
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,773 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,294 |
انقیاد و مقاومت در دباغ خانه، روابط قدرت، انضباط و مقاومت در داستان مدرسه ای هوشنگ مرادی کرمانی، لبخند انار | ||
مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2024.7770.1465 | ||
نویسنده | ||
Soudabeh Shokrollahzadeh* | ||
Assistant Professor of Childhood Education, Department of Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله، بازنمایی روابط قدرت، شیوه های انضباطی و مقاومت در داستان مدرسه ای هوشنگ مرادی کرمانی، لبخند انار، از منظر فوکویی است. رویکرد این تحقیق، توصیفی-تفسیری و روش تجزیه و تحلیل داده ها، تحلیل مضمونی است. این تحقیق، بنا بر تعریف هنری ریماک (1961) در حوزه ادبیات تطبیقی جای می گیرد زیرا می خواهد روابط متقابل بین ادبیات و سایر حوزههای دانش، از جمله علوم اجتماعی را کاوش کند. یافتههای تحقیق نشان میدهد شخصیتهای داستانی با تکنیکهای انضباطی مانند وارسی، مراقبت، مشاهده سلسله مراتبی، بهنجارسازی، درونیسازی و مستندسازی به بدنهایی مطیع تبدیل میشوند که در خدمت سودمندی و بهرهوری جامعه هستند. افزون بر تکنیکهای اصلی انضباطی، خردهمجازاتها مانند خرده مجازاتهای مربوط به زمان، فعالیت و سخن گفتن نیز به چشم میخورد. علاوه بر این، داستان همدستی خانواده با نهاد مدرسه را در شکلدهی به بدنهای مطیع نشان میدهد. بازیگوشی و بازیگونگی کودکی از موانع موفقت و انضباط است و از این رو سعی به زودن آنها میشود. نمادها و نامهای خاص در راستای شعار انضباطمحوری به کار رفتهاند. اما لبخند انار به کلی تن به شکل دادن به بدنهایی مطیع نمی-دهد، بلکه مقاومت مفهومی اساسی است. اما مفهوم مقاومت بازنماییشده با مفهوم مقاومت در چارچوب فوکویی متفاوت است. در حالی که فوکو مقاومت را در قالب ساختارهای موجود قدرت متصور است، مقاومت در اینجا از نوع واژگون کردن ساختار و سلسله مراتب قدرت میان کودک و بزرگسال است. | ||
کلیدواژهها | ||
«رابطه قدرت»؛ «مرادی کرمانی»؛ «داستان مدرسه ای»؛ " میشل فوکو | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 79 |