
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 329 |
تعداد مقالات | 3,439 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,039,808 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,832,140 |
باورهای عامۀ مردم کرمانشاه بر اساس داستانهای علیاشرف درویشیان | ||
پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، دی 1403، صفحه 47-68 اصل مقاله (551.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/jcrl.2024.7228.1104 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سادات طاهری* 1؛ ساجده واعظ2 | ||
1دانشیار گروه زیان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه کاشان کاشان. ایران. | ||
2دانش آموختٖه کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه کاشان. کاشان. ایران. | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر آیینها و باورهای عاّمه منطقۀ کرمانشاه را در داستانهای علیاشرف درویشیان بررسیمیکند. درویشیان، داستاننویس رئالیست معاصر است که در داستانهایش، اوضاع اجتماعی و فرهنگی زادگاهش، کرمانشاه را توصیفکردهاست. نویسندۀ مقاله با رویکرد توصیفی- تحلیلی داستانهایِ درویشیان به دنبال پاسخ-دادن به این سؤال بنیادی است که درویشیان در داستانهای خویش کدام آیینها و باورهای عامّۀ مردم زادبومش را بازتابداده و از این کار چه هدفی داشته است؟ نویسندگان استنباط میکنند درویشیان در داستان-های خویش بهویژه رمان سالهای ابری به انعکاس تعمّدی فرهنگ و باورهای عامّة مردم کرمانشاه پرداخته و ضمن شناساندن دقیق این باورها به مخاطبان خویش، آنها را برای همیشه در حافظة تاریخ ادبیّات ایران ثبت کرده که این امر از یک سو نشانۀ وطندوستی نویسنده و دقّت نظر و مهارت اوست و از سوی دیگر بیانگر ارزش مردمشناسانه آثار اوست که تبیینکنندۀ حاکمیّت فقر و فاصلۀ طبقاتی رایج درآن دوران هستند و از همین رو موجب زندانیشدن نویسنده در قبل از انقلاب اسلامی نیز شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
داستان؛ علیاشرف درویشیان؛ آیین؛ باورهای عامّه؛ کرمانشاه | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
امیرالمؤمنین (ع). (1384). نهجالبلاغه. ترجمۀ محمد دشتی. قم: مؤسسة فرهنگی تبلیغاتی امیرالمؤمنین.
اسکارپیت، روبرت. (1374). جامعهشناسی ادبیات. ترجمة مرتضی کُتُبی. تهران: سمت.
اکرامیفر محمود. (1394). «اسطورۀ جنّ و پری در ادبیات شفاهی منظوم خراسان». مطالعات فرهنگ- ارتباطات. د16. ش 30. صص 41- 65.
الیاده، میرچا. (1362). چشماندازهای اسطوره. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: توس.
بیرانوند، یوسفعلی و صحرایی، قاسم. (!401). «بررسی آیینهای جادویی قوم لک با تکیه بر نظریۀ جادوی همدلانۀ فریزر». فرهنگ و ادبیات آیینی. د2. ش2. صص 23- 39.
بیهقی، حسینعلی. (1365). پژوهش و بررسی فرهنگ عامۀ ایران. مشهد: آستان قدس رضوی.
پانوف، میشل و پرن، میشل. (1382). فرهنگ مردمشناسی. ترجمۀ اصغر عسگریخانقاه. تهران: سمت.
جمشیدی، زهرا و آرتا، سیدمحمد. (1399). «مناسبات بین اسطوره و باورهای عامّه»، فرهنگ و ادبیات عامّه. د8. ش33. صص 249- 272
خالقپناه، کمال و ناصری، جمیل. (1396). «بازسازی تاریخی و سبک شخصیتپردازی در رمان سالهای ابری: قرائتی لوکاچی». جامعه شناسی هنر و ادبیات. د1. ش9. صص 33- 158.
خلیلی جهانتیغ، مریم و عثمانی، مکیه. (1391). «نقد جامعه شناختی رمان سال های ابری از علی اشرف درویشیان». پژوهشنامه ادبیات داستانی. س1. ش1. صص 113- 132.
درویشیان، علیاشرف. (1358 الف). از این ولایت. تهران: شبگیر.
درویشیان، علیاشرف. (1358 ب). آبشوران. تهران: شبگیر.
درویشیان، علیاشرف. (1370). سالهای ابری. تهران: اسپرگ.
درویشیان، علیاشرف. (1375). فرهنگ کُردی کرمانشاهی (کُردی – فارسی). تهران: آنزان.
درویشیان، علیاشرف. (1380). از ندارد تا دارا. تهران: اشاره.
درویشیان، علیاشرف. (1381. درشتی. چاپ سوم. تهران: چشمه.
درویشیان، علیاشرف. (1385ج). فصل نان. چاپ پانزدهم. تهران: چشمه.
درویشیان، علیاشرف. (1385د). همراه آهنگهای بابام. چاپ پانزدهم. تهران: چشمه.
درویشیان، علیاشرف. (1390). سالهای ابری. (4جلد). چاپ هشتم. تهران: چشمه.
درویشیان، علیاشرف. (1394). مصاحبه حضوری با ساجده واعظ. 25 شهریور.
دهخدا، علی اکبر. (1377). لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران.
ذبیحی، رحمان. (1396). «باورها و آیینهای عامیانۀ نباتی در نزهتنامۀ علایی». فرهنگ وادبیات عامّه. د5. ش18. صص 29- 46
رنجبر، محمود. (1380). مردمشناسی با تکیه بر فرهنگ ایران. تهران: دانشآفرین.
روحالامینی، محمود. (1375). نمودهای فرهنگی و اجتماعی در ادبیات فارسی. تهران: آگه.
زرشناس، شهریار. (1387). جستارهایی در ادبیات داستانی معاصر. تهران: کانون اندیشۀ جوانان.
زندهدل، حسن. (1379). راهنمای جامع ایرانگردی (استان کرمانشاه). تهران: ایرانگردان.
سالاری، قاسم؛ سیدیزدی، زهرا؛ یوسفینیا، شکریه. (1393). «نقد بومگرایانۀ داستانهای علیاشرف درویشیان». مطالعات داستانی. د2. ش3. صص 116- 140.
سیف، علیاکبر. (1395). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: دوران
شکورزاده، ابراهیم. (1363). عقاید و رسوم مردم خراسان. تهران: سروش.
شمس، صادق. (1378). نگاهی به فرهنگ مردم کرمانشاه. تهران: فکر نو.
طباطبایی، محمد حسین. (1372). المیزان فی تفسیر القران. تهران: دارالکتب اسلامیه.
طوسی، محمد بن الحسن. (1414ق.) . الامالی. قم: دارالثقافه.
عطرفی، علیاکبر و سپهوند، طاهره. (1387). «بررسی عناصر داستانی در رمان سالهای ابری». متنپژوهی ادبی. ش37. صص 82- 106.
علیاکبری، نسرین؛ شهبازی، عبدالحسین؛ باوانپوری، مسعود. (1393). «بررسی ادبیات بومی در رمان سالهای ابری علیاشرف درویشیان». مطالعات داستانی. د1.ش3. صص 54- 71.
فرخی، باجلان و اسدیان، محمدحسین. (1379). باورها و دانستهها در کردستان و ایلام. تهران: مرکز مردمشناسی ایران.
فرهوشی، بهرام. (1383). فرهنگ فارسی به پهلوی. تهران: دانشگاه نهران.
فرهوشی، بهرام. (1387). جهان فروری. بخشی از فرهنگ ایران کهن. تهران: فروهر.
فریزر، جیمزجرج. (1392). شاخۀ زرین، پژوهشی در جادو و دین. تهران: آگاه
کتیرایی، محمود. (1348). از خشت تا خشت. تهران: ثالث.
گرجی، مصطفی. (1391). «نخستین داستان سیاسی پس از انقلاب اسلامی بررسی و تحلیل گفتمان داستان سلول 18 از علی اشرف درویشیان». نقد ادبی. د18. ش3. صص 71- 96.
مُکری، محمد. (1361). فرهنگ نامهای پرندگان در لهجههای غرب ایران (لهجه کردی). تهران: امیرکبیر.
نصیری، ولیالله و حکیمیفر، خلیل. (1400). «خاستگاه درختان مقدس؛ مطالعه موردی درختان مقدس در ایران». معرفت ادیان. س12. ش2. صص 35- 49.
هدایت. صادق. (1356). نیرنگستان. تهران: جاویدان. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 219 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 175 |