
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,866 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,316 |
یادگیری تحولآفرین و بازسازی هویت: مطالعه پدیدارشناختی دانشجو مادران ایرانی | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 10، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، شهریور 1403، صفحه 133-150 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2024.8049.1056 | ||
نویسندگان | ||
مینا نظامی1؛ منصوره حاج حسینی* 2؛ سمیه فریدونی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه روان شناسی تربیتی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مطالعات مدیریت آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه: تحولات فزایندۀ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کنار تعدد نقشها، تغییر شیوههای تربیتی، تغییر نوع مشارکت زنان به خصوص مادران و بسیاری عوامل دیگر، باعث تعدد و تکثر منابع هویتساز مادران شده است و اهمیت واکاوی مسیر یادگیری تحولآفرین آنها در جریان هویتسازی را آشکارتر ساخته است. یک مادر در فرآیند مادری و تحصیل خود، تجاربی دارد که نوع یادگیری از این تجارب زیسته میتواند به رشد و تحول او و در نهایت ساخت هویتش کمک کند. هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی مسیر یادگیری تحولآفرین مادران در جریان تحصیل دانشگاهی و نقش مادری و بر هم کنش آن بر بازسازی هویت آنان طراحی و اجرا شد. روش: این پژوهش به صورت کیفی و به روش پدیدارشناسانه توصیفی با روش نمونهگیری هدفمند صورت پذیرفت. جامعه مورد مطالعه، 20 مادر- دانشجوی ایرانی در حال تحصیل در یکی از مقاطع کاردانی تا دکتری بودند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود. متن مصاحبهها با روش تحلیل محتوای کیفی و به شیوة تحلیل مضمون، بازنگری و تجزیه و تحلیل شدند، مصاحبهها تا حد اشباع دادهها ادامه یافت. صحت پژوهش با استفاده از دو روش درگیری بلندمدت، پرسش از همکاران و بررسی پایایی از طریق روش بازبینی مشارکتکننده بررسی شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر، منجر به تولید 51 مضمون پایه، 6 مضمون سازماندهنده و 2 مضمون فراگیر شد. مضامین فراگیر شامل یادگیری مستمر و بازبینی در نقشها، تجارب و روابط بود. یافتههای پژوهش نشان دادند که مادر- دانشجویان با شوق یادگیری بالا، جستجوی مستمر دانش، بازبینی چالشها و موانع، برخورداری از حمایت بیرونی، بازبینی در نقش مادری و کسب تجارب جدید و معنادار میتوانند در بازسازی هویت خود، نقش فعال و مؤثری داشته باشند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش، رهیافتهایی برای پرورشکاران و سیاستگذاران به منظور آمادهسازی بستر مناسب هویتسازی مادران ایرانی دارد. مادران دارای هویت خودساخته میتوانند نقش مؤثری در جامعه، خانواده و فرزندپروری داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری تحولآفرین؛ بازسازی هویت؛ مادر- دانشجو؛ پدیدارشناختی؛ تحلیل مضمون | ||
مراجع | ||
Akhavantfte, M., & Rajabpour Azizi, Z. (2020). The identification of transformational learning factors and consequences: The factors of women returning to education, Journal of Woman Cultural Psychology, 11(42), 47-61. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jwc/Article/920415 Ardalan, A., Abdolmaleki, J., Ahmadi, M., Heidari Sureshjani, N., & Amani, M. (2020). The role of information literacy in teachers' lifelong learning Smart schools in the fifth district of Tehran, Quarterly Journal of New Thoughts on Education, 16(3), 117-143. https://journal.alzahra.ac.ir/article_5003.html?lang=en Arden, A., Katz, I., & Slobodin, O. (2022). Psychological need-based experiences as energizing processes for mothers’ identity formation. Journal of Child and Family Studies, 32(9), 2573-2587. https://doi.org/10.1007/s10826-022-02258-5 Barari, R., Akhavantafti, M., & Mohsenpour, M. (2019). A survey of personal and social dimensions of transformative learning in female students, women s studies (Sociological & Psychological), 17(4), 163-188. https://doi.org/10.22051/jwsps.2020.30469.2171 Biasin, C., & Evans, K. (2019). Agency, identity and learning at turning points in women’s lives. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 10(1), 47-63. https://doi.org/10.3384/rela.2000-7426.rela915 Braun, V., & Clarke, V. (2021). Thematic Analysis: A practical guide. SAGE Publications Ltd. https://uwe-repository.worktribe.com/output/9004204 Cabaguing, A. M. (2017). Motherhood and ‘studenthood’: The lived experiences of college student mothers in Samar State University. International Review of Social Sciences, 5(3), 213-219. https://www.researchgate.net/publication/336074262_Motherhood_and_'Studenthood'_The_Lived_Experiences_of_College_Student_Mothers_in_Samar_State_University Carter, M., & Grover, V. (2015). Me, my self, and I (T). MIS quarterly, 39(4), 931-958. https://www.jstor.org/stable/26628658 Charmaz, K. (2011). Grounded theory methods in social justice research. In N. K. Denzin, & Y. S Lincoln (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research (pp. 359-380). Thousand Oaks, CA SAGE. - References - Scientific Research Publishing. (n.d.). https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=975630 Choi, P., Henshaw, C., Baker, S., & Tree, J. (2005). Supermum, superwife, supereverything: performing femininity in the transition to motherhood. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 23(2), 167-180. https://doi.org/10.1080/02646830500129487 Cranton, P. (2023). Understanding and promoting transformative learning. San Francisco: Jossey-Bass. https://doi.org/10.4324/9781003448433 Crone, K. (2020). Personal identity, transformative experiences, and the future self. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 20(2), 299-310. https://doi.org/10.1007/s11097-020-09699-7 Damon, W., & Malin, H. (2020). The development of purpose: An international perspective. In L. A. Jensen (Ed.), The Oxford handbook of moral development: An interdisciplinary perspective (pp. 110-127). Oxford University Press. https://psycnet.apa.org/record/2019-45854-007 Fadjukoff, P. (2007). Identity formation in adulthood. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/242112023_Identity_Formation_in_Adulthood Garingan, E. G. (2023). Bottles and books: Life as a student-mother. London Journal of Research In Humanities and Social Sciences, 23(10), 21-28. https://journalspress.com/bottles-and-books-life-as-a-student-mother/ Giorgi, A. P., & Giorgi, B. M. (2003). The descriptive phenomenological psychological method. In American Psychological Association eBooks (pp. 243-273). https://doi.org/10.1037/10595-013 Hine, R. H., Maybery, D. J., & Goodyear, M. J. (2019). Identity in personal recovery for mothers with a mental illness. Frontiers in Psychiatry, 10, 89. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00089 Hofer, B. K. (2007). Personal epistemology and culture. In Springer eBooks (pp. 3-22). https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6596-5_1 Hwang, W. Y., Choi, S. Y., & An, H. J. (2022). Concept analysis of transition to motherhood: A methodological study. Korean Journal of Women Health Nursing/Yeoseong Geon’gang Ganho Hag’hoeji/Yeoseong Geon-gang Ganho Hakoeji, 28(1), 8-17. https://doi.org/10.4069/kjwhn.2022.01.04 Kensinger, C., & Minnick, D. J. (2017). The invisible village: An exploration of undergraduate student mothers’ experiences. Journal of Family and Economic Issues, 39(1), 132-144. https://doi.org/10.1007/s10834-017-9535-6 Hossein Khanzadeh, A. A., Mirzaei, F. (2017). The role of family cohesion and parent-child interaction in explanation student's self-esteem, Quarterly Journal of New Thoughts on Education, 13(1), 115-136. https://doi.org/10.22051/jontoe.2017.14031.1673 Kroger, J. (2007). Identity development adolescence through adulthood. Thousand Oaks, CA Sage - References - Scientific Research Publishing. (n.d.). https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=2463198 Laney, E. K., Hall, M. E. L., Anderson, T. L., & Willingham, M. M. (2015). Becoming a mother: The influence of motherhood on women’s identity development. Identity, 15(2), 126-145. https://doi.org/10.1080/15283488.2015.1023440 Liardi, V., Gammage, K., Deck, S., & Hall, C. (2022). Exercise identity and its relation to self-presentation concerns in males and females. Research Quarterly for Exercise and Sport, 94(3), 707-714. https://doi.org/10.1080/02701367.2022.2047151 Madden, M. (2018). Illuminating low-income pregnant and parenting student mothers’ experiences with community college. Equity & Excellence in Education, 51(3-4), 378-395. https://doi.org/10.1080/10665684.2019.1571463 Mayes, R., Llewellyn, G., & McConnell, D. (2011). “That’s who I choose to be”: The mother identity for women with intellectual disabilities. Women S Studies International Forum, 34(2), 112-120. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2010.11.001 McAdams, D. P. (2011). Narrative identity. In Springer eBooks (pp. 99-115). https://doi.org/10.1007/978-1-4419-7988-9_5 Mezirow, J. (2000). Learning to Think like an Adult. Core Concepts of Transformation Theory. In J. Mezirow, & Associates (Eds.), Learning as Transformation. Critical Perspectives on a Theory in Progress (pp. 3-33). San Francisco, CA Jossey-Bass. References- Scientific Research Publishing. (n.d.). https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1211188 Mezirow, J. (2003). Transformative learning as discourse. Journal of Transformative Education, 1(1), 58-63. https://doi.org/10.1177/1541344603252172 Miller, T. (2007). “Is This What Motherhood is All About?”: Weaving experiences and discourse through transition to first-time motherhood. Gender & Society, 21(3), 337-358. https://doi.org/10.1177/0891243207300561 Mohammadpour, A. (2012). Qualitative research method, anti-method, steps and practical procedures in qualitative methodology, first and second volumes. Tehran: Sociologists Publishing House. https://www.gisoom.com/book/1889909/ Morrow, R., Rodriguez, A., & King, N. (2015). Colaizzi’s descriptive phenomenological method. The Psychologist, 28(8), 643-644. https://eprints.hud.ac.uk/id/eprint/26984/1/Morrowetal.pdf Motulsky, S. L., Gammel, J. A., & Rutstein-Riley, A. (2021). Identity and lifelong learning: becoming through lived experience. iap. https://www.google.com/books/edition/Identity_and_Lifelong_Learning/ZC4PEAAAQBAJ Paprock, K. E. (1992). Mezirow, Jack. (1991). Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey-Bass, 247, pages. 29-95. Adult Education Quarterly, 42(3), 195-197. https://doi.org/10.1177/074171369204200309 Paul, L. (2015). Transformative experience: Replies to pettigrew, barnes and campbell. Philosophy and Phenomenological Research, 91(3), 794-813. https://doi.org/10.1111/phpr.12250 Rodgers, C. R., & Scott, K. H. (2008). The development of the personal self and professional identity in learning to teach. In Handbook of research on teacher education (pp. 732-755). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780203938690-85/development-personal-self-professional-identity-learning-teach-carol-rodgers-katherine-scott Taskın, L. (2007). Obstetrical and gynecological nursing (6th ed.). Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık. https://www.jainstationery.com/index.php?route=product/category&path=212&srsltid=AfmBOoq-gLJvDa4m38k5rQcl4LBWpSGDo6ZPbsIQnfkrfklSiwwgyDtR Wightman, L., & Moriarty, B. (2012). Lifelong learning and becoming a mother: Evaluation of the young parents program. International Journal of Lifelong Education, 31(5), 555-567. https://doi.org/10.1080/02601370.2012.700645 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 91 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 28 |