
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 321 |
تعداد مقالات | 3,364 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,688,549 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,653,232 |
موانع تحقق اجرای تربیت علمی و فناوری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در مدارس و ارائۀ راهکارها از منظر معلمان و متخصصان | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 9، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1403، صفحه 161-184 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2025.8493.1075 | ||
نویسندگان | ||
کمال نصرتی هشی1؛ مرتضی گلشنی گهراز2؛ الهه فتحی ینگجه3؛ محمد عظیمی4؛ حمیدرضا دهقان* 5 | ||
1استادیار، گروه علومتربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی پردیس دانشگاه علامه امینی فرهنگیان تبریز. | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اردبیل. | ||
4دانشیار، گروه علومتربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران. | ||
5استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران. | ||
چکیده | ||
زمینه: در عصر حاضر، تمرکز بر توسعه و پیشرفت مهارتهای مختلف از جمله ارتباطات، تفکر خلاق و سازگاری با محیط اطراف، ضروری است. هدف: هدف این پژوهش، مطالعۀ تجارب زیستۀ معلمان و اساتید دانشگاه در حوزۀ چالشهای مرتبط با تربیت فناورانه و ارائۀ راهکارهایی برای اصلاح آنها است. روش: روش پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. مصاحبهشوندگان پژوهش، شامل معلمان و اساتید دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. برای انتخاب شرکتکنندگان، نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به حد اشباع انجام شد. مصاحبه از معلمان به صورت حضوری با تعداد 16 نفر و پنج نفر غیرحضوری و در میان متخصصان 15 نفر حضوری و چهار نفر غیرحضوری صورت گرفت. دلیل این نوع مصاحبههای غیرحضوری، بهرهمندی از تجارب شناخته شده در سظح استان و محدودیتهای دسترسی بود. یافتهها: در مصاحبهها اغلب معلمان و اساتید بر وجود چالشهایی در مدارس بر حوزۀ تربیت علمی و فناوارنه تأکید کردند. این چالشها در ابعاد مختلفی مانند استفادۀ مسئولانه و تصرف طبیعت، اصول خلاقیت، نوآوری، تفکر انتقادی، و توجه متعادل به علوم نظری و ارتباط محتوا با زندگی فردی و اجتماعی حال و آینده دانشآموزان ظاهر شدند. همچنین، راهکارهایی برای غلبه بر این چالشها ارائه شد. نتیجهگیری: به طور کلی، تربیت فناورانه در سطح مدارس با چالشهایی روبرو است که نیازمند راهکارهای متنوع و نوین برای رفع آنها است. پیشنهاد میشود عوامل مدرسه و همچنین والدین، با طرح مسائل و چالشهای مرتبط در مفاهیم درسی و حوزههای دیگر، دانشآموزان را به تفکر خلاق و حل مسئله ترغیب کرده و زمینۀ رشد استعدادهای آنان را فراهم آورند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت علمی و فناورانه؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات | ||
مراجع | ||
Adah, S. A. (2023). Envisioning global security for sustainable national development in nigeria: The role of science and technology education. British Journal of Education, 11(1), 36-44. https://tudr.org/id/eprint/1434/ Adibmanesh, M. (2021). Investigating the status of life skills of elementary school students from the perspective of teachers and administrators in kermanshah city. Journal of Progress in Humanities Education, Farhangian University, 7(24), 57-74. https://humanities.cfu.ac.ir/article_1833.html?lang=en Ahmadinejad, M. (2011). Fundamental Transformation of Education Document. Supreme Council of Cultural Revolution. http://en.oerp.ir/sites/en.oerp.ir/files/sandtahavol.pdf Alipour, V., Seif Narghi, M., Naderi, E. A., & Shariatmadari, A. (2009). Factors hindering critical thinking within the iranian high schools’ curriculum. Journal of Instruction and Evaluation, 2(7), 177-201. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jinev/Article/972826/FullText Amini, M., & Mashallahi, Z. (2015). Neglected place of environmental education in textbooks (case study, science & social studies textbooks at the Junior High. Journal of Educational Sciences, 21(2), 59-82. https://education.scu.ac.ir/article_11090.html?lang=en Amini, M., & Saboktakin, M. (2017). The weak position of critical thinking in the secondary school curricula (study by educational connoisseurship and criticism). Qualitative Research in Curriculum, 3(8), 120-148. https://qric.atu.ac.ir/article_9358_en.html Arabpour, E. (2023). Investigating the situation of environmental indicators in Iran from a sociological perspective. Socio-Economic Development Studies, 1(1), 304-335. https://ijosed.alzahra.ac.ir/article_7153.html?lang=en Bayat, M., & Ghaffari, A. (2018). Obstacles to the Implementation of the Fundamental Transformation of Education. Document. Research Center of the Islamic Consultative Assembly, 1-21. https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1637008 Beheshti, B., Safaei Movahed, S., & Bagheri, K. (2021). Inefficiency of humanities in iranian universities, based on students' lived experience: A phenomenological research. Journal of Science and Technology Policy, 14(2), 67-80. https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13897.html?lang=en Birjandi, P., Bagheri, M., B. & Maftoon, P. (2018). The place of critical thinking in iranian educational system. Journal of Foreign Language Research, 7(2), 299-324. https://jflr.ut.ac.ir/article_64970.html?lang=en Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Sage Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781452230153 Khan, N., Sarwar, A., Chen, T. B., & Khan, S. (2022). Connecting digital literacy in higher education to the 21st century workforce. Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, 14(1), 46-61. https://www.kmel-journal.org/ojs/index.php/online-publication/about Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Sage Publications, Inc. https://psycnet.apa.org/record/2006-13099-000 Ebrahimi, M., HosienporSadatabadi, J., DoshmanZiyari, E., Moazami, M., & Miresmaeili, B. (2022). Providing a technological leadership model for virtual education in order to advance the educational programs of primary schools. Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences), 22(9), 375-396. https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8370.html?lang=en Eshghi, A., & Alavi, S. (2018). Evaluating the situation of iran and neighboring countries in terms of environmental performance indicators. Environmental Research, 9(71), 221-236. https://www.iraneiap.ir/article_79318.html?lang=en Flasche, S., & Edmunds, W. J. (2021). The role of schools and school-aged children in sars-cov-2 transmission. The Lancet. Infectious diseases, 21(3), 298-299. https://doi.org/10.1016/s1473-3099(20)30927-0 Hubers, M. D., Endedijk, M. D., & Van Veen, K. (2020). Effective characteristics of professional development programs for science and technology education. Professional Development in Education, 48(5), 827-846. https://doi.org/10.1080/19415257.2020.1752289 Ilanloo, H. (2019). A study of critical thinking and its teaching in education. Rooyesh, 8(5), 106-101. http://frooyesh.ir/article-1-947-en.html Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Sage Publications, Inc. https://books.google.com/books/about/Naturalistic_Inquiry.html?id=2oA9aWlNeoo Mardiana, M., Syahrir, M., & Nurmutmainnah, N. (2021). The influence of pancasila and citizenship education teachers in instilling moral ethics to build national character in madrasah aliyah syekh yusuf sungguminasa. Journal Etika Demokrasi, 6(1), 124-137. http://dx.doi.org/10.26618/jed.v6i1.4685 Mehraban, Z. (2019). Technological Education Fundamentals, Components and Mechanism. Naghoos Publication. http://www.naghoospress.ir/BookView/1487163/ Mohammadi Poya, F., Salehi, A., & Moumivand, F. (2015). The nahj-al-balaghe content analysis based on educational sixth dimensions of fundamental transformation document of education. Quarterly Journal of Nahj al-Balagha Research, 3(10), 63-81. https://nab.basu.ac.ir/article_1211.html?lang=en Mohsenpour, M. (2015). Evaluation of qualitative data. Beyhagh, 16(2), 50-55. https://beyhagh.medsab.ac.ir/article_642.html?lang=en Moustakas, C. E. (1994). Phenomenology research methods. Sage Publications. https://www.amazon.com/Phenomenological-Research-Methods-Clark-Moustakas/dp/0803957998 Naseh, N., & Taghavi, L. (2019). Investigating sustainable tourism indicators in achieving economic, social, cultural and environmental values: Providing solutions for destructive effects. Quarterly Journal of Humanity and Environment, 3(17), 25-39. https://sanad.iau.ir/en/Article/847935?FullText=FullText Parvari, P. (2019). The transition from philosophy to methodology,a new reading of the phenomenology method:the foundation of philosophical approaches and implementation steps. Journal of Sociological Studies, 12(44), 87-106. https://doi.org/10.30495/jss.2019.669587 Rafiqovna, I. Z., Ganiyevich, D. T., & Qizi, A. M. A. (2022). Technological education and professional Choice Planing. European international Journal of Multidisciplinary Research and management Studies, 2(3), 82-92. https://doi.org/10.55640/eijmrms-02-03-13 Sarsani, M. R. (2008). Do High and low creative children differ in their cognition and motivation? Creativity Research Journal, 20(2), 155-170. https://doi.org/10.1080/10400410802059861 Spiropoulou, D., Roussos, G., & Voutirakis, J. (2005). The role of environmental education in compulsory education: The case of mathematics textbooks in greece. International Education Journal, 6(3), 400-406. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ854993.pdf Taghieh, N. K., Liaghatdar, M. J., & Zamani, B. E. (2022). Assessment of professional teachers 'teaching skills in secondary schools based on students' assessment approach. Education Strategies in Medical Sciences, 14(6), 421-430. http://edcbmj.ir/article-1-1673-en.html Yazdani, F., Mohammadi-Poya, F., & Bijond, Z. (2019). Census of instances of the six educational areas of the document of fundamental transformation of education and training in the Holy Quran. Islamic Revolution Cultural Heritage, 9(19), 87-111. https://www.magiran.com/paper/2199198/ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 287 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |