| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 346 |
| تعداد مقالات | 3,642 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,717,560 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,152,079 |
نقشآفرینی شبکه دسترسی در پویایی اقتصادی و تحرک اشتغال روستایی (موردمطالعه: شهرستان اسدآباد) | ||
| روستا و توسعه پایدار فضا | ||
| مقاله 7، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 23، مهر 1404، صفحه 155-172 اصل مقاله (1.34 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/vssd.2025.8178.1274 | ||
| نویسندگان | ||
| ناصر شفیعی ثابت* 1؛ سیاوش مرادی مکرم2 | ||
| 1دانشیار، گروه جغرافیای انسانی و آمایش، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| 2گروه جغرافیای انسانی و آمایش، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| شبکه دسترسی روستایی بهعنوان یک زیرساخت اساسی برای افزایش پویایی اقتصادی و تحرک اشتغال عمل میکنند. بااینحال، بسیاری از مناطق روستایی، از جمله مناطق روستایی موردمطالعه، با چالشهای بسیار فراوانی مانند نرخ بالای بیکاری، نوسانات جمعیتی ناشی از مهاجرت از روستا به شهر، سوءمدیریت منابع تولید، سطح پایین بهرهوری عوامل تولید، و ناکافی بودن اقتصادی و اجتماعی روبهرو هستند. زیرساخت این پژوهش بهمنظور بررسی این چالشها و پر کردن شکاف میان وضعیت مطلوب و فعلی مناطق روستایی شهرستان اسدآباد، به بررسی نقش شبکه دسترسی روستایی در افزایش پویایی اقتصادی و تحرک اشتغال در مناطق روستایی این شهرستان میپردازد. این پژوهش توصیفی - تحلیلی و کمی بر اساس پرسشنامه به بررسی رابطه میان متغیرهای تأثیرگذار و تأثیرپذیر پژوهش در چارچوب 8 شاخص در سطح 30 روستا و 368 خانوار بهشکل تصادفی میپردازد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ با ضرایب 769/0 و 741/0 به ترتیب برای شبکه دسترسی روستایی و پویایی اقتصادی و تحرک اشتغال ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. یافتهها حاکی از تأثیر مثبت و معنادار شبکه دسترسی روستایی بر پویایی اقتصادی و تحرک اشتغال است. علاوه بر این، آزمونهای t نشانمیدهد که تنها خدمات و کیفیت شبکه دسترسی روستایی بهطور قابلتوجهی بر پویایی اقتصادی و تحرک اشتغال تأثیر نمیگذارد، در حالی که دیگر متغیرها رابطه معناداری را نشان میدهند. چونکه کوهستانی بودن، شیب تند راهها، آسفالت نامناسب، آسیبهای جادهای بر اثر یخبندان در زمستان و غیره باعث میشود راهها کیفیت لازم نداشته باشند. بنابراین، این مطالعه نتیجهگیری میکند که شبکه دسترسی روستایی با افزایش درآمد، کاهش هزینهها، جذب سرمایهگذاری، افزایش تحرک اشتغال و تنوع بخشیدن به فعالیتهای اقتصادی، نقش مهمی در تقویت پویایی اقتصاد روستایی دارند. در نتیجه ارتقای کیفیت و خدمات شبکههای دسترسی روستایی برای تحریک اشتغال و پویایی اقتصادی توصیه میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کاهش هزینه ها؛ سرمایه گذاری؛ تنوع بخشی؛ اشتغال | ||
| مراجع | ||
|
آقایاری هیر، محسن، کریمزاده، حسین و رحیمزاده، ناهید (1396). عوامل مؤثر بر فرایند شبکهای قابلیت تحرک نقاط روستایی در بخش مرکزی شهرستان تبریز، اقتصاد فضا و توسعه روستایی.6 (4)، 214-195. URL: http://serd. hu.ac.ir/article
بیگدلی، اعظم، حسین زاده، اکبر، زمانی زینب ومحمدی، حسینعلی(1401). نقش حمل و نقل در توسعه گردشگری روستایی از منظر شاخصهای اقتصادی در دوره پساکرونا، مطالعه موردی: دهستان حصار ولیعصر (شهرستان آوج- استان قزوین)، پژوهشهای جغرافیای اقتصادی. 3(9)، 76-59. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.27173747.1401.3.9.3.4
پورطاهری، مهدی، سرنجیانه باقری، ناصر، و افتخاری، رکنالدین (1391). ارزیابی قابلیت دسترسی بهنظام حمل نقل و نقش آن در توسعه سکونتگاههای روستایی، برنامهریزی و آمایش فضا. 16(4)، 108-89. URL: http://hsmsp. odares.ac.ir/article-
خداپناه، کیومرث (1400). واکاوی نقش حمل و نقل در توسعه ابعاد اقتصادی مناطق روستایی مورد مطالعه: دهستان کلخوران- شهرستان اردبیل، جغرافیا و برنامهریزی. 25(76)، 112-99. https://doi.org/10.22034/gp.2020.41566.2691
دهقانی، دانیال، داداشپور، هاشم، و محمودی، امیررضا (1401). مروری نظام مند برادبیات نظری رابطه قابلیت دسترسی و عدالت فضایی، دانش شهرسازی، 6 (3) ، 22-1. 10.22124/upk.2022.20380.1686
رضوانی، محمدرضا، قدیری معصوم، مجتبی و کریمی، سید هادی (1390). ارزیابی تأثیر حمل و نقل بر توسعه اجتماعی نواحی روستایی (مطالعه موردی: روستاهای حاشیه محور ارتباطی سنندج-دیواندره). برنامه ریزی توسعه کالبدی، 1(1)، 62-49. https://psp.journals.pnu.ac.ir/article
سجاسی قیداری، حمدالله، پور طاهری، مهدی و سلیمانی، زهرا (1396). نقش نظام حملونقل روستایی در توسعهیافتگی اقتصادی نواحی روستایی (مطالعه موردی دهستان طاغنکوه شمالی). برنامهریزی و آمایش فضا، 21(1)، 252-221 . URL: http://hsmsp. odares.ac.ir/article-21-2266-fa.html
شفیعی ثابت، ناصر و ابراهیمی پور، فائزه (1399). عملکرد مدیریت محلی در بهبود شاخصهای تحولات فضایی سکونتگاههای روستایی (مورد مطالعه: بخش اسفندقه در شهرستان جیرفت)، روستا و توسعه پایدارفضا.1(4)، 14-1. 10.22077/vssd.2021.4174.1024
شفیعی ثابت، ناصر وکریمی مارزی، فاطمه (1400). تحلیل اثرات سرمایه اجتماعی بر بهبود ابعاد ز یست پذیری فضاهای روستایی (مورد مطالعه: بخش مرکزی شهرستان جیرفت)، روستا وتوسعه پایدارفضا.2(4)، 56-37. 10.22077/vssd.2022.4984.1066
کلانی مقدم، فرزانه، محتشمی، تکتم و بذرافشان مقدم، بهادر (1397). الگوی بهینه حملونقل صیفیجات در شبکه راههای روستایی استان خراسان رضوی، راهبردهای توسعه روستایی، 6(1)، 99-89. https://doi. rg/10.22048/rdsj.2019.173561.1785
نجفی، اسدالله، لنگرودی، سید حسن، جلالیان، حمید و فرجی سبکبار، حسنعلی (1397). تبیین اثرات فضایی شبکه حمل ونقل بر توسعه روستایی استان تهران، برنامه ریزی منطقهای، 8(31)، 46-33. https://journals.marvdasht.iau.ir/article_3078
یحییزاده نوجوکامبری، مسعود، آمار، تیمور، پور رمضان، عیسی و رمضانی، بهمن (1400)، تحلیل جغرافیایی نقش درآمد و سطح دسترسی به منابع و خدمات در شکلگیری رفتار روستاییان در محیط در مناطق روستایی (مطالعه موردی: شهرستان تالش). مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی، 16(2)، 406-391. https://www.jget.ir/article_125409.html
References
Afolabi, O. J., Ademiluyi, I. A., & Oyetubo, A. O. (2016). Analysis of rural transportation of agricultural produce in Ijebu North Local Government Area of Ogun State, Nigeria. International Journal of Economics and Management Sciences, 6(1), 1–6. https://doi.org/10.4172/2162-6359.1000394
Aghaei Heer, M., Karimzadeh, H., & Rahimzadeh, N. (2016). Factors affecting the network trend of rural places in the central part of Tabriz city. Space Economy and Rural Development, 6(4), 195–214. http://serd.khu.ac.ir/article-1-2966-fa.htm [In Persian]
Ahmed, S., & Eklund, E. (2019). Rural accessibility, rural development, and natural disasters in Bangladesh. Journal of Developing Societies, 35(3), 391–411. https://doi.org/10.1177/0169796X19868318
Bigdali, A., Hosseinzadeh, A., Zamani, Z., & Mohammadi Hossein, A. (2022). The role of transportation in the development of rural tourism in terms of economic indicators in the post-study period: Case study of Hesar Vali-Asr village (Avuj city–Qazvin province). Economic Geographical Research, 3(9), 59–76. https://doi.org/20.1001.1.27173747.1401.3.9.3.4 [In Persian]
Bradbury, A. S. C. (2006). Transport, mobility and social capital in developing countries. Proceedings of the Institution of Civil Engineers–Engineering Sustainability, 159(2), 79–86. https://doi.org/10.1680/ensu.2006.159.2.79
Burdina, M. (2004). Impact of transportation on business location decisions in rural upper Great Plains (Doctoral dissertation, North Dakota State University). https://scholar.google.com/scholar?cluster=10634650483765715817&hl=en&oi=scholarr
Davis, A. (2004). Relationships between transport, mobility, sustainable livelihoods and social capital for poverty reduction. http://hdl.handle.net/2436/92340
Dehghani, D., Dadashpour, H., & Mahmoudi, A. (2022). A systematic review of theoretical perspectives on the relationship between accessibility and spatial justice. Shahr Sazi Knowledge, 6(3), 1–22. https://doi.org/10.22124/upk.2022.20380.1686 [In Persian]
Eckhardt, J., Nykänen, L., Aapaoja, A., & Niemi, P. (2018). MaaS in rural areas: Case Finland. Research in Transportation Business & Management, 27, 75–83. https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2018.09.005
Hansen, W. G. (1959). How accessibility shapes land use. Journal of the American Institute of Planners, 25(2), 73–76. https://doi.org/10.1080/01944365908978307
Hine, J. (2014). Good policies and practices on rural transport in Africa: Planning infrastructure and services. World Bank. https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/127531467999362783/good-policies-and-practices-on-rural-transport-in-africa-planning-infrastructure-and-services
Hulland, J. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies. Strategic Management Journal, 20(2), 195–204. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199902)20:2<195::AID-SMJ13>3.0.CO;2-7
Kaiser, N., & Barstow, C. K. (2022). Rural transportation infrastructure in low- and middle-income countries: A review of impacts, implications, and interventions. Sustainability, 14(4), 2149. https://doi.org/10.3390/su14042149
Kalani Moghadam, F., Mohtashmi, T., & Bazarafshan Moghadam, B. (2017). The optimal model of transportation of agricultural products in the rural road network of Razavi Khorasan Province. Rural Development Strategies, 6(1), 89–99. https://doi.org/10.22048/rdsj.2019.173561.1785 [In Persian]
Khodapanah, K. (2021). Analysis of the role of transportation in the development of the economic aspects of the studied rural areas: Kalkhoran Dehistan–Ardabil City. Geography and Planning Journal, 25(76), 99–112. https://doi.org/10.22034/gp.2020.41566.2691 [In Persian]
Lasisi, K. O., & Makinde, H. (2020). Rural transportation system in Nigeria: Focus on Ido Local Government Area, Oyo State. African Scholar Journal of Environmental Design & Construction Management, 18(4), 249–268. https://www.africanscholarpublications.com/wp-content/uploads/2021/01/AJECM_Vol18_No4_Sept_2020-17.pdf
Litman, T., & Burwell, D. (2006). Issues in sustainable transportation. International Journal of Global Environmental Issues, 6(4), 331–347. https://doi.org/10.1504/IJGENVI.2006.010889
Matsuura‐Kannari, M., Islam, A. H. M. S., & Tauseef, S. (2024). Mobile phones, income diversification, and poverty reduction in rural Bangladesh. Review of Development Economics. https://doi.org/10.1111/rode.13110
Meng, X., Zhang, J., & Sun, M. (2022). An inclusive entrepreneurial path model based on rural digital entrepreneurship data in Zhejiang Province using few‑shot learning. Computational Intelligence and Neuroscience, 2022, 8015681. https://doi.org/10.1155/2022/8015681
Najafi, A., Langroudi, H., Jalalian, H., & Faraji Sobbar, H. (2017). Explaining the spatial effects of the transportation network on rural development of Tehran province. Regional Planning Quarterly, 8(31), 33–46. https://doi.org/20.1001.1.22516735.1397.8.31.3.5 [In Persian]
Naveed, A., Javakhishvili‑Larsen, N., & Schmidt, T. D. (2017). Labour mobility and local employment: Building a local employment base from labour mobility? Regional Studies, 51(11), 1622–1634. https://doi.org/10.1080/00343404.2016.1223284
Pourtaheri, M., Saranjayane Bagheri, N., & Eftekhari, R. (2017). Evaluation of the accessibility of the transportation system and its role in the development of rural settlements. Space Planning and Planning Quarterly, 16(4), 90–110. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-3613-fa.html [In Persian]
Prus, P., & Sikora, M. (2021). The impact of transport infrastructure on the sustainable development of the region: Case study. Agriculture, 11(4), 279. https://doi.org/10.3390/agriculture11040279
Rizvani, M., Qadiri Masoom, M., & Karimi Seyyed Hadi. (2010). Evaluation of the impact of transportation on the social development of rural areas: Case study of villages on the outskirts of the Sanandaj–Diwandara communication axis. Physical Development Planning, 1(1). https://psp.journals.pnu.ac.ir/article [In Persian]
Rodrigue, J. P., Comtois, C., & Slack, B. (2013). The geography of transport systems (4th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429346323
Saeed, K., & Kurauchi, F. (2015). Enhancing the service quality of transit systems in rural areas by flexible transport services. Transportation Research Procedia, 10, 514–523. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2015.09.005
Sejasi Kgedari, H., Pourtaheri, M., & Soleimani, Z. (2016). The role of the rural transportation system in the economic development of rural areas: Case study of North Taghenkowe district. Space Planning and Planning, 21(1), 221–251. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-2266-fa.html [In Persian]
Shafieisabet, N., & Ebrahimipour, F. (2019). Performance of local management in improving spatial development indicators of rural settlements: Case study of Esfandagheh district in Jiroft city. Quarterly Journal of Rural and Sustainable Spatial Development, 1(4), 1–14. https://doi.org/10.22077/vssd.2021.4174.1024 [In Persian]
Shafieisabet, N., & Krimi Marzi, F. (2021). Analysis of the effects of social capital on improving the livability dimensions of rural spaces: Case study of the central part of Jiroft city. Quarterly Journal of Rural and Sustainable Spatial Development, 2(4), 37–56. https://doi.org/10.22077/vssd.2022.4984.1066 [In Persian]
Viergutz, K., & Schmidt, C. (2019). Demand‑responsive vs. conventional public transportation: A MATSim study about the rural town of Colditz, Germany. Procedia Computer Science, 151, 69–76. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.04.013
Vitale Brovarone, E., & Cotella, G. (2020). Improving rural accessibility: A multilayer approach. Sustainability, 12(7), 2876. https://doi.org/10.3390/su12072876
Wang, J., Deng, Y., Song, C., & Tian, D. (2016). Measuring time accessibility and its spatial characteristics in the urban areas of Beijing. Journal of Geographical Sciences, 26(12), 1754–1768. https://doi.org/10.1007/s11442-016-1356-2
Yahyazadeh Nojokambri, M., Amar, T., Pourramzan, A., & Ramezani, B. (2021). Geographical analysis of the role of income and the level of access to resources and services in the formation of villagers’ behavior in the environment: Case study of Talesh city. Journal of Human Settlements Planning Studies, 16(2), 391–406. https://doi.org/20.1001.1.25385968.1400.16.2.15.0 [In Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 491 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 35 |
||