
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 325 |
تعداد مقالات | 3,414 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,933,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,771,613 |
موانع تحقق اجرای تربیت علمی و فناوری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در مدارس و ارائۀ راهکارها از منظر معلمان و متخصصان | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 9، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1403، صفحه 161-184 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.8493.1075 | ||
نویسندگان | ||
کمال نصرتی هشی1؛ مرتضی گلشنی گهراز2؛ الهه فتحی ینگجه3؛ محمد عظیمی4؛ حمیدرضا دهقان* 5 | ||
1استادیار، گروه علومتربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی پردیس دانشگاه علامه امینی فرهنگیان تبریز. | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اردبیل. | ||
4دانشیار، گروه علومتربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران. | ||
5استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران. | ||
چکیده | ||
زمینه: در عصر حاضر، تمرکز بر توسعه و پیشرفت مهارتهای مختلف از جمله ارتباطات، تفکر خلاق و سازگاری با محیط اطراف، ضروری است. هدف: هدف این پژوهش، مطالعۀ تجارب زیستۀ معلمان و اساتید دانشگاه در حوزۀ چالشهای مرتبط با تربیت فناورانه و ارائۀ راهکارهایی برای اصلاح آنها است. روش: روش پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. مصاحبهشوندگان پژوهش، شامل معلمان و اساتید دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. برای انتخاب شرکتکنندگان، نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به حد اشباع انجام شد. مصاحبه از معلمان به صورت حضوری با تعداد 16 نفر و پنج نفر غیرحضوری و در میان متخصصان 15 نفر حضوری و چهار نفر غیرحضوری صورت گرفت. دلیل این نوع مصاحبههای غیرحضوری، بهرهمندی از تجارب شناخته شده در سظح استان و محدودیتهای دسترسی بود. یافتهها: در مصاحبهها اغلب معلمان و اساتید بر وجود چالشهایی در مدارس بر حوزۀ تربیت علمی و فناوارنه تأکید کردند. این چالشها در ابعاد مختلفی مانند استفادۀ مسئولانه و تصرف طبیعت، اصول خلاقیت، نوآوری، تفکر انتقادی، و توجه متعادل به علوم نظری و ارتباط محتوا با زندگی فردی و اجتماعی حال و آینده دانشآموزان ظاهر شدند. همچنین، راهکارهایی برای غلبه بر این چالشها ارائه شد. نتیجهگیری: به طور کلی، تربیت فناورانه در سطح مدارس با چالشهایی روبرو است که نیازمند راهکارهای متنوع و نوین برای رفع آنها است. پیشنهاد میشود عوامل مدرسه و همچنین والدین، با طرح مسائل و چالشهای مرتبط در مفاهیم درسی و حوزههای دیگر، دانشآموزان را به تفکر خلاق و حل مسئله ترغیب کرده و زمینۀ رشد استعدادهای آنان را فراهم آورند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت علمی و فناورانه؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 371 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 60 |