
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,821 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,301 |
بررسی تطبیقی عنصر بیگانهسازی و آشناییزدایی در یک اجرای آلمانی و دو اجرای فارسی از نمایشنامه روایی "ننه دلاور و فرزندانش" اثر برتولت برشت | ||
مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2024.7719.1458 | ||
نویسنده | ||
فرانک هاشمی* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات آلمانی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
برتولت برشت بر اساس نظریه خود از تئاتر روایی چندین نمایشنامه نوشته است که یکی از مهمترین و پُراجراترین آنها از نمایشنامۀ ننه دلاور و فرزندانش است. این نمایشنامه یکی از نمونههای بارز شگرد بیگانهسازی یا فاصلهگذاری و آشناییزدایی است. اجرای این شگرد در نمایشنامه با عناصرمتعدد و به روشهای متنوع و گوناگون امکانپذیر است. در پژوهش ادبیات تطبیقی و بینارشتهای حاضر ابتدا به معرفی این شگرد و نمایشنامۀ ننه دلاور پرداخته خواهد شد. سپس با استناد به بخش نظری، سه اجرای مختلف از نمایشنامه بررسی و در تعدادی صحنۀ با ویژگیهای بارز، به عنصر مورد نظر و روشهای اجرای آنها پرداخته میشود. اجراهای مورد نظر اجرای آلمانی از هِلِنه وایگِل همسر برشت و زیر نظر خود او و دو اجرای فارسی از مهدی شجاعی و امیر دژاکام است. در اینجا تلاش میشود تفاوتها و شباهتهای اجراهای متفاوتی که به روی صحنه آورده شده که ناشی از فاصله زمانی اجراها و تفاوتهای فرهنگی دیدگاه هنری، سبک کاری و عوامل تئاتری می باشند، تشریح شوند. اجراهای ایرانی قدری امروزیتر و بیگانهسازی در آنها در برخی موارد اغراقآمیزتر است. صحنهپردازیها ساده و زبان بکار رفته نیز زبان عامیانه امروزی است. | ||
کلیدواژهها | ||
فاصلهگذاری؛ آشناییزدایی؛ نمایشنامه روایی؛ ننه دلاور و فرزندانش؛ برتولت برشت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 67 |