
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 314 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,546,655 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,591,257 |
موانع در تحقق اجرای ساحت تربیت علمی و فناوری سند تحول بنیادین جمهوری اسلامی ایران در مدارس و ارائه راهکارها از منظر معلمان و متخصصان | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 9، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.8493.1075 | ||
نویسندگان | ||
کمال نصرتی هشی1؛ مرتضی گلشنی گهراز2؛ الهه فتحی ینگجه3؛ محمد عظیمی4؛ حمیدرضا دهقان* 5 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی پردیس دانشگاه علامه امینی فرهنگیان تبریز، تبریز، ایران. | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه ازاد اردبیل، اردبیل، ایران. | ||
4گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
5گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه: در عصر حاضر، تمرکز بر توسعه و پیشرفت مهارتهای گوناگون، ارتباطات، تفکر خلاق و سازگاری و وفق با محیط اطراف لازم است. هدف: هدف پژوهش حاضر نیز، مطالعه تجارب زیسته معلمان و اساتید دانشگاهی، پیرامون چالشهای حاکم بر مقوله تربیت فناورانه و ارائه راهکارها برای اصلاح آن است. روش: روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی است. مصاحبهشوندگان پژوهش، شامل معلمان و اساتید دانشگاهی فرهنگیان در سالتحصیلی 1402-1401 بودند. برای انتخاب شرکتکنندگان، از شیوه نمونهگیری هدفمند و تا حد اشباع استفاده شد. مصاحبه از معلمان به صورت حضوری تعداد 16 نفر و مابقی غیر حضوری بود. دلیل مصاحبه غیرحضوری نیز استفاده از تجارب معلمانی که شناختهشده در سطح استان بودند و عملا مصاحبه حضوری از آنان به علت دوری مسافت سخت بود و سعی بر آن شد تا به طور مجازی از ایشان مصاحبه بعمل آید. یافتهها: در مصاحبه با معلمان و اساتید دانشگاهی، اکثریت ایشان به وجود چالشها در مدارس در حیطه مقوله تربیت علمی و فناورانه در سطح مولفههای استفاده و تصرف مسئولانه در طبیعت، اصول خلاقیت، نوآوری و تفکر انتقادی، توجه متعادل و متوازن به عرصههای علوم نظری و ارتباط محتوای یادگیری با زندگی فردی و اجتماعی حال و آینده متربیان مطرح نمودند. همچنین آنان برای غلبه بر این چالشها نیز راهکارهایی را بیان داشتند. بحث و نتیجهگیری: بنابراین مقوله تربیت فناورانه در سطح مدارس دارای چالشهایی است که بایستی جهت برونرفت از آن راهحلهای متنوعی را در نظر داشت. بنابراین پیشنهاد بر آن است که عوامل مدرسه و حتی والدین با طرح مسائل چالشی در سطح مفاهیم درسی و غیره دانشآموزان را به چالش انداخته و زمینه لازم برای بروز خلاقیت را برای آنان فراهم نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ علمی؛ فناورانه؛ سند؛ تحول؛ بنیادین؛ آموزش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 224 |