
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 314 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,546,562 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,591,241 |
عوامل کلیدی رضایتمندی دانشجویان از آموزش به شیوه الکترونیکی: با رویکرد فراترکیب | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 10، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.8434.1070 | ||
نویسندگان | ||
فریبا زارعی1؛ سعید آیباغی اصفهانی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران | ||
2دکتری مدیریت رفتار سازمانی و منابع انسانی، عضو هیات علمی گروه مدیریت، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه: آموزش به شیوه الکترونیکی در چند دهه اخیر سیستم آموزشی را با انقلابی عظیم مواجه کرده است. یکی از مهمترین شاخصههای کیفیت آموزش به شیوه الکترونیکی، رضایتمندی است که در موفقیت دورهها نقش حائز اهمیتی ایفا مینماید. تدریس به عنوان مهمترین فعالیت آموزشی، نقش کلیدی در عملکرد مؤثر نظامهای آموزشی و بهبود کیفیت یادگیری و در نهایت رضایتمندی دانشجویان دارد. تدریس اثر بخش اساتید و رویکرد عمیق دانشجویان به یادگیری، میتواند از زمینههای تعیینکننده کیفیت یادگیری و رضایتمندی باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل کلیدی رضایتمندی دانشجویان از آموزش به شیوه الکترونیکی و متعاقبا ارائه یک الگو انجام شده است. روش: تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش حاضر به روش آمیخته اکتشافی انجام گرفته است. در بخش تحلیل کیفی از رویکرد فراترکیب کیفی به منظور اعمال بازنگریهای عمیق و دقیق در حیطه مورد بررسی استفاده شده است. بدینصورت که برمبنای جستجوهای نظاممند صورت گرفته ۳۲۶۶ مقاله شناسایی شد که پس از ارزیابیهای نهایی این تعداد به ۳۲ مقاله تقلیل یافت. در نهایت پژوهشهای منتخب با استفاده از کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و به کمک روش کمی آنتروپی شانون میزان اهمیت و اولویت هر یک از کدهای شناسایی شده مشخص گردید. یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، کدهای تعامل دانشجو-دانشجو، تعامل دانشجو-استاد، امکانات ارتباطی پیشرفته در پلتفرمهای آموزشی، مدیریت زمان و توجه به تنوع روشها و فعالیتهای یادگیری بیشترین ضریب اهمیت را در رضایتمندی دانشجویان از آموزش به شیوه الکترونیکی داشتند. نتیجهگیری: در این پژوهش، الگوی عوامل کلیدی رضایتمندی دانشجویان از آموزش به شیوه الکترونیکی در قالب هشت دسته شامل عوامل مرتبط با ارتباطات، عوامل مرتبط با محتوا، عوامل فنی، عوامل انسانی، عوامل سازمانی، عوامل حمایتی، عوامل مرتبط با فنون تعلیم و پیامدها ارائه گردید که میتواند راهگشای طراحان و سیاستگذاران آموزش عالی در راستای بهبود اجرای دورههای آموزش به شیوه الکترونیکی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش به شیوه الکترونیکی؛ رضایت از آموزش؛ آموزش عالی؛ فراترکیب کیفی؛ پژوهش آمیخته اکتشافی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 208 |