان به همراه داشته باشد. هدف: این پژوهش با هدف بررسی پیامدهای قلدری سازمانی برای استادیاران نواستخدام و راهبردهای مقابلهای آنان در محیط دانشگاهی انجام شده است. این پژوهش به دنبال شناسایی و تحلیل این پیامدها و راهکارهای اتخاذی اعضاء هیئت علمی برای مقابله با این پدیده است. روششناسی: روش پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود. شرکتکنندگان پژوهش را استادیاران نواستخدام دانشگاه گیلان که به باور خود مورد قلدری واقع شده بودند، در سال 1401 تشکیل دادند. روش نمونهگیری پژوهش حاضر هدفمند و گلوله برفی بود و دادهها از طریق مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با 16 مرد و 8 زن، جمعآوری شد و نمونهگیری تا اشباع نظری ادامه داشت. دادهها به روش هفت مرحلهای کلایزی تحلیل شد. یافتهها: از تحلیل دادهها، 15 کد باز، 4 مقوله فرعی و 2 مضمون اصلی بهدست آمد. مضامین اصلی برای پیامدهای قلدری سازمانی شامل پیامدهای فردی و پیامدهای سازمانی بودند. مقولات مربوط به پیامدهای فردی، شامل پیامدهای جسمی و پیامدهای روانشناختی و مقولات مربوط به پیامدهای سازمانی، شامل کاهش بهرهوری و تضعیف فرهنگ سازمانی بود. همچنین، 13 کد باز، 4 مقوله فرعی و 2 مضمون اصلی از راهبردهای مقابلهای با قلدری سازمانی بهدست آمد که مضامین اصلی شامل راهبردهای مقابلهای فردی با مقولات پذیرش و کنارهگیری و دریافت حمایت اجتماعی با مقولات جستجوی حمایت از همتایان و جستجوی حمایت در خانواده بود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که قلدری سازمانی تأثیرات منفی عمیقی بر سلامت جسمانی و روانی اعضاء هیئت علمی دانشگاه دارد. این پیامدها شامل سردرد، حملات میگرنی و غیره میباشد. از سوی دیگر تجربۀ مورد قلدری واقع شدن، منجر به پیامدهای سازمانی از جمله کاهش بهرهوری افراد و تضعیف فرهنگ سازمانی در دانشگاه میشود. مقابلۀ مؤثر با این پدیده نیازمند ایجاد محیطهای حمایتی و آموزشی، تقویت مدیریت تعارض و افزایش آگاهی نسبت به پیامدهای قلدری است تا افراد قادر به واکنش مؤثرتر و مثبتتری باشند. همچنین نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی همکاران و خانواده نقش کلیدی در کاهش اثرات منفی این پدیده ایفا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
قلدری سازمانی؛ پدیدارشناسی؛ راهبردهای مقابلهای؛ پیامدها؛ دانشگاه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 624 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 140 |